افزایش تقاضای صدور پروانه فعالیت در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با حذف مراجعات فیزیکی، ضمن افزایش ۱۰برابری تقاضا، مورد استقبال بخشخصوصی قرار گرفت. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، بیتا کیامهر؛ مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات (نما)، […]
افزایش تقاضای صدور پروانه فعالیت در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات
سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با حذف مراجعات فیزیکی، ضمن افزایش ۱۰برابری تقاضا، مورد استقبال بخشخصوصی قرار گرفت.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، بیتا کیامهر؛ مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات (نما)، ضمن تصریح حذف مراجعه حضوری شرکتهای متقاضی دریافت پروانه در حوزه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، از استقبال چشمگیر متقاضیان درخصوص الکترونیکی شدن فرآیند ارزیابی و صدور پروانه و ثبت تقاضاها در کشور خبر داد.
وی در تشریح سابقه و خاستگاه قانونی اعطای پروانه فعالیت خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات به بخشخصوصی چنین بیان کرد: بیش از یک دهه است که سازمان فناوری اطلاعات ایران براساس اسناد و راهبردهای ملی از جمله سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (سند افتا) و برنامههای پنجساله توسعهای، جهت حمایت و گسترش خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در کشور و ساماندهی شرکتهای توانمند در این حوزه، اقدام به ارزیابی و صدور پروانه فعالیت کرده است.
مدیرکل نما ادامه داد: در همین راستا سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در قالب خدمت دولت به کسبوکار(G۲B) در مهر ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
کیامهر ایجاد سامانه arzyabi.ito.gov.ir را اقدامی ارزشمند بهویژه برای بخشخصوصی مستقر در خارج از استان تهران و بهخصوص در شرایط حالحاضر کرونا معرفی کرد و گفت: پیش از این متقاضیان ناگزیر بودند، به همراه زونکن و بهصورت حضوری از سراسر کشور درخواست خود را جهت انجام فرآیند ارزیابی به اداره کل نظام مدیریت امنیت اطلاعات ارائه کنند. اما با راهاندازی این سامانه، نیازی به حضور فیزیکی نیست و متقاضیان میتوانند از طریق سامانه، مدارک خود را بارگذاری کنند.
وی ادامه داد: چنانچه برای برخی شرکتها جهت ارزیابی فنی، انجام مصاحبه مورد نیاز باشد، با توجه به شرایط کرونا، این مصاحبه بهصورت غیرحضوری و از طریق بستر ویدیوکنفرانس صورت میگیرد.
مدیرکل نما همچنین تصریح کرد: از ابتدای راهاندازی سامانه در شرایط غیرکرونا نیز بهمنظور صرفهجویی در زمان و هزینه رفتوآمد شرکتهای خصوصی در استانها، این مصاحبه از طریق ویدیوکنفرانس انجام میشد و بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفت. سازوکار انجام این کار در استانها به این صورت است که شرکت متقاضی با مراجعه به ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در استانها میتواند اقدام به انجام مصاحبه از راه دور کند.
کیامهر درخصوص جزییات و شرایط دریافت پروانه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، این مجوز را جزء پروانههای حائزاهمیت در حوزه فناوری اطلاعات دانست که بهطور رایگان صادر و تمدید میشود و افزود: پروانه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات شامل چهار گرایش فنی، عملیاتی، آموزشی و مدیریتی است. از جمله شرایط عمومی برای متقاضیان دریافت پروانه معرفی حداقل سه کارشناس، دارا بودن حداقل یک گواهی آموزشی مرتبط در هر گرایش، سابقه فعالیتهای شرکت و پذیرش و رعایت مفاد مندرج در «تعهدنامه خدمات افتا» است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: صدور این مجوز بهدلیل وجود فرآیند ارزیابی مشترک با مرکز افتای ریاست جمهوری به عنوان دستگاه همکار به طور متوسط حدود دو ماه طول میکشد که درصدد رساندن آن به حداقل زمان ممکن هستیم. شرکتهایی که حائزشرایط تمدید پروانه باشند و قبل از زمان انقضاء، جهت درخواست تمدید پروانه، از طریق سامانه اقدام کنند، در رسیدگی به فرآیند تمدید پروانه، ملاحظاتی در نظر گرفته شده که باعث تسریع در صدور پروانه آنها میشود.
مدیرکل نما، درخصوص میزان اهمیت دریافت پروانه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و چشمانداز توسعهای توضیح داد: مطابق با اسناد بالادستی، کلیه دستگاههای اجرایی بهمنظور استفاده از خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات از جمله طراحی و استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) ، پیادهسازی مرکز عملیات امنیت و تیم پاسخ به رخداد، پیادهسازی امنیت فیزیکی و محیط پیرامونی، امنسازی و مقاومسازی سامانهها، زیرساختها و سرویسها، آزمون و ارزیابی امنیتی، نصب و پشتیبانی محصولات فضای تولید و تبادل اطلاعات، آموزش امنیت، ممیزی انطباق استانداردهای امنیت اطلاعات و ارتباطات، موظف به استفاده از خدمات قابل ارائه توسط شرکتهای دارای پروانه هستند.
کیامهر افزود: فهرست این شرکتها با توجه به تاریخ اعتبار پروانه آنها از طریق درگاه معاونت امنیت به آدرس SEC.ITO.GOV.IR بهروزرسانی شده و قابل دسترسی است. در حالحاضر ۳۱۶ گواهی معتبر در حوزه خدمات ارائه شده که تعداد آنها با توجه به استقبال شرکتهای خصوصی در حال افزایش است. همچنین اخذ گواهی انطباق سیستم مدیریت امنیت اطلاعات پس از پیادهسازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات(ISMS) از الزامات بوده و لازم است بیشتر از سوی دستگاههای دولتی مورد توجه قرار گیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.