۴۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، مردود می‌شوند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران ۴۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، مردود می‌شوند مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت: ۴۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، مردود می‌شوند. حسین‌ مقدم در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت معاینه فنی خودروهای تهران در شش ماهه نخست سال‌جاری، گفت: […]

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران

۴۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، مردود می‌شوند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت: ۴۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، مردود می‌شوند.

حسین مقدم در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت معاینه فنی خودروهای تهران در شش ماهه نخست سال‌جاری، گفت: در شش ماهه نخست سال‌جاری ۶۲۳ هزار و ۵۱ برای بار اول به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که با توجه به رد شدن برخی خودروها و مراجعه برای بار دوم، ۸۶۹ هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی صورت گرفته است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران، افزود: از ۶۲۳ هزار خودرویی که به مراکز ما مراجعه کردند، ۱۰۴ هزار و ۹۸۱ خودرو، معادل ۱۷درصد به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی مردود شدند. ۸۵ هزار و ۱۹۶ دستگاه خودروی سبک، معادل ۱۴درصد، تنها به دلیل نقص در ترمز در مراکز معاینه فنی مردود شدند. در زمینه بررسی سیستم تعلیق خودرو پنج درصد و هم‌راستایی محور ۱۱درصد مردود شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که این اعداد در مقایسه با سال گذشته چه تغییری داشتند؟ گفت: تقریباً تغییری نداشتند و نمی‌توانیم بگوییم کیفیت خودروها بدتر و یا بهتر شده است. سال گذشته نیز در همین رِنج بوده است و تغییرات نقص فنی این خودروها از سال گذشته تاکنون قابل قضاوت نیست.

مقدم اظهار داشت: از بین رفتن نقص این تعداد خودرو بخش قابل‌توجهی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و شناسایی آنها اقدام مهمی‌است که منجر به اصلاح و از بین رفتن خطر آلایندگی آنها می‌شود. در شش ماهه اول سال این تعداد خودروی آلوده شناسایی شدند که اصلاحات را انجام و معاینه فنی را دریافت کردند.

وی ادامه داد: ۴۰درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، مردود می‌شوند که از این میان ۹۶ درصد پس از اصلاح و رفع ایراد می‌توانند معاینه فنی خود را دریافت کنند و چهاردرصد دیگر نمی‌توانند معاینه بگیرند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در پاسخ به این سؤال که برخی خودروها برای اخذ معاینه فنی کاتالیست نصب می‌کنند، اظهار داشت: کاهش آلودگی هوا نیازمند مشارکت و همراهی همه شهروندان است بدون تردید همه ما نسبت به سلامتی خود، خانواده و سایر شهروندان دارای یک مسؤولیت اجتماعی هستیم و رویکرد ما باید به نحوی باشد که حداقل از یک خودرو با آلایندگی کم و ایمن استفاده کنیم. پرواضح است این مسأله زمانی تحقق می‌یابد که در تکریم به قانون، انجام به موقع معاینه فنی دوره‌ای، نگهداشت صحیح خودرو و استفاده از لوازم یدکی استاندارد کوشا باشیم. وظیفه ما به عنوان معاینه فنی این است که شرایط کنونی خودرو را در مراکز معاینه فنی مورد ارزیابی قرار دهیم و اینکه خودرویی قطعه را از کجا دریافت می‌کند در حیطه مسؤولیت ما نیست. مرکز معاینه فنی وظیفه و اجازه این را ندارد که بپرسد قطعات خودرو کجا بسته شده است و چگونگی تعمیر خودرو به صاحب آن بستگی دارد.

مقدم در پاسخ به این سؤال که ابزاری برای بررسی اجاره‌ای بودن قطعات خودرو وجود دارد یا خیر؟ گفت: ابزاری وجود ندارد و تشخیص آن در مراکز معاینه فنی امکان‌پذیر نیست. هیچ مرجعی نمی‌تواند بگوید برای تعمیر ماشین از چه قطعه‌ای استفاده کرده‌اید، اما واحدهای تعمیرگاهی زیر نظر ستاد معاینه فنی در صورتی که چنین اقدامی ‌را انجام دهند، از آنجایی که این موضوع خط قرمز ماست، غیرفعال خواهند شد.

مقدم افزود: به‌علاوه تعمیرگاه‌هایی که در این حوزه شناسایی کنیم، قطعاً به اتحادیه معرفی می‌کنیم و اتحادیه و صنوف باید به آن رسیدگی کنند. اتحادیه و صنوف تعمیرگاه‌ها و لوازم یدکی‌ها باید به این صورت ورود کنند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است و باید اتحادیه‌ها نسبت به این قضیه در صورت وقوع، جدی‌تر برخورد کنند.