همچنان از جیب مردم‌!

همچنان از جیب مردم‌!       ظاهراً مسؤولان و عزیزان تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز‌، هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که جیب خلق‌ا… خیلی وقت است که خالی از اسکنه شده است‌! و مدت‌هاست که بسیاری از مردم به صرافت افتاده‌اند که اساساً جیب‌داری متعلق به از ما بهتران است و طبقه متوسط و ضعیف را چه به […]

همچنان از جیب مردم‌!

      ظاهراً مسؤولان و عزیزان تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز‌، هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که جیب خلق‌ا… خیلی وقت است که خالی از اسکنه شده است‌! و مدت‌هاست که بسیاری از مردم به صرافت افتاده‌اند که اساساً جیب‌داری متعلق به از ما بهتران است و طبقه متوسط و ضعیف را چه به این حرف‌ها‌!

      خبر دادند که بلیط هواپیما گران شده‌، آن هم نجومی‌! خیر است انشاا…‌، خدا از سر تقصیر باعث‌وبانی‌اش بگذرد‌!  لابد می‌فرمایید مگر ما و شما هواپیماسوار هستیم که گرانی بلیطش برای ما مهم باشد؟

     عارضم به خدمتتان‌، این قیمت‌های سر به فلک کشیده که ظاهراً بهانه‌اش رعایت پروتکل‌های بهداشتی است (چه هنرهایی دارد این مرقومه منظومه‌!) اولاً آمده‌اند که بمانند و وقتی کرونا رفت‌، تازه اینها ادعای خانه‌زادی هم می‌کنند‌، چون اساساً قرار بر همین است‌! ثانیاً فی‌المثل فکر می‌کنید یک‌خط در میان مسافران هواپیماهای داخلی غیر از مأمور و کارمند و رئیس و مسؤول دولتی و شبه‌دولتی و اعوان و انصار نهادی و قضایی و مجلسی و خصولتی و مدیر و استادپروازی. کس دیگری هم هست؟!  

     حالا ما خوشبین هستیم و گفتیم یک در میان‌، خوب که نگاه کنی‌، همان یک در میان باقیمانده‌، باز یک در میان‌شان‌، وصل و ربطی به بیت‌المال پیدا می‌کنند و حساب این افزایش‌ها در فاکتورهای آخر ماه از جیب خلق‌ا… وصول می‌شود‌!

     حالا گیر دادن به گرانی بلیط را اسمش را می‌گذارند مته به خشخاش گذاشتن جناب هوشنگ‌خان‌! قبول‌، این جریمه ۵۰ هزار تومانی نزدن ماسک در کوچه و خیابان را چه می‌فرمایید؟ این یکی که اساساً فرض را بر این گذاشته که جیب‌، جیب خودمان است تعارف نفرمایید‌!

      در بوق و کرنا کرده‌اند که ریشه همه یکه‌تازی کرونا همین سفرها و اجتماعات است و بی‌خیالی خلق‌ا…‌، خب برادر من‌، جلو آن را بگیرید‌، هنگام تعطیلات راه‌ها را محدود کنید‌، خودرو غیربومی ‌را جریمه کنید‌، این شعبده رفتن بچه‌های مردم به مدرسه را تکلیفش را یکسره کنید‌، اداره دولتی و عمومی ‌و ورودی پاساژ و بازار و تاکسی و اتوبوس و اصناف و کارگاه و کارخانه را ببرید زیر منگنه نظارت و هدایت‌، هزار و یک راه کم‌دردسر  را رها کرده‌اید‌، عدل چسبیده‌اید به این جیب بی‌زبان ته کشیده‌!

      با این ترتیباتی که فرموده‌اند‌، ظاهراً از بازرس بهداشت و مأمور وظیفه و نیروی مردمی ‌و دوربین سر معابر و قس‌علیهذا قرار است کمک بگیرند تا افراد بی‌ماسک را شناسایی‌، در عیان و خفا اعمال قانون و اگر با زبان خوش جریمه را دادند که هیچ‌، وگرنه از راه‌هایی که خودشان بلد هستند و ما نمی‌دانیم‌! جریمه را بگیرند.

      البته ناگفته نماند که به‌نظر می‌رسد این قانون نوظهور‌، به زبان و روی کاغذ هم‌، آنقدرها که حضرات می‌فرمایند‌، کار راحتی نیست چه رسد در مقام عمل و حوزه اجراء‌، خدا بخیر کند این یکی را‌! تا آنجا که عقل و حافظه ما و سابقه این امور گواهی می‌دهد‌، ته‌تهش چیزی نیست و یحتمل مصوبین و مسببین مربوطه هم امیدی به آن ندارند ولی اگر شانس زد و قانون اجراء و جریمه‌ها گرفته شد که چه بهتر‌، هم سند افتخارش را به نام می‌زنند و مدال افتخارش را به سینه و هم ته‌مانده جیب خلق‌ا… حیف و میل نشده و به صاحبش می‌رسد‌!

                                     

                                                                                                            هوشنگ‌خان