پاسخ رئیس دولت‌های نهم و دهم به حضورش در انتخابات ۱۴۰۰

پاسخ رئیس دولت‌های نهم و دهم به حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ محمود احمدی‌نژاد طی گفت‌وگویی با رادیو اروپای آزاد گفت که درباره حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ اظهارنظری نکرده است و فعلاً به فکر مسائل امروز ایران، جهان و منطقه است. به گزارش سایت دولت‌بهار، بخش‌هایی از مصاحبه رئیس دولت‌های نهم و دهم اکنون […]

پاسخ رئیس دولت‌های نهم و دهم به حضورش در انتخابات ۱۴۰۰

محمود احمدی‌نژاد طی گفت‌وگویی با رادیو اروپای آزاد گفت که درباره حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ اظهارنظری نکرده است و فعلاً به فکر مسائل امروز ایران، جهان و منطقه است. به گزارش سایت دولت‌بهار، بخش‌هایی از مصاحبه رئیس دولت‌های نهم و دهم اکنون پیش‌روی شماست.

* شما به تازگی نامه‌ای به محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان نوشتید و به او پیشنهاد کردید که برای برقراری صلح در بحران یمن میانجیگری کنید، چرا فکر می‌کنید که می‌توانید در این موضوع نقش مؤثری ایفاء کنید؟

احمدی‌نژاد: بسم‌ا…‌الرحمن‌الرحیم -اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه. من فکر می‌کنم که مسؤولیت‌های انسانی حد و مرزی ندارد و همه انسان‌ها درباره مسائل انسانی مسؤول هستند و وظیفه دارند تا در حدی که برایشان ممکن است جلوی جنگ‌ها و خونریزی‌ها و دشمنی‌ها و اختلافات را بگیرند و در جهت صلح و دوستی و امنیت تلاش کنند.

* آیا به نامه شما پاسخی داده شده است؟

احمدی‌نژاد: بعضی از اطراف پاسخ داده‌اند و منتظر هستیم تا بقیه، بررسی‌های خود را انجام دهند و پاسخ بدهند.

* آیا در دو دوره ریاست‌جمهوری‌تان کاری کردید یا حرفی زدید که الان از آن پشیمان باشید؟

احمدی‌نژاد: خیر، چرا باید پشیمان باشم. تمام کارهای ما در دولت قبل، براساس اصول و برنامه‌های مدون و اندیشه و در جهت اعتلای ایران و صلح و دوستی در جامعه بشری بوده است.

* شما کسانی را که علیه‌تان تظاهرات و اعتراض کردند، خس و خاشاک نامیدید، آیا از این حرفی که زدید پشیمان هستید؟

احمدی‌نژاد: این تحریفی است که انجام شده و من فکر می‌کردم که شما با مطالعات بیشتری در این مصاحبه شرکت می‌کنید!  

* آقای احمدی‌نژاد این تحریف نیست. این مطلب را شما گفته‌اید.

احمدی‌نژاد: خطاب بنده کسانی بودند که اموال مردم را آتش می‌زدند و شیشه‌ها را می‌شکستند و نه مردمی‌که تظاهرات می‌کردند. این مطلب بارها گفته شده و من نمی‌دانم شما با زنده کردن آن چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

* آیا قصد دارید در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایران شرکت کنید؟

احمدی‌نژاد: هنوز در این باره اظهارنظری نکرده‌ام.

* یعنی هنوز در این باره تصمیم نگرفته‌اید؟

احمدی‌نژاد: فعلاً به فکر مسائل امروز ایران، جهان و منطقه هستیم زیرا فکر می‌کنیم که مسائل مهمی ‌در پیش است.

* ولی گزارش‌هایی بود که شما در تلاش برای ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی ‌هستید و برای کسب اجازه از شورای‌نگهبان، برای شرکت در انتخابات سرگرم لابی کردن هستید. آیا این گزارش‌ها درست است؟

احمدی‌نژاد: متأسفانه رسانه‌ها نظرات خودشان را بدون آنکه مستند باشد منتشر می‌کنند.

* به‌زودی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود، شما ترجیح می‌دهید که چه کسی برنده شود، آقای ترامپ یا بایدن؟

احمدی‌نژاد: برای من فرقی نمی‌کند که چه کسی در آمریکا رأی می‌آورد. این یک مسأله داخلی آمریکا محسوب می‌شود. مهم سیاست‌های بین‌المللی آمریکاست که با تغییر ریاست‌جمهوری در این کشور تغییر نمی‌کند، ما به دنبال تغییر آن سیاست‌ها هستیم.

* یعنی معتقدید که حتی اگر بایدن هم انتخاب شود، در سیاست‌های آمریکا به‌خصوص در قبال ایران تغییری ایجاد نخواهد شد؟

احمدی‌نژاد: سياست خارجي آمريكا در تمام ادوار گوناگون رؤسای جمهوری این کشور، همواره ثابت و مکمل هم بوده‌اند. در واقع همه رۀسای جمهوری آمریکا یک نقشه را اجراء كرده‌اند.