استانداردهای بین‌المللی استفاده از جرثقیل‌ها در کشور بومی‌سازی شوند

استانداردهای بین‌المللی استفاده از جرثقیل‌ها در کشور بومی‌سازی شوند معاون پیشگیری و ایمنی آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری چهارمین همایش و نمایشگاه ملی جرثقیل‌، لیفتینگ‌، لیفتراک و صنایع وابسته که ۴و۳ شهریورماه امسال در پژوهشکده صنعت نفت برگزار می‌شود‌‌، اظهار ‌کرد: استانداردهای بین‌المللی در زمینه استفاده از جرثقیل‌ها در کشور بومی‌سازی شوند. به […]

استانداردهای بین‌المللی استفاده از جرثقیل‌ها در کشور بومی‌سازی شوند

معاون پیشگیری و ایمنی آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری چهارمین همایش و نمایشگاه ملی جرثقیل‌، لیفتینگ‌، لیفتراک و صنایع وابسته که ۴و۳ شهریورماه امسال در پژوهشکده صنعت نفت برگزار می‌شود‌‌، اظهار ‌کرد: استانداردهای بین‌المللی در زمینه استفاده از جرثقیل‌ها در کشور بومی‌سازی شوند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمود قدیری در آستانه برگزاری چهارمین همایش جرثقیل و لیفتینگ با بیان این‌که مدیریت واحد و یکپارچه‌ای برای استاندارد جرثقیل و صنایع وابسته در کشور وجود ندارد، اظهار‌ کرد: سازمان‌های بسیاری در بحث تدوین استاندارد برای این صنعت دخیل هستند و اگرچه استاندارد بین‌المللی در زمینه ایمنی این دستگاه‌ها وجود دارد اما هنوز بومی‌سازی نشده‌اند و ضروری است با تغییراتی اندک به منظور استفاده در کشور بومی‌سازی شوند.

وی ادامه ‌داد: نظارت بر عملکرد جرثقیل‌های ایستاده در کشور بسیار پایین است و نهادی مانند وزارت کار که قانوناً نهاد ناظر است فاقد نیروی انسانی لازم به منظور نظارت بر عملکرد این دستگا‌ه‌ها است.

قدیری با بیان این‌که در شهر تهران ۹۵۰ جرثقیل ایستاده وجود دارد که ۶۷۰دستگاه آن فعال است، خاطرنشان ‌کرد: ۹۰ درصد افرادی که با این دستگاه‌ها کار می‌کنند فاقد صلاحیت لازم برای استفاده از این ابزار‌ها هستند و نظارت درستی نیز بر عملکرد آن‌‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح ‌کرد: وقتی سیستم ساماندهی شده برای نظارت بر عملکرد برخی از خدمات وجود ندارد کارفرمایان و مالکین که به دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند، گرایش به سمت شرکت‌هایی پیدا می‌کنند که این خدمات را با هزینه کم‌تری ارایه می‌دهد.

قدیری با بیان این‌که بسیاری از این دستگاه‌ها قدیمی و مستعمل بوده و حتی به صورت دست دوم از کشورهای دیگر وارد شده‌اند، عنوان‌ کرد: استانداردهای بین‌المللی که برای استفاده از این دستگاه‌ها وجود دارد سخت و دشوار نیست مهم‌ترین بخش آن که روش‌های بهره‌برداری است اگر مطابق با استاندارد باشد نقش بسیاری در کاهش خسارات مالی و جانی چه برای بهره‌بردار و چه برای کسانی‌که در مجاورت آن قرار دارند خواهد داشت.

معاون پیشگیری و ایمنی آتش‌نشانی شهرداری تهران تصریح ‌کرد: نصب و محل قرارگیری جرثقیل باید به گونه‌ای باشد که کم‌ترین ریسک و خطر را برای عابران و کسانی به همراه داشته باشد که در مجاورت یا در محدوده عبور قرار دارند اما متأسفانه در برخی موارد به دلیل عدم رعایت این استاندارد‌ها حوادثی رخ می‌دهد که یکی از آن‌‌ها حادثه سال گذشته خیابان خیام بود.

وی ادامه‌داد: اگرچه از نظر آماری و ارقامی ممکن است آمار بالایی وجود نداشته باشد اما این بالا نبودن آمار به دلیل ایمن بودن فعالیت‌ها نبوده و بیش‌تر به دلیل آن است که حجم فعالیت‌های عمرانی که با استفاده از جرثقیل صورت می‌گیرد چندان بالا نیست.

