گزینه‌های پیشنهادی خودروسازان برای تنظیم بازار خودرو

گزینه‌های پیشنهادی خودروسازان برای تنظیم بازار خودرو مهدی قره‌داغلی -مجلس یازدهم در طرح «تحول صنعت خودرو» اعمال نظام قیمت‌گذاری را ممنوع و بر عرضه مستقیم خودرو در بورس تأکید کرده است. هر چند نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی‌دو وظیفه در حیطه قیمت‌گذاری خودرو برای شورای رقابت تعیین کرده‌اند اما تعیین قیمت صرف را […]

گزینه‌های پیشنهادی خودروسازان برای تنظیم بازار خودرو

مهدی قره‌داغلی -مجلس یازدهم در طرح «تحول صنعت خودرو» اعمال نظام قیمت‌گذاری را ممنوع و بر عرضه مستقیم خودرو در بورس تأکید کرده است. هر چند نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی‌دو وظیفه در حیطه قیمت‌گذاری خودرو برای شورای رقابت تعیین کرده‌اند اما تعیین قیمت صرف را توسط این شورا لغو کرده‌اند. تعیین قیمت پایه خودرو قبل از ورود به بورس و همچنین محاسبه سود برای خودروساز از مابه‌التفاوت قیمت خودرو فروخته شده در بورس کالا از وظایف تعیین‌شده برای شورای رقابت در طرح جدید مجلس است. با تصویب این طرح قیمت‌گذاری دستوری خودرو به‌طور رسمی‌لغو می‌شود، چراکه بورس کالا دستورپذیر نیست و جذابیت این نوع عرضه نیز به واسطه ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارهای مالی و نهادهای مالی است.در این باره مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران درخصوص وضیعت بورسی خودروسازان و قیمتگذاری خودرو در بورس، گفت: پیشنهاد ما این است که خودرو در بورس ارائه شود چرا که مکانیزم بورس شفاف است و اینگونه قیمت خودرو شفاف خواهد شد.

بیگلو افزود: هم‌اکنون قیمت بسیاری از نهاده‌های تولیدی خودرو مانند فولاد، مس و… در بورس ارائه می‌شود و اینگونه کشف قیمت شده‌اند. برای اینکه قیمت خودرو در بورس عرضه باید پیشنهاد داده‌ایم که ۱۰ درصد از محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بورس عرضه شود تا به قیمت واقعی آن برسیم.

بیگلو با بیان اینکه تقاضای واقعی در بورس مشخص خواهد شد، گفت: قرعه‌کشی یکی از راهکار‌ها برای کاهش دست دلالان و کاهش قیمت خودرو بود، اما اینگونه حاشیه سود افزایش یافته و همچنان متقاضیان واقعی مشخص نمی‌شوند. معتقدم باید راهی را برویم که قیمت خودرو تک‌نرخی شود چرا که هر کالای دو نرخی منشأ رانت و فساد در بازار است.

وی بیان کرد: اگر چه شروط وزارت صمت در پیشفروش و یا پیشنهاد دریافت مالیات از خریداران می‌تواند به کنترل قیمت و تقاضا در بازار کمک کند، اما راهکار اصلی استفاده از تجربه دهه ۷۰ و فروش خودرو در حاشیه بازار است موضوعی که براساس یک اصل اقتصادی مطرح می‌کند قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران تشریح کرد: برای جلوگیری از ورود سرمایه‌های سرگردان و تعدیل قیمت و تقاضا در بازار دولت باید اجازه دهد که خودرو در حاشیه در بازار به فروش برسد و یا اینکه در بورس کشف قیمت شود راهکار‌هایی که در صورت اجرای هر یک از آن‌ها ضمن اینکه موجب تک‌نرخی شدن قیمت در بازار خودرو می‌شود بلکه خروج ۸۰ تا ۹۰ درصدی متقاضیان غیر واقعی از بازار خودرو را ضمانت می‌کند.

بیگلو افزود: کل نیاز به خودرو در کشور بین یکمیلیون و ۵۰ تا ۱۰۰ است، اما زمانی که هشت هزار نفر در طرح‌های پیش‌فروش ثبت‌نام می‌کنند، نشان از حاشیه سود بالا در این طرح است. زمانی که آلومینیم در بازار عرضه می‌شد قیمت سرسام‌آوری داشت، اما به محض ورود به بورس قیمت آن کاهش یافت.

وی تشریح کرد: سازوکار انجام این کار وجود دارد. نگرانی‌هایی از انجام این کار وجود دارد، به طور مثال این نگرانی وجود دارد که در صورت درخواست چهارهزار خودرو در بورس نابه‌سامانی ایجاد خواهد شد، اما اینگونه نیست. کل تولید خودرو در هفته ۲۰ هزار خودروست، که پیشنهاد داده‌ایم ۱۰ درصد تولید را در اول هفته ارائه شود تا قیمت آن مشخص شود و الباقی پس از تعیین قیمت نهایی عرضه کنند.