ضرورت تعلیق موقت ارتقای استاندارد یورو۵ در خودروهای تولیدی

ضرورت تعلیق موقت ارتقای استاندارد یورو۵ در خودروهای تولیدی دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه امکان ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی به یورو۵ در حال‌حاضر وجود ندارد، گفت: انجمن خودروسازان ایران در سال گذشته با ارسال یک نامه به دولت، هشدارهای لازم درخصوص مشکلات اجرای استاندارد یورو۵ از ابتدای سال ۹۹ و دلایل آن را […]

ضرورت تعلیق موقت ارتقای استاندارد یورو۵ در خودروهای تولیدی

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه امکان ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی به یورو۵ در حال‌حاضر وجود ندارد، گفت: انجمن خودروسازان ایران در سال گذشته با ارسال یک نامه به دولت، هشدارهای لازم درخصوص مشکلات اجرای استاندارد یورو۵ از ابتدای سال ۹۹ و دلایل آن را مطرح نموده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ احمد نعمت‌بخش فقدان زیرساخت توزیع سراسری بنزین یورو۵ را به عنوان یکی از مشکلات ارتقای استاندارد خودروها دانست و افزود: شرایط برای ارتقای استاندارد خودروهای اتوماتیک به یورو۵ در داخل کشور مهیا نیست زیرا تکنولوژی موردنیاز آن در اختیار شرکت‌های ‌سازنده خارجی است و با امتناع این شرکت‌ها از همکاری در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با خودروسازان داخلی به منظور نیل به استاندارد یورو۵ مواجه هستیم.

نعمت‌بخش ضمن اشاره به اختلاف قیمت قابل‌توجه میان کاتالیست خودروهایی با استاندارد یورو۴ و یورو۵ تصریح کرد: قطعه کاتالیست متشکل از فلزات گرانبها (PGM) است که معادن آن فقط در کشورهای آفریقای جنوبی و روسیه وجود داشته و وارداتی است و اختلاف قیمت کاتالیست یورو۴ با یورو۵ حدود ۲۰۰ یورو است و در صورتی که این خودروها از سوخت یورو۵ استفاده نکنند، عمر کاتالیست آنها به کمتر از ۵۰ درصد کاهش می‌یابد؛ ضمن اینکه ارتقای استاندارد یورو۵ منوط به توزیع سراسری سوخت یورو۵ و رفع تحریم‌هاست؛ بر همین اساس اصلاح این مقرره در سال ۹۸ مطرح شد. اما متأسفانه اقدامی‌در این راستا از سوی دولت صورت نگرفت.

وی در ادامه متذکر شد: در حال‌حاضر حدود شش‌هزار دستگاه خودروی ساندرو تولید داخل شرکت پارس‌خودرو و دو هزار و ۵۰۰ دستگاه وانت زامیاد آماده تحویل وجود دارد که متقاضیان آن تکمیل وجه کرده و به دلیل استاندارد یورو۴ شماره‌گذاری نمی‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اصرار سازمان محیطزیست بر اعمال استاندارد یورو۵ برای این خودروها و عدم توان خودروسازان در اجرای آن را به عنوان دلیل عدم تحویل این خودروها به مشتریان یاد کرد و گفت: سازمان محیطزیست مجوز شماره‌گذاری این خودروها را صادر نمی‌کند در حالی که سوخت یورو۵ نیز در سراسر کشور توزیع نشده است؛ ضمن اینکه مشخصاً وانت زامیاد از لحاظ خروجی اگزوز، استاندارد یورو۵ را پاس نموده اما تکنولوژی کالیبراسیون EOBD در کشور وجود ندارد.

نعمت‌بخش ضمن ابراز تأسف از عدم توجه دولت به این مشکلات آن هم در شرایط تحریم و مواجهه کشور با یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی علی‌رغم هشدار انجمن خودروسازان ایران، گفت: روزانه بر قیمت این خودروها افزوده می‌شود و بدین ترتیب با دست خود به بازار آشفته خودرو دامن می‌زنیم.

وی با بیان اینکه مصوبه سازمان محیطزیست در شرایط اضطراری فعلی کشور قابلیت اجرایی ندارد، تأکید کرد: با توجه به اینکه علاوه بر محدودیت‌های بین‌المللی، محدودیت‌های داخلی نیز تکلیف مالایطاق ایجاد می‌کند، لذا درخواست انجمن خودروسازان ایران، تعلیق موقت اجرای مصوبه یورو ۵ برای اینگونه خودروها و شماره‌گذاری آنهاست.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان با بیان اینکه مشکل کشور در حال‌حاضر اختلاف آلایندگی خودروهای یورو۴ و یورو۵ نیست بلکه آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق موجود در هواست که ارتباطی نیز با سوخت بنزین ندارد، خاطرنشان کرد: در تعطیلات نوروز سال‌جاری نیز که تردد خودروها کاهش یافته و یا حتی متوقف شده بود، هوای شهر تهران آلوده شناخته شد که عامل آن ریزگردها، سایش لاستیک با زمین به ویژه به دلیل تردد خودروهای دیزلی و دودکش‌ منازل است.