دستورالعمل تبلیغات شرکت‌های کارگزاری – قسمت آخر

دستورالعمل تبلیغات شرکت‌های کارگزاری – قسمت آخر ماده ۱۷ کارگزاران می‌توانند برای تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار به‌طور عام «تبلیغ» کنند، مشروط به‌این‌که همزمان خطرات این سرمایه‌گذاری را نیز در «آگهی‌تبلیغاتی» توضیح دهند. تبصره ۱: «تبلیغ» ‌خرید یا فروش اوراق بهادار خاص توسط کارگزار ممنوع است، مگر این‌که کارگزار، خود متعهد پذیره‌نویس آن […]

دستورالعمل تبلیغات شرکت‌های کارگزاری قسمت آخر

ماده ۱۷ کارگزاران می‌توانند برای تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار به‌طور عام «تبلیغ» کنند، مشروط به‌این‌که همزمان خطرات این سرمایه‌گذاری را نیز در «آگهی‌تبلیغاتی» توضیح دهند.

تبصره ۱: «تبلیغ» ‌خرید یا فروش اوراق بهادار خاص توسط کارگزار ممنوع است، مگر این‌که کارگزار، خود متعهد پذیره‌نویس آن اوراق بهادار باشد یا به ‌موجب مقررات دیگری این نوع تبلیغات مجاز شناخته شده باشد.

تبصره ۲: «تبلیغات» موضوع این ماده نباید صریحاً مخاطبان را به سرمایه‌گذاری کلیه دارایی‌های خود در اوراق بهادار ترغیب نماید.

ماده ۱۸ ارایه پیش‌بینی‌های معقول در تبلیغات با ذکر همزمان عوامل مؤثر بر وقوع و احتمال عدم وقوع این پیش‌بینی‌‌‌‌ها و بیان میزان تأثیر آن‌‌‌ها به‌طور روشن، مجاز است.

ماده ۱۹ کارگزاران می‌توانند به‌‌صورت گروهی با خود یا دیگران ارایه خدمت یا خدماتی را «تبلیغ» کنند مشروط بر این‌که

الف) کلیه «تبلیغ‌کنندگان» در ارایه خدمت یا خدمات موضوع «تبلیغ» شرکت داشته باشند.

ب) حدود وظایف و مسؤولیت‌های هر یک از «تبلیغ‌کنندگان» به‌روشنی در «آگهی‌تبلیغاتی» آورده شود.

ج) مشارکت در ارایه خدمت یا خدمات موضوع «تبلیغ» برای خارج‌کردن سایر رقبا از گردونه رقابت نباشد.

د) هرگونه روابط مهم بین «تبلیغ‌کنندگان» نظیر سرمایه‌گذاری در یکدیگر، انعقاد قراردادهای مرتبط با خدمت یا خدمات موضوع «تبلیغ» و روابط استخدامی به‌روشنی در «آگهی‌تبلیغ» توضیح داده شود.

تبصره: «تبلیغ‌کننده» می‌تواند برای عدم درج اطلاعات بند (ب) و (د) این ماده، مخاطب را به سایت اینترنتی خود که در آن این اطلاعات درج شده‌اند ارجاع دهد.

ماده ۲۰ سازمان یا بورس می‌تواند جهت اطمینان از تطبیق «تبلیغات» کارگزاران با مفاد این دستورالعمل از آن‌‌‌‌ها توضیح خواسته یا مدارک لازم را مطالبه نماید. کارگزاران موظفند در این زمینه همکاری نمایند.

ماده ۲۱ در صورتی‌که سازمان یا بورس نسبت به‌عدم مطابقت «تبلیغات» کارگزاران با مفاد این دستورالعمل اطمینان حاصل کند، می‌تواند تا بررسی موضوع و اعلام‌نظر نهایی، دستور توقف انتشار «آگهی‌تبلیغاتی» مذکور را به‌کارگزار ارسال نماید. نظر‌نهایی سازمان یا بورس می‌تواند شامل توقف دائم یا موقت انتشار «آگهی‌تبلیغاتی» یا اجازه انتشار آن مشروط به‌انجام اصلاحاتی باشد. کارگزاران موظفند دستورات سازمان یا بورس را در این زمینه مراعات نمایند.

ماده ۲۲ سازمان یا بورس می‌تواند با بررسی «آگهی‌های‌تبلیغاتی» منتشرشده، چنان‌چه آن‌‌‌‌ها را گمراه کننده، حاوی اطلاعات غیرواقعی یا به هر نحوی مخالف این دستورالعمل تشخیص دهد، نتایج بررسی خود را طی بخشنامه‌ای به‌اطلاع کارگزاران برساند و آن‌‌‌‌ها را از انجام «تبلیغات» مشابه برحذر دارد. کارگزاران موظفند به بخشنامه‌های صادره در این زمینه عمل نمایند.

ماده ۲۳ در صورتی‌که کارگزاری در «تبلیغات» خود مفاد این دستورالعمل را رعایت نکند، براساس آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات کارگزاری رفتار خواهد شد.

تبصره: سازمان یا بورس می‌تواند علاوه بر مجازات مذکور در این ماده کارگزار را مکلف کند برای رفع اثر «تبلیغات» خلاف مقررات، اقداماتی را انجام دهد.

ماده ۲۴ برای اطمینان از تطابق تبلیغات خاص با مفاد دستورالعمل، کارگزاران مختارند موضوع را از بورس استعلام نمایند.

 

ماده ۲۵ این دستورالعمل در ۲۵ ماده و ۸ تبصره در تاریخ ۱۹/۸/۸۶ به‌ تصویب هیأت‌مدیره سازمان رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.