آرامکو: بدترین مقطع بازار نفت پشت سر گذاشته شد

آرامکو: بدترین مقطع بازار نفت پشت سر گذاشته شد  مدیرعامل آرامکو در سخنانی اظهار کرد: بدترین مقطع بازار نفت قطعاً پشت سر گذاشته شده و تقاضای جهانی برای نفت روبه بهبود بوده و در حال‌حاضر به ۹۰ میلیون بشکه در روز رسیده است. به گزارش ایسنا، امین ناصر در مجمع انرژی اینتلیجنس گفت: انتظار دارد […]

آرامکو: بدترین مقطع بازار نفت پشت سر گذاشته شد

 مدیرعامل آرامکو در سخنانی اظهار کرد: بدترین مقطع بازار نفت قطعاً پشت سر گذاشته شده و تقاضای جهانی برای نفت روبه بهبود بوده و در حال‌حاضر به ۹۰ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش ایسنا، امین ناصر در مجمع انرژی اینتلیجنس گفت: انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت به شرط ساخته شدن واکسن کووید۱۹ تا پایان سال آینده، تا سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برگردد.

مدیرعامل آرامکو گفت: افزایش تقاضا از سوی کشورهایی در شرق آسیا مشاهده می‌شود و تقاضای چین به‌جز سوخت جت، نزدیک به سطح پیش از شیوع پاندمی‌است. روند احیاء، به در راه بودن موج دوم و شدت آن بستگی دارد.

دورنمای مدیرعامل آرامکو خوش‌بینانهتر از آژانس بینالمللی انرژی است که در تازه‌ترین گزارش خود پیشبینی کرد بازار نفت تا سال ۲۰۲۳ به طور کامل احیاء نخواهد شد.

مدیرعامل آرامکو همچنین نسبت به دورنمای شکاف عرضه به دلیل کاهش سرمایهگذاری در بخش بالادستی هشدار داد. وی گفت: آن طور که گزارش آژانس بینالمللی انرژی نشان می‌دهد سطح سرمایه‌گذاری بالادستی امسال ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و اگر این روند تا سال ۲۰۲۵ ادامه پیدا کند، ۹ میلیون بشکه در روز از عرضه نفت ناپدید خواهد شد. اگر وضعیت سرمایه‌گذاری تغییر نکند، این امر تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت و باعث کمبود عرضه در میانمدت تا بلندمدت می‌شود.

با این حال آرامکو به دلیل پاندمی، طرح‌های فوری خود برای توسعه بخش LNG را به تأخیر انداخته است. ناصر اشاره نکرد که آیا این شرکت طرح تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری در یک تأسیسات صادرات LNG در پورت آرتور تگزاس را رها کرده است. آرامکو یک توافق با شرکت آمریکایی سمپرا برای ۲۵ درصد سهم در این پروژه را در ماه مه سال ۲۰۱۹ امضاء کرد که میلیاردها دلار ارزش داشت اما سمپرا اوایل امسال اعلام کرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تا سال ۲۰۲۱ به تأخیر خواهد افتاد.

براساس گزارش پلاتس، آرامکو با کاهش ۷۳ درصدی سود خود در سه ماهه دوم امسال روبه‌رو شد که به دلیل افت تقاضا و قیمت‌های پایین به ۲۴٫۶۲ میلیارد ریال سعودی معادل ۶٫۶ میلیارد دلار رسید. نتایج مالی سه‌ماهه سوم این شرکت در سوم نوامبر همزمان با انتخابات آمریکا منتشر می‌شود.