اقدامات بورس کالا در راستای تعادل بازار شکر

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران تشریح کرد اقدامات بورس کالا در راستای تعادل بازار شکر معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در خصوص معاملات شکر و اقدامات بورس کالای ایران در راستای تنظیم بازار این محصول گفت: معاملات شکر از ابتدای سال جاری با آرامش و ثبات در بورس کالای ایران انجام […]

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران تشریح کرد

اقدامات بورس کالا در راستای تعادل بازار شکر

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در خصوص معاملات شکر و اقدامات بورس کالای ایران در راستای تنظیم بازار این محصول گفت: معاملات شکر از ابتدای سال جاری با آرامش و ثبات در بورس کالای ایران انجام می‌شد به‌طوری‌که در فروردین ماه از مجموع ۸۵۰ تن شکر عرضه شده، تنها ۶۳۵ تن مورد معامله قرار گرفته و برای بقیه آن متقاضی در بازار وجود نداشته است.

به گزارش سنا، علی‌پناهی افزود: اما با شروع اردیبهشت ماه و به‌وجود آمدن کمبود عرضه شکر در بازار خارج از بورس، حجم تقاضا افزایش چشمگیری پیدا کرد به‌طوری‌که برای حجم عرضه ۸۳۰۰ تنی در ۱۵ روز ابتدایی این ماه تقاضایی برابر با ۳۰۲۰۰ تن ثبت (و به عبارتی تقاضایی ۳٫۶ برابر میزان عرضه)گردید. این امر متقاضیان را مجبور به رقابت قیمتی برای خرید این محصول کرد. به‌طوری‌که برای این محصول که از ابتدای سال همیشه با قیمت پایه معامله می‌شد، رقابتی در حدود ۵درصد نسبت به قیمت پایه (در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه) ثبت شد.

وی ادامه داد: با این وجود و تحت‌تأثیر افزایش حجم عرضه شکر توسط عرضه‌کنندگان این محصول در نیمه دوم اردیبهشت ماه، نسبت حجم تقاضا به عرضه کاهش یافته (۹۴۰۶۵ تن تقاضا برای ۴۹۷۴۰ تن عرضه) و آرامش نسبی به بازار معاملات این محصول بازگشت. به‌طوری‌که عرضه‌های هفته سوم اردیبشهت ماه، این محصول مجدداً با قیمت پایه (و یا قیمت‌هایی نزدیک به قیمت پایه) مورد داد و ستد فعال بازار قرار گرفت.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: در روزهای پایانی اردیبهشت ماه بار دیگر شاهد رشد تدریجی تقاضا بودیم. این روند افزایشی در خردادماه با شدت بیش‌تری ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که در معاملات روز ۰۵/۰۳/۱۳۹۵ مجموعا ۲۵۲۰۰ تن تقاضا برای عرضه‌های با حجمی مجموعاً برابر با ۴۰۰۰ تن ثبت گردید. این افزایش حجم تقاضا مجدداً موجب بالا رفتن میزان رقابت قیمتی خریداران این محصول گردید.

به گفته پناهی، روند افزایشی حجم تقاضا موجب شد تا بورس کالا با همراهی عرضه‌کنندگان این محصولات و از ابزار‌ها و اختیارات قانونی خود جهت باز گرداندن تعادل به بازار این محصول استفاده کند. رایزنی با عرضه‌کنندگان جهت عرضه محصول به صورت سلف (جهت افزایش حجم عرضه)، الزامی بودن داشتن پروانه معتبر تولیدی مربوط به صنایع کیک، کلوچه، شکلات و شیرینی جهت خرید، تقسیم حجم عرضه به دو قسمت عرضه اولیه و افزایش عرضه از جمله اقدامات انجام شده توسط بورس کالا برای مدیریت حجم تقاضا شکر بوده است که از تاریخ ۱۰ خردادماه اجرایی شد.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن موارد فوق حجم تقاضا کاهش چشمگیری پیدا کرد (از ۲۰۵۷۵ تن در ۸ خردادماه به ۷۳۷۵ تن در ۱۰ خردادماه) و به تبع آن میانگین رقابت نیز کاهش قابل قبولی (از حدود ۵درصد در ۸ خردادماه به کم‌تر از یک درصد در ۱۰ خردادماه) پیدا کرده و به تدریج آرامش نسبی مجدداً بر بازار این محصول برقرار شد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: کم شدن حجم عرضه در اوایل تیرماه مجدداً موجب افزایش حجم تقاضا و رقابت قیمتی خریداران برای خرید شکر در بورس کالا شد. به‌طوری‌که بالا‌ترین میزان میانگین رقابت قیمتی در این ماه (در حدود ۱۱درصد در تاریخ ۶ تیرماه) اتفاق افتاد. با مشاهده وضعیت مذکور بورس کالا مجدداً و با استفاده از اختیارات خود اقدام به محدود کردن سقف مجاز رقابت به ۱۰درصد در ۸ تیر و پس از آن به ۵درصد در ۱۲ تیرماه و همچنین تعیین حداکثر مجاز خرید ۵۰ تن برای هر مشتری کرد که این اقدامات موجب بازگشت آرامش نسبی به بازار این محصول گردید.

 

پناهی اظهار داشت: این اقدامات در کنار عرضه‌های شکر توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران (که از تاریخ ۱۲ تیرماه آغاز شده) موجب شده تا در معاملات نیمه دوم تیرماه مشکلی جهت تأمین شکر برای متقاضیان این محصول وجود نداشته باشد. به‌طوری‌که در اکثر قریب به اتفاق این معاملات در بازه زمانی ذکر شده بدون رقابت قیمت و با قیمت پایه (و یا قیمت‌های بسیار نزدیک به قیمت پایه) انجام شود. همچنین به‌طور معمول با توجه به افزایش حجم عرضه، کل محصول به فروش نرفته و بخشی از آن بدون متقاضی باقی بماند.