قدیری در پاسخ به این پرسش که با توجه به پایین بودن ضریب ایمنی دستگاه‌های مستعمل چه دستگاهی باید بر واردات آن نظارت کرده یا استانداردهای لازم را در این زمینه تدوین کند، خاطرنشان‌ کرد: متولی تعیین کیفیت استاندارد سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی است اما این استاندارد‌ها الزامی نیست به این دلیل که با توجه به بالابودن حجم کار و فعالیت سازمان استاندارد عملاً این امکان که این سازمان بتواند در همه عرصه‌ها نقش فعالی داشته باشد از دست رفته است.

وی اظهار کرد: دامنه شمول فعالیت‌های سازمان استاندارد هم مربوط به کالاهای تولیدی و هم وارداتی است اما فعالیت‌های این سازمان تا‌کنون برون‌سپاری نشده و تعداد آزمایشگاه‌های همکار با سازمان استاندارد بسیار اندک است در حالی‌که در کشورهای توسعه یافته این میزان بسیار بالاست.

معاون پیشگیری و ایمنی آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان این‌که مدیریت سازمان استاندارد در نظر دارد که برخی از فعالیت‌های این سازمان را برون‌سپاری کند، گفت: آزمایشگاه‌های بخش خصوصی با بالا‌ترین تخصص برای ارزیابی کالاهای وارداتی یا تولیدی باید به سازمان استاندارد کشور در بحث کارشناسی و فنی کمک کنند و یکی از این زمینه‌ها نیز ارزیابی فعالیت و کیفیت جرثقیل‌، لیفتینگ و صنایع وابسته به آن است.

قدیری اظهار کرد: در جرثقیل‌های ثابت اگر استانداردهای فنی رعایت نشود هیچ سازمانی قادر به متوقف کردن فعالیت آن‌‌ها نیست و از سال گذشته در حادثه خیابان خیام شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی موظف شدند تا پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام دهند اما پیگیری‌ها مشخص کرد که استاندارد فنی و ارایه خدمات لازم در این زمینه وجود ندارد.

جنبه علمی همایش‌ها مورد توجه واقع شود.

در ادامه غلامحسین‌حسینی، رییس گروه نمایشگاه و اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات و تعلیمات فنی وزارت کار با بیان این‌که چهارمین همایش و نمایشگاه ملی جرثقیل‌، لیفتینگ‌، لیفتراک و صنایع وابسته ۴و۳ شهریورماه امسال برگزار می‌شود‌، اظهار‌ کرد: متأسفانه بحث علمی همایش‌ها کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد و جنبه علمی آن پررنگ‌تر دیده می‌شود در حالی‌که حاصل برگزاری این همایش‌ها باید بتواند مسیر روشن‌تری را برای فعالیت دست اندرکاران صنایع فراهم کند.

وی با تأکید بر ضرورت آموزش خاطرنشان‌ کرد: در حوزه آموزش با همکاری انجمن صنفی‌، جهاد دانشگاهی و بسیاری از مؤسسات آموزشی تلاش شده تا بتوان بحث آموزش را در خدمات جرثقیل‌، لیفتینگ و لیفتراک به خوبی مورد توجه قرارداد.

حسینی خاطرنشان ‌کرد: مجموعه بدنی دولتی نمی‌تواند به دلایلی در این حوزه وارد شود و باید کمک شود تا با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی آموزش را در دستور کار قرارداد.

رییس گروه نمایشگاه و اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات و تعلیمات فنی وزارت کار اظهار ‌کرد: کارگروه بررسی همایش‌ها با همکاری سازمان مدیریت مجوزهای لازم را در این زمینه اخذ می‌کند و دست بخش خصوصی برای حمایت‌های مادی و معنوی از این همایش‌ها باید باز باشد.

وی ادامه‌داد: یکی دیگر از سیاست‌ها اعطای مجوز صلاحیت است که به ۱۱ گرایش افزایش یافته که ایمنی بالابر‌ها و جرثقیل‌ها از جمله آن‌‌ها است و علاقه‌مندان می‌توانند با تغییر آیین‌نامه از این گرایش جدید استفاده کنند.

حسینی عنوان ‌کرد: امسال پنجمین دوره آزمون ملی برگزار می‌شود و شرکت‌های حقوقی ذی‌صلاح می‌توانند در این حوزه وارد شوند و مرکز تحقیقات آمادگی دارد تا مجوزهای لازم را در بحث حقوقی ارایه دهد.

 

رییس گروه نمایشگاه و اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات و تعلیمات فنی وزارت کار با بیان این‌که همایش‌ها و نمایشگاه‌های زیادی در حوزه ایمنی برگزار می‌شود، اظهار‌ کرد: از وزارت کار نیز برای شرکت در این همایش‌ها دعوت می‌شود تا حمایت لازم را در این زمینه داشته باشد اما موضوعی که باید مورد توجه باشد نگاه علمی و برون‌داد مناسب از این همایش‌ها است تا بتواند نقشه راه مناسب‌تری را در اختیار فعالان قرار دهد.