بزرگ‌ترین مشکل بخش معدن نقدینگی است

رییس هیأت عامل ایمیدرو بزرگ‌ترین مشکل بخش معدن نقدینگی است رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان این‌که در شرایط کنونی باید بیش‌تر به سمت کسب بازارهای بین‌المللی برویم، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری بین دو تا ۳ شرکت دیگر از ۷ طرح فولادی به بهره‌برداری برسند. به گزارش اقتصادنیوز، مهدی کرباسیان درباره […]

رییس هیأت عامل ایمیدرو

بزرگ‌ترین مشکل بخش معدن نقدینگی است

رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان این‌که در شرایط کنونی باید بیش‌تر به سمت کسب بازارهای بین‌المللی برویم، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری بین دو تا ۳ شرکت دیگر از ۷ طرح فولادی به بهره‌برداری برسند.

به گزارش اقتصادنیوز، مهدی کرباسیان درباره سیاست‌های ایمیدرو برای خروج صنعت از رکود اظهار کرد: باید بپذیریم بخشی از رکود بازار مواد معدنی به بازار داخل برمی‌گردد، همان‌طور که می‌دانید در سال ۱۳۹۴ تقریباً می‌توانیم بگوییم این رکود در حوزه صنایع معدنی تشدید شد و یکی از دلایل آن رکود جهانی حاکم بر حوزه صنایع معدنی بود‌، از جمله می‌توان به مشکلاتی که چین از طریق دامپینگ در فولاد ایجاد کرد، همچنین کاهش جدی قیمت در حوزه‌های سنگ‌آهن، آلومینیم، مس و سایر حوزه‌ها اشاره کرد. پس از آن بازار خرید و فروش دچار مشکل شد و درنهایت این موضوع باعث شد سال بسیار سختی برای حوزه صنایع معدنی به‌ویژه در حوزه فولاد و مس ایجاد شود.

او افزود: ایمیدرو در این رابطه به عنوان یک سازمان توسعه‌ای که در بعضی از این بخش‌ها سهامدار نیز است یا این‌که در حوزه سنگ‌آهن در حقیقت به عنوان حق انتفاع باید درآمد دولت را وصول کند همراهی می‌کند. در معادن بزرگ یا در صنایع معدنی بزرگ همکاری‌های خوبی از سوی ایمیدرو صورت گرفت. درباره استمهال بدهی‌ها، و حل مسایل تلاش و به مسؤولان کشور منتقل کردیم و ما فکر می‌کنیم که با این همراهی و هم‌دلی‌ که بین این واحد‌ها انجام شد، بازهم سال ۱۳۹۴، کم و بیش سخت گذشت در حقیقت بعضی از این واحد‌ها به سازمان ایمیدرو بدهی‌های کلان داشتند که با تفاهم و با استمهال توانستیم این دوران را پشت‌سر بگذاریم.

کرباسیان که با هفته‌نامه تجارت‌فردا گفت‌وگو می‌کرد، با بیان این‌که در شرایط کنونی باید بیش‌تر به سمت کسب بازارهای بین‌المللی برویم، گفت: با دارا بودن معادن خوب در کنار گاز باید نگاهمان به سوی بازارهای بین‌المللی سوق داده شود و باید نگاه برون‌گرا داشته باشیم، ضمن این‌که در بعضی از حوزه‌ها کشور از مصرف خوبی برخوردار نیست. در حال حاضر میزان مصرف سرانه فولاد در کشور حدود ۲۰۰کیلو است، که به عنوان یک کشور پیشرفته باید این میزان به ۳۵۰ کیلو به ازای هر نفر برسد.

او افزود: برای رسیدن به این میزان باید شهر‌ها و منازل مسکونی فرسوده بازسازی و چرخش واحدهای تولیدی موجب حرکت و بقای واحدی تولیدی صنعتی پایین‌دستی شود. به عنوان مثال کشور با دارا بودن معادن مس باید به یک صادرکننده اصلی مس در دنیا تبدیل شود.

رییس هیأت عامل ایمیدرو یادآور شد: در زمینه آلومینیم باید از ارزش افزوده منابع گازی کشور استفاده کنیم. چرا که علاوه بر تأمین مصرف داخلی کشور دو مهم را باید در نظر بگیریم. اول این‌که تأمین بازار مصرف ۳۵۰ میلیون نفر یعنی حوزه ایران و آسیای میانه و همسایگان اطرافمان و در کنارش صادرات را از اهداف مهم قرار دهیم.

او ادامه داد: طرح‌های هفت‌گانه فولادی با تمام مشکلاتی که داشتند سرانجام با تلاش و همت سرمایه‌گذاران، شرکت فولاد و همچنین پیمانکاران و مشاوران و پشتیبانی‌های ایمیدرو در مرحله اجرا قرار دارند به گونه‌ای که هم‌اکنون عملیات تولید آهن اسفنجی ۸۰۰ هزار تنی سپیددشت، آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که اگر استانداری چهارمحال و بختیاری طبق وظیفه‌ای که قبول کرده مسأله آب آن‌جا را حل کند و کار لوله‌کشی آن را انجام دهد و آب مورد نیاز تأمین شود در تیر ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

 

کرباسیان با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در شهریورماه امسال آهن اسفنجی شرکت فولاد شادگان به بهره‌برداری برسد، گفت: از طرفی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری بین دو تا ۳ شرکت دیگر از ۷ طرح فولادی به بهره‌برداری برسند. در حال حاضر عملیات اجرایی فولادسازی شرکت‌های نی‌ریز، سپیددشت و شادگان آغاز شده و مشکلاتی که با فاینانسر و تأمین‌کننده مالی چینی بود نیز برطرف شده است. به گونه‌ای که تخفیف‌های خوبی در این زمینه گرفته شد و مشکلاتی که در این طرح‌ها بود تا حد زیادی هم از نظر قیمت و هم از لحاظ کیفیت برطرف شد.