احداث نخستین  مرکز معاینه‌فنی خودرو‌های سنگین مشهد در مرحله مناقصه

احداث نخستین  مرکز معاینه‌فنی خودرو‌های سنگین مشهد در مرحله مناقصه   مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد، با اشاره به اینکه برای نخستین بار شهر مشهد مجهز به مرکز معاینه‌فنی خودرو‌های سنگین خواهد شد، گفت: این طرح با بودجه پنج میلیاردتومانی در مرحله مناقصه قرار دارد. علی باخرد در تشریح اقدامات و طرح‌های این سازمان […]

احداث نخستین  مرکز معاینه‌فنی خودرو‌های سنگین مشهد در مرحله مناقصه  

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد، با اشاره به اینکه برای نخستین بار شهر مشهد مجهز به مرکز معاینه‌فنی خودرو‌های سنگین خواهد شد، گفت: این طرح با بودجه پنج میلیاردتومانی در مرحله مناقصه قرار دارد.

علی باخرد در تشریح اقدامات و طرح‌های این سازمان بیان داشت: دو حوزه تخصصی در سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری و حومه پیگیری می‌شود که شامل حوزه فنی و مهندسی و نظارت بر ناوگان حمل ونقل درون شهری و پروژه‌های جدید این مجموعه است.

باخرد با اشاره به یکی از طرح‌های در حال انجام این سازمان افزود: شهرداری مشهد برای نخستین بار در کشور اقدام به جایگزینی موتور‌های برقی به جای موتور‌های بنزینی کرده که در جلسه اخیر شورای شهر نیز به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن انرژی برق، کاهش مصرف سوخت و امنیت بیشتر این موتور‌ها از مزایای اجرای این طرح است، ادامه داد: دورنمای این طرح نیز ورود ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی خواهد بود.

باخرد ادامه داد: بر این  اساس در مرحله اول ۱۰هزار دستگاه موتور برقی وارد شهر و طی چهار سال تمام تعداد پیش بینی شده به مشهد تزریق خواهد شد. از نکات مهم این طرح، اختصاص تسهیلات بانکی به متقاضیان است که تا ۸۰ درصد قیمت موتور را شامل می‌شود.

 این تسهیلات به صورت چهاردرصد و بازپرداخت ۴۸ تا ۶۰ ماهه خواهد بود. همچنین برای تسریع جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده، علاوه بر پرداخت هزینه اسقاط به صاحب موتورسیکلت، مبلغ ۱۰میلیون ریال به عنوان کمک بلاعوض از سوی شهرداری به آن اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: صاحبان مشاغلی مانند پیک‌های موتوری که با موتورسیکلت اقدام به جابه جایی بار می‌کنند در اولویت این طرح هستند و در صورت مشارکت، تا پایان سال از پرداخت هزینه پروانه فعالیت و بهره برداری معاف می‌شوند.

صدور باربرگ برای خودرو‌های نیمه سنگین

باخرد در ادامه به یکی دیگر از طرح‌های این سازمان اشاره و بیان کرد: طرح صدور باربرگ برای خودرو‌های سنگین اجراء می‌شود، اما به‌زودی برای خودرو‌های نیمه سنگین نیز قابل اجراء خواهد بود.

وی با بیان اینکه براین اساس به‌ازای هر بار داخلی جابه جاشده، یک باربرگ صادر می‌شود، اظهار کرد: در واقع میزان سوخت مازادی که به خودرو‌ها تعلق می‌گیرد، براساس میزان باری است که این خودرو‌ها جابه جا می‌کنند. همچنین تمامی ‌این  فرآیند نیز با استفاده از یک سامانه پیگیری خواهد شد و نیازی به حضور افراد نیست.

وی گفت: خودرو‌ها برای حمل بار دارای استاندارد‌های معینی هستند و هرگونه میزان اضافه بار از طریق سیستم‌های هوشمند و دوربین‌های بین شهری کنترل خواهد شد. با استفاده از این سیستم‌ها و هوش‌مصنوعی ابعاد خودرو‌ها آنالیز و ابعاد اضافه شامل بیرون زدگی و… تخلف محسوب می‌شود.

وی همچنین افزود: حسگر‌هایی نیز در بعضی از سرعت گیر‌ها کار گذاشته خواهد شد که طی آن خودرو‌های سنگین شناسایی و اضافه بار آن‌ها شامل تخلف خواهد شد. این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و اقدام مشترکی است که مطالعات اولیه آن با دانشگاه علم‌وصنعت انجام شده است.

باخرد ادامه داد: طرح دیگری نیز با همکاری پلیس راهور در دست اقدام است که طی آن نظارت هوشمندی بر تردد ناوگان باری در محدوده‌های زمانی و مکانی صورت می‌گیرد. در این زمینه شهر مشهد به سه محدوده قرمز زرد و سبز تقسیم شده است. براین اساس ناوگان باری اجازه ورود به محدوده قرمز را ندارد و ورود به محدوده زرد نیز شرایط خاصی دارد. این نظارت در گذشته به وسیله بازرسان صورت می‌گرفته است که با اجرای این طرح هوشمند، جزیی و دقیق‌تر خواهد شد.

ساماندهی ۱۱ هزار خودرو باری

وی در ادامه از احداث دو پارکینگ برای جلوگیری از پارک خودرو‌های سنگین در حاشیه خیابان‌ها تا پایان سال نیز خبر داد و گفت: چهار پارکینگ برای پارک این خودور‌ها فعال است و دو مورد دیگر تا پایان سال به آن اضافه می‌شود.

 همچنین برای نخستین بار شهر مشهد مجهز به مرکز معاینه‌فنی خودرو‌های سنگین خواهد شد. این طرح با بودجه پنج میلیاردتومانی در ابتدای بولوار عصمتیه در حال احداث است و در مرحله مناقصه قرار دارد.