چرا هتل‌‌ها زنان مجرد را نمی‌پذیرند؟

چرا هتل‌‌ها زنان مجرد را نمی‌پذیرند؟ ۱۷ سال است که اداره اماکن نیروی انتظامی، ممنوعیت اقامت زنان تنها و مجرد در هتل‌‌ها را برداشته است اما با این حال هنوز برخی مراکز اقامتی به‌ویژه مهمانسرا‌ها و مهمانپذیر‌ها از اجاره دادن اتاق به این قشر از مسافران خودداری می‌کنند. «شیوه‌نامه اجرایی ذخیره و ابطال اتاق در […]

چرا هتل‌‌ها زنان مجرد را نمی‌پذیرند؟

۱۷ سال است که اداره اماکن نیروی انتظامی، ممنوعیت اقامت زنان تنها و مجرد در هتل‌‌ها را برداشته است اما با این حال هنوز برخی مراکز اقامتی به‌ویژه مهمانسرا‌ها و مهمانپذیر‌ها از اجاره دادن اتاق به این قشر از مسافران خودداری می‌کنند.

«شیوه‌نامه اجرایی ذخیره و ابطال اتاق در واحدهای اقامتی ایران» درحالی چند روز پیش توسط ایسنا منتشر شد که نپرداختن به چگونگی پذیرش زنان تنها و یا مجرد در مراکز اقامتی در این شیوه‌نامه محل پرسش بود، اما مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری پرداختن به این موضوع را با وجود ابطال بخشنامه‌ اداره اماکن از حدود ۱۷ سال پیش بی‌مورد دانست و گفت: تا کنون چندین‌بار در این‌باره با اداره اماکن نیروی انتظامی صحبت شده است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اماکن نیروی انتظامی «بلامانع بودن اقامت زنان مجرد و یا تنها در مراکز اقامتی» را حتی بخشنامه هم کرده‌اند و اکنون هیچ محدودیتی برای اقامت خانم‌های تنها در هتل‌‌ها و سایر اقامتگاه‌ها وجود ندارد و لازم نیست آن‌‌ها پیش از اقامت به اداره اماکن مراجعه کنند.

همان روزها، اسماعیل احمدی‌مقدم – فرمانده نیروی انتظامی – نیز اظهار کرد: تا جایی که من در جریان هستم، هیچ‌گونه ممنوعیتی برای پذیرش زنان در هتل‌‌ها وجود ندارد، اما اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، پیگیری کرده و با این موضوع برخورد خواهم کرد و هیچ لزومی ندارد زنان برای پذیرش شدن به اداره اماکن مراجعه کنند و قوانین پذیرش زنان و مردان در هتل‌‌ها باید یکسان باشد.

اما واقعیت خلاف تمام این اظهارات است، هرچند در برخی هتل‌های شهرهای مسافرپذیر مثل تهران، اصفهان و یا شیراز کم‌تر شاهد این برخورد سلیقه‌ای هستیم، اما هنوز هم هستند مراکز اقامتی که خیلی راحت از پذیرش مسافران زن به بهانه تنها بودن و نداشتن نامه مکتوب اداره اماکن خودداری می‌کنند.

 

این داستان در مهمان‌پذیر‌ها و مسافرخانه‌های شهرهای دور افتاده وضعیت بغرنج‌تری دارد، چرا که حتی به گوششان نرسیده ۱۷ سال از ابطال بخشنامه‌ اماکن می‌گذرد و همچنان نگران برخورد مأموران اماکن به خاطر پذیرش زنان مجرد و تنها هستند.