تغییر متولی قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت؟!

تغییر متولی قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت؟!   در آخرین جلسه کمیته سیاست‌گذاری خودرو که توسط وزارت صمت و با حضور برخی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طراحان طرح «عرضه خودرو در بورس» برگزار شد، خودروسازان تأکید داشتند با توجه به اینکه زیان آنها روزانه در حال افزایش است و […]

تغییر متولی قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت؟!  

در آخرین جلسه کمیته سیاست‌گذاری خودرو که توسط وزارت صمت و با حضور برخی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طراحان طرح «عرضه خودرو در بورس» برگزار شد، خودروسازان تأکید داشتند با توجه به اینکه زیان آنها روزانه در حال افزایش است و طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس زمان می‌برد تا نهایی شود، تصمیمی‌عاجل برای کاستن از زیان خودروسازان و بهبود شرایط تولید اتخاذ شود. بر این اساس، آنها درخواست داشتند که قیمت حاشیه بازار مبنای فروش خودروسازان قرار بگیرد که این درخواست با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با تصویب کمیته سیاست‌گذاری خودرو قرار بر این شد که تا زمانی که طرح مجلس نهایی شود، قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به «هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها» در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منتقل شود. قرار است این مصوبه برای تأیید به شورای هماهنگی سران قوا ارائه شود. اگر این جا‌به‌جایی توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران سه‌قوه رأی نهایی را اخذ کند، سازمان حمایت برای سومین بار این وظیفه را به‌عهده خواهد گرفت و شورای رقابت نیز برای دومین بار از حیطه تعیین قیمت حذف می‌شود. که مسأله نشان‌دهنده بی‌تکلیفی و بی‌برنامگی سیاست‌گذار خودرو در تعیین قیمت محصولات خودرویی است

علی جدی؛ نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تکذیب موضوع انتقال وظیفه قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت تصریح کرد: درواقع در جلسه اخیر و بر این اساس که در بحث قیمت‌گذاری خودرو و برای تعیین قیمت پایه که برای عرضه در بورس باید مشخص می‌شد، چون در شورای رقابت فرمول خاصی برای تعیین قیمت پایه وجود نداشت که بر آن اساس قیمت‌گذاری انجام شود، خودروساز مدعی بود بر این اساس ما متضرر می‌شویم و خودرو زیر قیمت تمام‌شده عرضه خواهد شد و این به زیان خودروساز است. بنابراین ما آمدیم براساس تنها مرجعی که برای قیمت‌گذاری کالای تولید داخلی در کشور وجود داشت که یک بخش‌نامه‌ای بود که هیأت تعیین قیمت‌ها (متشکل از چهار وزارتخانه صمت، اقتصاد و دو وزارت خانه دیگر) برای نرخ‌گذاری کالای تولید داخل دارند، گفتیم شورای رقابت مبنای قیمت‌گذاری‌اش این آییننامه باشد که فرمول قیمت‌گذاری در آن دیده شده است.

جدی ادامه داد: هیأت تعیین قیمت‌ها این آیین‌نامه را برای سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده تهیه کرده است تا این سازمان وقتی می‌خواهد کالای یک کارخانه را بسنجد که گران‌فروشی کرده یا نه، معیار سنجش براساس این فرمول باشد؛ در حال‌حاضر کاری که انجام شده این است که شورای رقابت باید مبنای نرخ‌گذاری را بر مبنای این آییننامه بگذارد؛ در واقع سازمان حمایت این آییننامه را تهیه نکرده است، هیأت تعیین قیمت‌ها تهیه کرده و به سازمان حمایت داده است.

نائبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: بنابراین شورای رقابت همچنان کار خود را در بحث قیمت‌گذاری خودرو با توجه به فرمولی که برای تعیین قیمت پیشنهاد داده‌ایم، انجام خواهد داد. در این فرمول هم تبصره‌ای گذاشتیم که اگر قیمت‌ها براساس این فرمول به‌علاوه منهای پنج‌درصد(%۵+/%۵-) تغییر کرد، قیمت‌ها دوباره می‌تواند تغییر کند یعنی اگر تغییر قیمتی در این بازه رخ دهد حق قیمت‌گذاری جدید و تغییر قیمت جدید نخواهند داشت.