افزایش قیمت خودرو تهدیدی برای صنعت بیمه

افزایش قیمت خودرو تهدیدی برای صنعت بیمه مهدی قره‌داغلی – ارزش خودرو در محاسبه بیمه بدنه یکی از گزینه‌های بسیار مهم می‌باشد، چراکه در همه شرکت‌های بیمه در زمان خسارت معیار پرداخت خسارت‌های مختلفی که تحت پوشش بیمه بدنه می‌باشد نسبت به ارزش خودرو محاسبه می‌شود. از این‌رو افزایش قیمت خودرو چالش جدیدی را به […]

افزایش قیمت خودرو تهدیدی برای صنعت بیمه

مهدی قره‌داغلی – ارزش خودرو در محاسبه بیمه بدنه یکی از گزینه‌های بسیار مهم می‌باشد، چراکه در همه شرکت‌های بیمه در زمان خسارت معیار پرداخت خسارت‌های مختلفی که تحت پوشش بیمه بدنه می‌باشد نسبت به ارزش خودرو محاسبه می‌شود. از اینرو افزایش قیمت خودرو چالش جدیدی را به شرکت‌های بیمه و بیمهگذاران بیمه بدنه تحمیل کرد.

علی‌اصغر عنایت؛ دبیر کارگروه تخصصی اتومبیل سندیکای بیمه‌گران ایران درباره تأثیر افزایش قیمت خودرو و قطعات آن بر حق بیمه‌های شخص ثالث و بدنه گفت: در بیمه شخص ثالث علی‌رغم اینکه خسارات مالی شرکت‌های بیمه به‌دلیل بالا رفتن قیمت قطعات به‌شدت افزایش یافته و در برخی موارد با افزایش قیمت ماشین‌های داخلی تا پنج‌برابر و ماشین‌های خارجی تا ۱۰ برابر مواجه هستیم اما میزان حق بیمه افزایش نیافته اما در بیمه بدنه به دلیل افزایش قیمت قطعات موجب افزایش حق بیمه بدنه شده است. زیرا قیمت قطعات بیشتر از قیمت خودرو است. به عنوان مثال اگر قیمت یک اتومبیل ۱۰۰ میلیون تومان بوده و با افزایش قیمت خودرو به ۵۰۰ میلیون رسیده و پنج‌برابر شده قیمت قطعات آن هفت‌برابر شده است.

وی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی تصادفات و تأثیر آن بر میزان خسارات خاطرنشان کرد: با وجود افزایش خسارات شرکت‌های بیمه اما کاهش ۲۰ درصدی تصادفات میزان خسارات شرکت‌های بیمه را کاهش داده و می‌توان گفت، کاهش آمار تصادفات میزان خسارات را آن طور که انتظار می‌رفت افزایش نداده است.

دبیر کارگروه تخصصی اتومبیل سندیکای بیمهگران ایران درباره تأثیر کرونا بر میزان خسارت‌ها اظهار داشت: از یک طرف به‌دنبال شیوع ویروس کرونا میزان سفرها و به تبع تصادفات و خسارت‌های ناشی از آن کاهش یافته اما از سوی دیگر تحریم‌ها، افزایش قیمت خودرو و… میزان خسارت‌ها را به شدت افزایش داده است.

در این زمینه کاظم طلایی‌پاشیری؛ کارشناس صنعت بیمه گفت: افزایش قیمت خودروها در این روزها به شدت زیاد و بی‌منطق است و تأثیر این افزایش قیمت برروی صنعت بیمه باید از دومنظر بررسی شود یکی از منظر فروش یا درآمدی که برای بیمهگر دارد و منظر دوم خسارت است.

وی با اشاره به افزایش درآمد حق بیمه متناسب با افزایش قیمت خودرو، افزود: با توجه به تغییرات روزانه قیمت خودرو، شرکت‌های بیمه گر دائماً باید به مشتریان خود برای دریافت الحاقیه پیامک ارسال کنند یا به روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی انجام شود که تمامی‌این موارد هزینه‌های بسیاری را برای بیمهگر ایجاد می‌کند.

این کارشناس صنعت بیمه، خاطرنشان کرد که برخی از بیمه‌گذاران روند اصلاح قیمت‌ها را قبول ندارند و بسیاری هم اصلاً متوجه نمی‌شوند، بیمه‌گذار موظف است که با افزایش قیمت خودرو حتماً الحاقیه بگیرد درغیر اینصورت زمانی‌که با خسارتی مواجه شد مشمول ماده۱۰ می‌شود که همه این مسائل منجر به بی‌اعتمادی بیمه‌گذاران به صنعت بیمه می‌شود.

طلائی‌پاشیری ادامه داد: دستمزد تعمیرات و قیمت قطعات خودرو افزایش قیمت زیادی داشته که تمامی‌ اینها معضلات جدیدی را برای بیمهگر و بیمه‌گذار به‌خصوص در زمینه خودروهای گران قیمت که افت قیمت هم مزید بر علت می‌شود ایجاد می‌کند.

وی، معتقد است که موقعیت کنونی، موقعیت مناسبی برای فروش بیمهنامه بدنه اتومبیل نیست زیرا بیمهگر در شرایط کنونی اصلا ً نمی‌تواند بر روی قطعات قیمتگذاری درستی انجام دهد بنابراین به هیچوجه نمی‌تواند رضایت مشتری را به‌دست آورد.

طلائی‌پاشیری تصریح کرد: شرکت‌های بیمهای تنها باید پرتفوی فعلی خودرا حفظ کنند زیرا قیمت‌های موجود منطقی نیست و صرفاً باید مشتری‌های قدیمی ‌خود را حفظ کرده و راضی نگه دارند.