تأثیر مستقیم افزایش قیمت خودرو بر زندگی مردم

تأثیر مستقیم افزایش قیمت خودرو بر زندگی مردم مهدی قره‌داغلی – خودرو یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که طی ماه‌های گذشته باعث اخلال در بازار و بی‌نظمی‌ در نظام اقتصادی کشور شده، این در حالی است که این بخش به واسطه قوانین محدودکننده و انحصار و شبه‌دولتی بودن از یک طرف و وجود مازاد تقاضا […]

تأثیر مستقیم افزایش قیمت خودرو بر زندگی مردم

مهدی قره‌داغلی – خودرو یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که طی ماه‌های گذشته باعث اخلال در بازار و بی‌نظمی‌ در نظام اقتصادی کشور شده، این در حالی است که این بخش به واسطه قوانین محدودکننده و انحصار و شبه‌دولتی بودن از یک طرف و وجود مازاد تقاضا ناشی از مصرف نهایی و یا حفظ ارزش پول از طرف دیگر، همواره با عدم تعادل روبه‌رو بوده است. که این عدم تعادل با مداخلات گسترده توسط دولت همراه بوده که در نهایت این مداخلات منجر به ایجاد رانت و گروه رانت‌جو در این حوزه اقتصاد گشته است. از یکسو خودروسازان به دلیل افزایش قیمت مواداولیه و گران‌شدن روند تولید خودرو کماکان خواهان افزایش قیمت‌ها هستند و از طرفی مصرف‌کنندگان به‌شدت نسبت به قیمت‌های شوک‌آور خودرو گله‌مند هستند. با توجه به این، خرید خودرو برای بسیاری از خانواده‌ها به یک آرزوی بزرگ تبدیل شده و مردم امروز با هزینه‌ای که می‌توانستند یک خودروی خوب و لوکس را خریداری کنند، فقط می‌توانند خودرویی با درجه پایین را تهیه کنند.

به گفته بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت خودرو سبد خانوار را به صورت گسترده تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و منجر به تغییرات قیمت سایر اقلام سبد خانوار می‌شود چرا که خودرو، سهمی ‌بالایی از تورم کل را به خود اختصاص داده است، به طوری که براساس آمارهای ارائه شده، خودرو سهم بالایی از تورم کل را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال در اسفند‌ماه سال گذشته تورم کل ۳۴٫۴ درصد گزارش شد که در این تورم سهم خودرو ۶٫۴۷درصد بود. در ابتدای سال‌جاری هم این عدد ۶٫۶۳ اعلام شد.

حجت‌ا… فیروزی؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی ‌با انتقاد از افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در بازار، گفت: در هفته‌های اخیر بی‌توجهی به نظارت، رشد نقدینگی و تقاضاهای کاذب و رها کردن بازار موجب نابه‌سامانی بازار چهارچرخ‌ها شده است و از آنجایی که بهای خودرو بر قیمت سایر کالاها نیز اثرگذار است، ساماندهی بازار خودرو باید به عنوان اولویت در دستور کار وزیر صنعت،معدن‌وتجارت قرار گیرد.

سیدعلی موسوی؛ یک نماینده مجلس شورای‌اسلامی ‌با اشاره به افزایش مجدد قیمت‌ها، گفت: طی چند روز آینده اگر افزایش قیمت خودرو تداوم پیدا کند، قطعاً طرح تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها را در کمیسیون مطرح و به صحن خواهیم آورد، چرا که این افزایش قیمت‌ها تأثیر مستقیم روی زندگی مردم دارد.

سیدعلی موسوی درباره افزایش مجدد قیمت خودرو طی چند روز اخیر در کشور، گفت: افزایش قیمت خودرو به چند عامل اساسی در کشور ما باز می‌گردد که این عوامل باید به طور ریشه‌ای و با کارشناسی دقیق و دلسوزانه برطرف شود.

نماینده ملکان در مجلس شورای‌اسلامی‌با بیان این‌که بازارسرمایه در افزایش و یا کاهش قیمت‌ها بسیار تأثیرگذار است، اظهار داشت: یکی از عواملی اساسی که در افزایش قیمت خودرو بسیار تأثیر می‌گذارد، بازارسرمایه یا همان بورس است که باتوجه به وضعیتی که پیش آمده سرمایه‌گذاران در این بازار نقدینگی را خارج و به سمت بازارهای دیگر مانند خودرو می‌برند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو و آشفتگی که در این بازار وجود دارد و همچنین اشتهای کاذب، موجب خروج نقدینگی از بازارسرمایه شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی‌ ادامه داد: مسأله بعدی که در افزایش قیمت‌ها مخصوصاً خودرو بسیار تأثیر می‌گذارد، قیمت ارز است.

وی افزود: باید گفت، متأسفانه با توجه به اینکه اقتصاد ما دلاریزه است و همه چیز با بالا و پایین رفتن قیمت آن در کشور ما دچار تغییر می‌شود، هر کاهش و افزایش قیمتی باعث ایجاد اختلال می‌شود.

این نماینده مجلس شورای‌اسلامی ‌ادامه داد: نکته دیگر سفته و دلال‌بازی در بازار خودرو است.

وی یادآور شد: متأسفانه در فضای مجازی یک عده‌ای دست به قیمت‌سازی کاذب می‌زنند، همین امر در بازار یک درخواست کاذب را ایجاد می‌کند، حال چگونه؟ زمانی که قیمت‌ها در فضای مجازی دستکاری می‌شود، قیمت‌ها خود به خود افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌های ساختگی اثر خودش را می‌گذارد.

این نماینده مجلس شورای‌اسلامی ‌ادامه داد: عامل بعدی وجود مافیای خودرو است، بر کسی پوشیده نیست که یک عده از این طریق سودهای کلان به دست می‌آوردند.

وی درباره آخرین وضعیت طرح خودرودار شدن دهک‌های پایین جامعه از طریق سهام‌عدالت، گفت: طرح خودرودار شدن دهک‌های پایین جامعه از طریق سهام‌عدالت که در کمیسیون مطرح شد، به مرکز پژوهش‌ها رفته است و مطالعات اجمالی روی آن صورت گرفته و به‌زودی به صحن می‌آید.