مواداولیه ۷۰ درصد قیمت تمام شد تایر را دربر‌می‌گیرد

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران مواداولیه ۷۰ درصد قیمت تمام شد تایر را دربر‌می‌گیرد سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان اینکه مواداولیه بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصول تایر را دربر‌می‌گیرد، گفت: در چنین شرایطی با افزایش نرخ ارز نیمایی، نرخ مواداولیه نیز تا میزان ۳۵ تا ۴۰ درصد رشد […]

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران

مواداولیه ۷۰ درصد قیمت تمام شد تایر را دربر‌می‌گیرد

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان اینکه مواداولیه بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصول تایر را دربر‌می‌گیرد، گفت: در چنین شرایطی با افزایش نرخ ارز نیمایی، نرخ مواداولیه نیز تا میزان ۳۵ تا ۴۰ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

مصطفی تنها در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص آمار تولید تایر در شش ماه نخست سال‌جاری از لحاظ وزنی و حلقه افزود: براساس آمارهای ارائه شده، تولید انوع تایر در نیمه نخست سال‌جاری، ۲۴ میلیون و ۶۴ هزار و ۲۱۷ حلقه و از لحاظ وزنی ۱۴۳هزار و ۷۴۷ تن بوده که به ترتیب ۳۱ و ۲۷ درصد رشد در مقایسه با سال گذشته را نشان می‌دهد.

تنها درخصوص پارامترهای مؤثر بر تعیین قیمت نهایی تایر از سوی سازمان حمایت تصریح کرد: هزینه مستقیم تولید در تعیین قیمت‌های نهایی لحاظ می‌شود اما با توجه به اعمال ضرایب مشخص برای هزینه‌های سربار، هزینه‌های مالی بیش از این میزان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و بدین ترتیب می‌بایست به مخارج تایرسازان سایر بدهی‌ها از جمله بدهی ناشی از دریافت تسهیلات بابت سود متعلقه را که تنها برعهده تولیدکننده است، بیفزاییم.

وی با بیان اینکه قیمت نهایی تایر بر مبنای قیمت تمام شده به اضافه ۱۵درصد سود محاسبه می‌شود، گفت: این در شرایطی است که به دلیل وقوع تحریم‌ها، امکان واردات مستقیم مواداولیه از کشور مبدأ وجود ندارد و می‌بایست از ظرفیت سایر کشورها به عنوان حلقه واسط استفاده کرد که همین امر موجب افزایش مدت زمان حمل کالا به گمرکات شده و در ادامه این وضعیت، کاهش موجودی مواداولیه در این فاصله زمانی محتمل است، در چنین شرایطی ناچار از خرید با ارز آزاد یا مراجعه به بازار آزاد هستیم به طوری که ۱۵درصد سود تعیین شده کفاف مخارج تایرسازان را نمی‌دهد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران درخصوص دستاوردها و برنامه‌های صنعت تایر در تولید محصولات رقابتی به دستیابی به تکنولوژی تولید تایرهای UHP طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: به منظور ارتقای تکنولوژی و ایجاد تحول در نسل تایر در گذشته، نیازمند خرید تکنولوژی و فرمولاسیون تولید از کشورهای اروپایی بودیم اما در حال‌حاضر هزینه‌های بیشتری صرف تحقیق و توسعه می‌گردد.

تنها همچنین از تولید تایرهای خودروهای شاسی‌بلند یاد کرد و افزود: افزایش تعداد و ایجاد تنوع در سایز این نوع تایرها از دو سال گذشته تاکنون آغاز شده و تداوم دارد که دستاوردهای بزرگی در فناوری و خوداتکایی صنعت تایر کشور محسوب می‌شود و نتیجه سال‌ها مرارت و سرمایه‌گذاری ظرف دو سال اخیر است.

وی درخصوص هدف‌گذاری‌های صنعت تایر در میزان فروش در سال‌جاری گفت: در صنعت تایر میزان تولید و فروش با یکدیگر تفاوتی ندارد به این مفهوم که هر چه تولید می‌شود به فروش می‌رسد و علاوه بر آن تولیدکنندگان نیز مجاز به نگهداری تایر نیستند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در پایان درخصوص نحوه ارزیابی میزان رضایت مصرف‌کنندگان و اقدامات شرکت‌ها در جهت کسب رضایت مشتریان خاطرنشان کرد: عملکردهای شرکت‌های مختلف در بررسی میزان رضایت مشتریان متفات است به‌گونه‌ای که برخی از این شرکت‌ها از سیستم CTRM بهره می‌برند و برخی نیز نظرسنجی مستقیم از طریق نمایندگی‌ها را در دستور کار خود دارند و علاوه بر آن تعدادی از شرکت‌ها نیز اقدام به نمونه‌برداری آماری از بازارهای سطح کشور می‌نمایند.