عرضه نامناسب دلیلی بر نابه‌سامانی بازار خودرو

عرضه نامناسب دلیلی بر نابه‌سامانی بازار خودرو مهدی قره‌داغلی – -در هفته‌های اخیر بازار خودرو نابه‌سامانی زیادی را شاهد بوده به طوری که نوسان قیمتی شدید باعث شده تقربیاً معاملات این بازار راکت شود. این در حالی است که سیاست‌ درستی برای عرضه و قیمت‌گذاری خودرو وجود نداشته و در بازار آزاد هر کسی با […]

عرضه نامناسب دلیلی بر نابه‌سامانی بازار خودرو

مهدی قره‌داغلی – -در هفته‌های اخیر بازار خودرو نابه‌سامانی زیادی را شاهد بوده به طوری که نوسان قیمتی شدید باعث شده تقربیاً معاملات این بازار راکت شود. این در حالی است که سیاست‌ درستی برای عرضه و قیمتگذاری خودرو وجود نداشته و در بازار آزاد هر کسی با قیمت دلخواه خود خرید و فروش می‌کند. این مشکل مدت‌هاست که دامنگیر بازار خودرو بوده به طوری که. بسیاری از نهادهای مرتبط به دنبال اتخاذ راهکاری برای کنترل و شفاف‌سازی قیمت‌ها، از میان رفتن دلالی و… در بازارهستند.

در این باره جعفر قادری؛ نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی‌ گفت: به دلیل توزیع و نحوه عرضه نامناسب خودرو توسط خودروسازان، شرایط نابه‌سامانی در بازار خودرو ایجاد شده است.

قادری افزود: صنعت خودرو در کشور با مشکل کمبود ظرفیت تولید مواجه نیست. همچنان ‌که صنعت قطعه‌سازی به مشاغل غیرمستقیم بسیاری رونق بخشیده، اما اشکال کار در شیوه عرضه خودرو است.

وی، مهم‌ترین مشکل قطعه‌سازان را بحث تأمین مالی و دریافت به موقع مطالبات دانست و افزود: عدم ایجاد جریان مالی مناسب برای قطعه‌سازان از سوی خودروسازان سبب شده که بخش قطعه‌سازی کشور با مشکل نقدینگی مواجه شوند که ضرورت دارد فرآیند تسهیل تأمین مالی قطعه‌سازان در جهت تولید قطعات جدید و بومی‌ عملیاتی و از ظرفیت و توانمندی آنها بیش از پیش استفاده شود.

بهزاد رحیمی‌؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌نیز معتقد است که بخشی از افزایش قیمت خودرو به تأثیر افزایش قیمت در بازارهای موازی نظیر طلا و دلار و بخشی هم به این موضوع برمی‌گردد که خودرو به کالایی سرمایهای تبدیل شده که مورد معامله قرار می‌گیرد و از کالاهای مصرفی خارج شده است.

وی عنوان کرد: بخشی از کالاهای سرمایهای از افزایش دلار و بخشی نیز از کمبود عرضه متأثر است در واقع کارخانه‌ها جهت کنترل بازار برنامه‌ای برای عرضه خودرو ندارند و همین سبب افزایش قیمت‌ها شده است.

رحیمی ‌عنوان کرد: افزایش قیمت خودرو تصاعدی است و در این بین شورای رقابت و حاشیه بازار نمی‌توانند نسخه‌ای را بپیچند‌ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت، خارج از کنترل شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌گفت: باید عرضه افزایش یابد که بتواند با این بازار رقابت کند زیرا تفاوت قیمت کارخانه و بازار به قدری معنادار شده که با این شرایط کنترل نمی‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بر خودروهای وارداتی تعرفه‌های سنگین اعمال شده است و با توجه به گرانی ارز واردات نمی‌تواند قیمتها را کاهش دهد همچنین نظارت بر خودروسازان داخلی جدی نیست و مجلس و سازمان حمایت باید به این قضیه ورود جدی داشته باشد.