معاون وزیر کشور واقعیشدن قیمت خودرو ضرورتی فوری است معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه صنعت خودروسازی پیشران بخش مهمی از اقتصاد کشور است، گفت: چالش اصلی امروز این صنعت در فاصله معنادار قیمت از در کارخانه تا مصرفکننده واقعی است. به گزارش مناقصهمزایده، بابک دینپرست در جریان بازدید از گروه صنعتی […]
معاون وزیر کشور
واقعیشدن قیمت خودرو ضرورتی فوری است
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه صنعت خودروسازی پیشران بخش مهمی از اقتصاد کشور است، گفت: چالش اصلی امروز این صنعت در فاصله معنادار قیمت از در کارخانه تا مصرفکننده واقعی است.
به گزارش مناقصهمزایده، بابک دینپرست در جریان بازدید از گروه صنعتی خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه، صنعت خودروسازی از صنایع مادر و کلیدی کشور محسوب میشود، اظهار کرد: در جریان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان، شاهد بودیم که با توجه به اهمیت و جایگاه تعیینکنندگی این صنعت، آمریکا با هدف ضربه زدن به اقتصاد کلی کشور، در همان گام نخست صنعت تعیینکننده خودروسازی را مورد تحریم قرار داد.
معاون اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه صنعت خودرو پیشران اقتصادی کشور است، اظهار داشت: بهصورت مستقیم حداقل ۶۰ صنعت مهم دیگر کشور با صنعت بزرگ خودروسازی در ارتباط است و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در واحدهای تولید خودرو و یا سازندگان قطعات این صنعت، مشغول فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: در همین دو شرکت بزرگ خودروسازی ایرانخودرو و سایپا، قریب به ۱۰۰ هزار نفر بهصورت مستقیم مشغول به کار هستند که در نوع خود رقم بزرگی محسوب میشود و قابلتوجه است.
دینپرست تصریح کرد: ۸۶ درصد تولیدات خودرویی کشور، با دو شرکت بزرگ ایرانخودرو و سایپاست که خود سایپا بهتنهایی حدود ۵۰ درصد نیاز بازار را تأمین میکند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با اظهار این مطلب که با مقاومت شرکتهای خودروساز و همچنین تلاش وافر قطعهسازان، عملاً تحریمهای آمریکا در این صنعت خنثی شده است، تأکید کرد: تحریمها، مدیران این بنگاههای مهم را عملاً به نوعی از خوداتکایی و خودباوری رسانده است.
وی در ادامه افزود: برچیدن خط تولید خودروی پراید بهدلیل برخی مشکلات، پس از چند دهه سابقه تولید، آنهم علیرغم آنکه حدودا ۵۰ درصد از ظرفیت تولیدات سایپا با ۱۱ خط تولید به این محصول اختصاص داشت و جایگزینی بهموقع خودروهای مناسب، یکی از اقدامات قابلتقدیر مدیران و کارکنان شرکت سایپا محسوب میشود.
دینپرست پس از بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و اطلاع از آخرین اقدامات نوآورانه و روند تولید محصولات جدید این شرکت، اظهار داشت: مقاومت و استقامت مدیران و کارکنان صنعت خودرو و بالاخص ایرانخودرو و سایپا، در حفظ میزان تولید، کاهش جدی تعهدات معوق و تولید و روانهسازی محصولات جدید دارای استانداردهای ۸۵گانه به بازار، آنهم در این شرایط سخت تحریمی قابلتقدیر است.
موضوع ارزبری از دیگر مسائلی بود که دینپرست به آن اشاره کرد و گفت: در صورت عدم فعالیت شرکتهای بزرگ خودروسازی و قطعهسازان، سالیانه نیازمند واردات ۱۸ونیم میلیارد دلاری واردات خودرو و قطعات خودرویی بودیم که امروز این رقم با تولیدات مختلف گروههای خودرویی سایپا، ایرانخودرو و دیگر خودروسازان، این رقم به حدود سهونیم میلیارد دلار کاهش یافته و عملاً از خروج حدوداً ۱۵ میلیارد دلار جلوگیری شده است.
موضوع واقعیسازی قیمتها و ضرورت حذف واسطهها از دیگر تأکیدات معاون اقتصادی وزیر کشور، در نشست امروز با مدیران شرکت سایپا بود که در این خصوص دینپرست گفت: تفاوت قیمت خودروها از در کارخانه تا مصرفکننده واقعی، بسیار زیاد است و باید برای این موضوع راهکار جدی اندیشیده شود.
دینپرست تصریح کرد: متأسفانه با اینکه زحمت و کار اصلی را مجموعه مدیران و کارکنان در شرکتهای بزرگی چون سایپا و ایرانخودرو متحمل میشوند، اما متأسفانه سود اصلی این کار، نصیب واسطهها و دلالها میشود. باید با راهبردهای مختلف از جمله، ممنوعیت فروش خودرو به دارندگان خودرو یا افرادی که سابقه خرید خودرو دارند، ممنوعیت واگذاری و فروش خودرو به شخص ثالث تا چند سال، تعیین مجازاتهای لازم برای خاطیان، شناسایی کارتهای سوخت بلااستفاده که نشان از دپوی خودروهای خریداری شده در پارکینگها دارد، دست واسطهها و برهمزنندگان بازار واقعی خودرو را کوتاه کرد. چالش اصلی امروز این صنعت در فاصله معنادار قیمت از در کارخانه تا مصرفکننده واقعی است. متأسفانه بهدلیل تحولات اقتصادی و افزایش نرخ ارز و انباشت نقدینگی در کشور، خرید خودرو که در تمام دنیا بهعنوان یک کالای مصرفی انجام میگیرد، در کشور ما بهعنوان یک کالای سرمایهای و برای جلوگیری از کاهش داراییها و ایجاد تعادل و حفظ نقدینگی صورت میپذیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.