واردات مشروط خودرو در طرح جدید مجلس شدنی نیست

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو واردات مشروط خودرو در طرح جدید مجلس شدنی نیست براساس طرح جدیدی که مجلس ارائه کرده است، احتمالاً واردات خودرو به‌ازای صادرات قطعات خودرو به دیگر کشورها امکان‌پذیر شود. «طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک» با امضای ۴۴ نماینده مجلس تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس هم شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی […]

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

واردات مشروط خودرو در طرح جدید مجلس شدنی نیست

براساس طرح جدیدی که مجلس ارائه کرده است، احتمالاً واردات خودرو به‌ازای صادرات قطعات خودرو به دیگر کشورها امکان‌پذیر شود. «طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک» با امضای ۴۴ نماینده مجلس تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس هم شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد طرح برخی از نمایندگان و احتمال آزادسازی مشروط واردات خودرو اظهار داشت: این طرح مبنی بر آزاد کردن واردات خودرو نیست و به صورت واردات خودرو در ازای صادرات خودرو یا قطعات است. باید توجه داشت که ماشین‌های موجود در کشور صادرشدنی نیست، در غیر این صورت تاکنون صادر شده بودند. همچنین صادرات قطعات به چه شکل خواهد بود؟ مثلاً قطعه سمند را به آلمان صادرات می‌کنیم؟ یا آنکه قطعه ۲۰۶ را به فرانسه صادر کنیم؟ اصلاً امکان‌پذیر است؟ در صورتی که این قطعات مورد تأیید بود خط تولید رنو و ۲۰۶ در ایران افتتاح شده بود.

وی ادامه داد: می‌خواهیم این قطعات را کجا صادر کنیم و یا کجا از خودروی ۴۰۵ استفاده می‌کنند که بخواهیم قطعات آن را صادر کنیم. ماده۱۸ این طرح (هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام‌برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (C) و بالاتر و شاخص ایمنی سه‌ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.) باید منطق و استدلال داشته باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، افزود: بنابراین این طرح باید در مرحله نخست پشتوانه علمی‌داشته باشد در صورتی که اینطور نیست. در واقع این موضوع به نوعی ممنوعیت واردات خودرو به کشور را اعلام کرده است.

دادفر با اشاره به پیشنهاد واردات خودرو در مقابل صادرات غیرنفتی در این زمینه توضیح داد: ما مخالف سنگ‌اندازی و این نوع از صادرات و واردات خودرو هستیم وگرنه ما پیشنهادی را مبنی بر واردات خودرو در ازای صادرات کالاهای غیرنفتی ارائه داده بودیم و کشور ما آنقدر منابع غنی دارد که همه این‌ها را می‌توان با کار و تلاش صادر کرد. اما اینکه بگوییم ماشین صادر کنید تا در ازای آن اجازه واردات داشته باشید، این به‌نظر شدنی نیست.

وی افزود: بنابراین صادرات انواع کالاهای غیرنفتی به‌ازای خودرو به نظر پیشنهاد مطلوبی می‌رسید. ضمن آنکه واردات خودروی برقی و یا‌ های‌تک باید آزاد باشد تا مردم از این نعمت بهره‌مند شوند.

وی افزود: دولت با برخی از تصمیمات، نظم بازار را برهم زده و با ممنوعیت ترخیص خودرو از گمرک باعث نارضایتی خریداران شده است و ایفای تعهدات از سوی نمایندگی را با مشکل مواجه کرده، مجموع این تصمیمات غلط به بهانه حمایت از تولید داخلی امری توجیهناپذیر است و اثرات این تصمیم غلط را می‌توان در بازار خودرو مشاهده کرد.

دادفر عنوان کرد: مشکلات این روز‌های بازار خودرو تنها مربوط به تحریم‌های بینالمللی نمی‌شود و ما در این بخش با تصمیمات غلط دچار خودتحریمی ‌شده‌ایم، بازار خودرو از سال‌های گذشته با انحصار مواجه بوده، اما ممنوعیت واردات باعث افزایش انحصار در این بازار شد و نتایج آن عبور قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون تومان بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: طی ۲۵ سال اخیر و از سال ۷۴ تا امسال ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده که این رقم در مقابل تولید سالانه حداقل یکمیلیون دستگاه خودرو رقم ناچیزی محسوب می‌شود و بهانه ارزبری برای ممنوعیت قابل‌توجیه نیست.

وی افزود: تمام این تصمیمات از سوی دولت به منظور افزایش قیمت خودرو‌های داخلی بوده و نمی‌توان این موضوع را طور دیگری توجیه کرد.

دادفر ادامه داد: برای حمایت از تولید داخلی می‌توانستیم اقداماتی دیگر انجام دهیم که همه، مصرف‌کننده، واردکننده و خودروساز دچار زیان نشوند، اما با تصمیمگیری غلط بازار خودرو را با التهابات فراوانی مواجه کردند.