جزییات عرضه خودرو در بورس کالا خرید یک خودرو در سال و عدم فروش آن تا ۲ سال بعد طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از سوی مجلسنشینان چندیست که مطرح شده است. طرحی که گفته شد بهزودی اجراء میشود و محور اصلی آن، عرضه خودرو در بورس کالای ایران به منظور شفافیت بالای معاملات […]
جزییات عرضه خودرو در بورس کالا
خرید یک خودرو در سال و عدم فروش آن تا ۲ سال بعد
طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از سوی مجلسنشینان چندیست که مطرح شده است. طرحی که گفته شد بهزودی اجراء میشود و محور اصلی آن، عرضه خودرو در بورس کالای ایران به منظور شفافیت بالای معاملات این بورس و تحقق اهداف برای تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی است.
به گزارش مناقصهمزایده، در طرح نمایندگان مجلس قیمت خودرو یک قیمت پایهای دارد که توسط شورای رقابت تصویب و تعیین میشود، با قیمت پایه روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت و متقاضیان روی قیمت پایه با یکدیگر رقابت خواهند کرد. افرادی که بهترین قیمت را داده باشند برنده رقابت میشوند و خودرو و به آن اشخاص تعلق میگیرد.
در این راستا، روحا… ایزدخواه؛ مسؤول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس، اخیراً اعلام کرده است که وضعیت گرانی خودرو یک بیماری است و هدف اصلی طرح ارائه شده به مجلس ، خارج کردن خودرو از یک کالای سوداگری و سرمایهای به یک کالای مصرفی است. هماکنون ظرفیت تولید خودرو در سال بیش از دومیلیون خودرو و به اندازه نیاز کشور است و مشکل اصلی در سفتهبازی و سوداگری است.
بر این اساس و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بازارسرمایه، وی در مورد عرضه خودرو در بورس توضیح داده است که عرضه خودروی تولیدشده در بورس بحث افزایش کیفیت خودرو را هم در بر دارد. براساس این طرح تمامی خودروهای تولید داخل صرفاً از طریق بورس کالا عرضه میشوند و این مکانیزم راحتی است. خریداران خودرو در بورس حق فروش خودرو را تا دوسال بعد نخواهند داشت و خریداران خودرو تا بازهزمانی دوساله ملزم به پرداخت مالیات سنگینی خواهد شد. تمام خودروهای سبک صفرکیلومتر داخلی و برخی خودروهای خارجی هم مشمول این طرح میشوند.
به گفته ایزدخواه، هرکس در سال فقط یک خودرو از یک مدل میتواند از بورس خریداری کند. در بورس کالا، خودرو با قیمت تمام شده و واقعی معامله میشود و قیمت پایه را سازمان حمایت از مصرفکننده مشخص میکند.
کارشناسان چه میگویند؟
این مباحث درحالی مطرح میشود که کارشناسان بر این باورند که در حالحاضر صنعت خودرو به دلیل قیمتگذاری غلط، در حال سقوط است، از سوی دیگر بازار هم از کنترل خارج شده است؛ لذا تنها راه نجات این صنعت و بازار به صورت همزمان، آزادسازی قیمتهاست. اکنون راهحلی تحت عنوان عرضه خودرو در بورس کالا پیشنهاد داده شده است که در آن چند نکته حائزاهمیت وجود دارد. چنانچه خودرو در بورس کالا عرضه شود و سپس کشف قیمت شود و در حقیقت اجازه دهند که بازار تعیینکننده قیمت باشد، طرحی بسیار خوب است؛ البته که ضوابطی هم برای آن باید در نظر گرفته شود. به طور مثال باید حداقلهایی برای خریدارانی که میتوانند در صف خرید قرار گیرند، وجود داشته باشد؛ مثل همین شرایطهایی که برای طرحهای فروش خودروها، برای ثبتنامکنندگان در نظر گرفته میشود؛ چراکه همانطور که بر کسی پوشیده نیست، تعداد خودروها از تقاضاها کمتر است.
آنها بر این موضوع تأکید دارند که اگر قرار است خودرو در بورس عرضه شود، باید تمام اصول آن هم رعایت شود، زیرا همچنان پای شورای رقابت به وسط کشیده شده تا قیمت خودرو پایه را تعیین کند. حضور شورای رقابت به منظور تعیین قیمت، «نقض غرض است». اگر قرار است بازار تعیینکننده باشد، پس باید به همان بازار، واگذار کرد. اگر همین امروز اجرای این طرح آغاز شود، یک قیمت تعیین شده از قبل توسط شورای رقابت وجود دارد و قیمت پایه برای امروز و فردا و… مشخص است؛ پس عرضه در بورس به شرطی خوب است که تمام شرایط اصولی بورس رعایت شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.