اجرای بسته مشوق ساخت داخل قطعات خودرو با همکاری ایدرو و مجلس

اجرای بسته مشوق ساخت داخل قطعات خودرو با همکاری ایدرو و مجلس گروه خودرو – تاکنون چهار میز داخلی‌سازی قطعات برگزار شده که در خلال این میزها، انعقاد قرارداد با ۱۲۵ سازنده، طی ۱۵۴ پروژه با هدف ساخت ۲۸۲ قطعه به ارزش چهارهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عملیاتی گردیده است. سهیل معمارباشی؛ رئیس دفتر صنایع […]

اجرای بسته مشوق ساخت داخل قطعات خودرو با همکاری ایدرو و مجلس

گروه خودرو – تاکنون چهار میز داخلی‌سازی قطعات برگزار شده که در خلال این میزها، انعقاد قرارداد با ۱۲۵ سازنده، طی ۱۵۴ پروژه با هدف ساخت ۲۸۲ قطعه به ارزش چهارهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عملیاتی گردیده است.

سهیل معمارباشی؛ رئیس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت ضمن اشاره به ارزش قراردادها بالغ بر چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان گفت: براساس گزارشات مستمر ارائه شده به کمیته خودرو از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان مسؤول نظارت و پیشبرد پروژه‌های تعریف شده و طی آخرین گزارش، تولید انبوه ۸۳ پروژه تاکنون نهایی شده و ۷۱ پروژه در دست اجراء بوده که طی روزها و ماه‌های آتی به تولید انبوه خواهد رسید.

رئیس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت، همچنین از برگزاری میز پنجم داخلی‌سازی در پایان شهریورماه سال‌جاری خبر داد و افزود: نهضت ساخت داخل تاکنون رقمی‌بالغ بر ۸۰٫۳۸ میلیون یورو کاهش ارزبری به همراه داشته که در صورت محاسبه براساس تیراژ سالانه تولید، حدود ۳۴۳ میلیون یورو برآورد می‌شود.

معمارباشی درخصوص وضعیت زیرساخت‌ها، موانع و راهکارهای اجرای بسته مشوق ساخت داخل پیشنهادی از سوی انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودروی کشور، تصریح کرد: این بسته از سوی اعضای انجمن در یک جلسه با حضور سرپرست وزارت صمت به صورت خلاصه ارائه شد و مقرر گردید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با همکاری اعضاء ضمن برگزاری یک نشست، این بسته را تدقیق نموده و جمع‌بندی نهایی در تعامل با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌در طرح ساماندهی صنعت خودرو گنجانده شود.

در این باره سیدمحمد مهدی‌هادوی؛ رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت درخصوص وضعیت ارائه مشوق‌های داخلی‌سازی از سوی دولت به تولیدکنندگان نظیر بسته مشوق ساخت داخل قطعات خودرو پیشنهادی از سوی انجمن تخصص صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان کرد: مشوق‌ها، مباحثی هستند که در راستای تحقق جهش‌تولید و رفع موانع تولید ساخت داخل، در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی نیز تکلیف شده به‌نحوی که براساس این قانون، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌ها موظف به تعیین و ارائه مشوق‌های تولید شده‌اند.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت درخصوص بندی از بسته مشوق پیشنهادی مبنی بر جلوگیری از واردات قطعات ساخت داخل افزود: در حوزه کالاهایی که واردات آنها نیز انجام می‌شود، برای افزایش سهم ساخت داخل، اشتغالزایی و صادرات ارائه مشوق‌هایی تکلیفشده که می‌بایست نسبت به اجرای آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

هادوی با اشاره به اینکه مشوق‌هایی نظیر اعطای معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی برای دولت بار مالی به همراه دارند، گفت: در راستای ارائه این مشوق‌ها، کارگروهی با همکاری وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و تشکل‌های صنفی از جمله قطعه‌سازان خودرو تدارک دیده شده که چهار جلسه آن تاکنون برگزار شده و دورنمای خوبی در این خصوص موردانتظار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشوق‌ها تحت عنوان یک بسته در حال‌حاضر آماده شده که همانند آیین‌نامه‌ها می‌بایست در کمیسیون اقتصادی هیأت دولت مطرح و به تصویب برسد که به‌زودی تقدیم این کمیسیون خواهد شد.