برنده طرح ترابردپذیری کیست؟ طرح ترابردپذیری به فرآیندی گفته میشود که مشترکین اپراتورهای مختلف موجود در حوزه تلفن همراه میتوانند طی آن، اپراتور سرویسدهنده خود را بدون تغییر در پیش شماره یا شماره اصلی سیمکارت خود تعویض نمایند. «ترابردپذیری»، طرحی است که ظرف چند سال گذشته و همزمان با افزایش صعودی شمار کاربران تلفن همراه، […]
برنده طرح ترابردپذیری کیست؟
طرح ترابردپذیری به فرآیندی گفته میشود که مشترکین اپراتورهای مختلف موجود در حوزه تلفن همراه میتوانند طی آن، اپراتور سرویسدهنده خود را بدون تغییر در پیش شماره یا شماره اصلی سیمکارت خود تعویض نمایند.
«ترابردپذیری»، طرحی است که ظرف چند سال گذشته و همزمان با افزایش صعودی شمار کاربران تلفن همراه، در حوزه اپراتورهای موبایل اجراء شد تا به گفته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت، وزنکشی واقعی بین اپراتورهای تلفن همراه باشد، اما تاکنون نتیجهای خلاف انتظار برخی مدیران دولتی سابق و تحلیلگران ICT را به دنبال داشته است.
ترابردپذیری چیست؟
طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه یا MNP (مخففMobile Number Portability) بهطور خلاصه به فرآیندی گفته میشود که مشترکین اپراتورهای مختلف موجود در حوزه تلفن همراه میتوانند طی آن، اپراتور سرویسدهنده خود را بدون تغییر در پیش شماره یا شماره اصلی سیمکارت خود تعویض نمایند.
به عنوان مثال، یک کاربر میتواند با داشتن شماره موبایل اصلی خود(مثلاً متعلق به همراه اول با پیششماره ۰۹۱۲) در شبکه ارتباطی اپراتور دوم به تماس و فعالیتهای خود مانند گذشته ارتباطی ادامه دهد، بدون آنکه نیازی به تغییر شماره داشته باشد و لاجرم تماسها و دوستان و آشنایان را از این تغییر شماره آگاه سازد.
هر چند از دید کاربر، این نقلوانتقال، فرآیندی سریع بوده و بهنظر ساده میرسد و اتفاق چندان مهمی ملموسی برای او پیش نمیآید، اما در واقع میتوان حدس زد که فراهم کردن چنین امکانی، نیازمند بستر فنی مناسب و برنامهریزی و سرمایهگذاری در سطح ملی و همکاری کامل اپراتورهاست تا به شکل صحیح و مطلوب اجراء گردد، امری که از ۲۰ سال پیش در جهان اجراء میگردد.
شایان ذکر است که این طرح پس از مطرح شدن در حوزه ارتباطی کشور، در زمان صدارت محمود واعظی بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جامه عمل پوشید و به سرعت به شکل عملیاتی در اختیار کاربران قرار گرفت و بسیاری از تحلیلگران و فعالان حوزه ICT با ذوقزدگی، تحلیلهایی از ریزش سنگین مشترکان اپراتور قدیمیبه سمت اپراتور جدید ارائه دادند!
به عبارت دیگر، طرح ترابردپذیری پس از تصویب در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تیرماه سال ۱۳۹۵ با فاصله کمی و در شهریورماه همان سال اجرایی شد، و بدین ترتیب اکنون پنج سال از اجرای کامل آن میگذرد، و شاید فرصت مناسبی برای بررسی آن و نگاهی به برخی نتایج باشد.
از آنجا که سازمان رگولاتوری عموماً آمار و اطلاعات این حوزه را به شکل ادواری استخراج و منتشر میکند، بهخوبی میتوان به بررسی آنها پرداخت و با دادههای مرتبط موجود در این حوزه، تصویری بهتر از وضعیت این عرصه و نیز جایگاه اپراتورهای فعال در آن بهدست آورد.
