ریشه مشکلات بازار خودرو در اقتصاد کلان است

مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرد ریشه مشکلات بازار خودرو در اقتصاد کلان است مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت ریشه مشکلات بازار خودرو را در اقتصاد کلان و تأثیر دیگر بازارهای پیشرو دانست و تصریح کرد: باید تقاضا برای خرید خودرو در بازار مدیریت شود و به دنبال این هستیم که مصرف‌کننده، […]

مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرد

ریشه مشکلات بازار خودرو در اقتصاد کلان است

مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت ریشه مشکلات بازار خودرو را در اقتصاد کلان و تأثیر دیگر بازارهای پیشرو دانست و تصریح کرد: باید تقاضا برای خرید خودرو در بازار مدیریت شود و به دنبال این هستیم که مصرف‌کننده، خودرو را به قیمت مصوب شرکت و بدون واسطه از تولیدکننده خریداری نماید.

سهیل معمارباشی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، با بیان این مطلب، افزود: اگر شرایط بازارهای پیشرو را نتواتیم کنترل کنیم خودروساز هر چقدر تولید و عرضه را بیشتر کند، بازار تثبیت نمی‌شود.

وی ادامه داد: بازار خودرو را نمی‌توان مستقل از بازارهای دیگر بررسی کرد و برای بررسی این بازار باید بازارهای پیشرو مانند بازار ارز را هم مورد بررسی قرار داد.

مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با اشاره به طرح‌های فروش انجام شده و تأثیر بازارهای پیشرو در تقاضای مردم برای ثبت‌نام در این طرح‌ها، افزود: در فروش فوق‌العاده، اول برای ۲۵ هزار خودرو توسط سایپا و ایرانخودرو، شش‌میلیون و ۴۰۰هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند، یعنی به‌ازای هر خودرو حدود ۲۷۵ نفر ثبت‌نام نمودند.

معمارباشی گفت: اقدامات انجام شده از جمله سیاست‌های دستوری و طرح‌های پیشفروش تا حدودی به تنظیم بازار کمک نمود و پس از این مرحله محدودیت‌هایی را برای مدیریت بخش تقاضا اعمال کردیم.

وی ادامه داد: در فروش فوق‌العاده دوم که ایران‌خودرو برای ۱۵ هزار دستگاه اجراء کرد، عدد ثبت‌نام از ۲۷۵ نفر به‌ازای هر خودرو به ۷۰ نفر رسید و کاهش قابل‌توجهی داشت.

مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با اشاره به نمودهای تأثیر بازارهای پیشرو و شاخص‌های اقتصاد کلان در بازار خودرو اضافه کرد: فروش فوق‌العاده سوم با ریزش بورس مواجه بود و نقدینگی به بازارهای مختلف از جمله خودرو وارد شد که در فروش فوق‌العاده سوم ایران‌خودرو برای ۱۶ هزار دستگاه حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند، یعنی به‌ازای هر خودرو ۱۵۷نفر متقاضی وجود داشت. معمارباشی در این باره تصریح کرد: محدودیت‌ها و شروط گذاشته شده در ثبت‌نام خودرو، تا حدودی تأثیر دارد اما حدومرز را شرایط بازارهای پیشرو دیگر تعیین می‌نماید.

مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت درخصوص ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو نیز، گفت: ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو به استناد تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو بوده است.

معمارباشی گفت: براساس تصمیمات اتخاذشده، تبیین دستورالعمل برای بازار و محصولاتی که انحصاری هستند با شورای رقابت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ۲۵ خودروساز در حوزه خودروهای سواری فعال هستند که ایران‌خودرو و سایپا دو شرکت بزرگ و عمده از میان آنها به‌شمار می‌روند.

مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت همچنین یادآوری کرد: پیش از شروع دور جدید تحریم‌ها مشارکت رنو با ایدرو برای تشکیل قطب‌سوم خودروسازی در حال شکل‌گیری بود که با اعمال تحریم‌ها مسکوت ماند.