اخصهای ترابردپذیری
گفتنی است؛ سازمان تنظیم مقررات آمار مرتبط به اجرای این طرح را به شکل اعداد شاخص مربوط به هر اپراتور و در یک بازهزمانی معین اعلام میکند.
اما معنی و مفهوم این شاخصها چیست؟
بهطور کلی سه شاخص در موضوع ترابردپذیری مطرح میگردد: اول میزان ورودی به اپراتور، دوم میزان خروجی از آن و سوم تراز.
شاخص «میزان ورودی»، در واقع تعداد کاربرانی را نشان میدهد که از اپراتورهای دیگر وارد اپراتور مورد نظر شدهاند، و به همین ترتیب، شاخص «میزان خروجی» نیز برعکس، عدد مهاجران به دیگر اپراتورها را نشان میدهد.
اما شاخص سوم یعنی «تراز» را میتوان به نوعی حاصل جمع خروجی و ورودی به یک اپراتور به حساب آورد. مثلاً اگر برای اپراتور همراه اول ۱۰۰۰ مورد ورودی و ۶۰۰ مورد خروجی داشته باشیم، تراز آن در نهایت ۴۰۰ مورد است که نشاندهنده وضعیت تراز مثبت این اپراتور است.
بدین ترتیب، شاخص «تراز» از آنجا اهمیت مییابد که نشان میدهد در مجموع، و فارغ از تعداد رفتوآمد مشترکان، نهایتاً کفه به نفع اپراتور بوده یا نه، و اینکه کاربران، حضور و فعال بودن در این اپراتور را ترجیح دادهاند یا خیر.
اهداف طرح ترابردپذیری
البته میتوان برای تصمیم مدیریت وزارت ارتباطات وقت برای طراحی و پیادهسازی ترابردپذیری و ابلاغ و الزام آن به اپراتورها برای اجراء، دلایل گوناگونی برشمرد، از جمله گسترش پوشش ارتباطی کشور، و ایجاد تسهیلات مناسبتر مشترکان و… که همگی دارای اهمیت بوده و به گسترش شبکه کمک میکنند.
اما شاید چنانچه برخی کارشناسان معتقدند، یکی از انگیزههای نهفته در این تصمیم، غلبه اپراتور اول کشور در آن زمان بود که بهزعم تصمیمگیران، طرح مزبور میتوانست کمیاین وضعیت را تغییر دهد و سهم بازار را در میان اپراتورهای موجود، دستخوش تحول نماید؛ بهطوریکه وزیر وقت در همین خصوص گفته بود: «اجرای طرح ترابردپذیری، در واقع آزمون واقعی اپراتورها خواهد بود.» بدین ترتیب شاید انتظار آنها این بوده که مهاجرت از مبدأ اپراتورِ غالب شدت یافته و مشترکان به سمت دیگر رقبا بروند و این امر، ریزش مشتریان اپراتور مزبور را در پی داشته باشد و نهایتاً، سهم اپراتورها را متعادلتر کند.
اما جالب آن که مجموعه آمار منتشره در این مورد نشان میدهد اپراتور همراه اول همچنان در این زمینه هم پیشتاز است و توانسته بیشترین جذب مشترک را بهخود اختصاص دهد و بدینترتیب، طرح مزبور، در عمل موجب انتقال بخش قابلتوجهی از مشترکان دیگر اپراتورها به سوی همراه اول شده و کفهاش را سنگینتر نموده است.
آخرین گزارش MNP چه میگوید؟
همانطور که گفته شد، رگولاتوری به شکل منظم، آمار دورهای در این خصوص را منتشر مینماید.
اما نکته جالب، زمانی است که مجموعه آمار در طی این سالها را به شکل یکپارچه در نظر بگیریم.
مطابق آخرین آماری که در این زمینه استخراج شده و توسط مجری طرح ترابردپذیری شمارهها، در اختیار اپراتورها قرار گرفته است، جدولی تنظیم شده که در زیر میبینید.
عکس ۳۰۷۷
توضیح: این جدول در واقع آمار تجمیعی از نقلوانتقال و مهاجرات میان اپراتورهای سهگانه موبایل در کشورمان در طی این سالها را نشان میدهد.
منبع: ایتنا
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.