مقررات فنی حوزه خودرو در کشور وجود ندارد

  نائب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران مقررات فنی حوزه خودرو در کشور وجود ندارد نائب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: نظام تولید در ایران باید از یک استاندارد یکپارچه پیروی کند که متأسفانه در شرایط حاضر این چنین نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرشید شکرخدایی در یک برنامه رادیویی افزود: شوربختانه استانداردهای تولید در کشور یکنواخت […]

 

نائب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران

مقررات فنی حوزه خودرو در کشور وجود ندارد

نائب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: نظام تولید در ایران باید از یک استاندارد یکپارچه پیروی کند که متأسفانه در شرایط حاضر این چنین نیست.

به گزارش مناقصه‌مزایده، فرشید شکرخدایی در یک برنامه رادیویی افزود: شوربختانه استانداردهای تولید در کشور یکنواخت نیست یعنی در بعضی از زمینه‌ها سختگیرانه و در برخی عرصه‌های دیگر سختگیرانه نمی‌باشد.

وی اظهارداشت: منشأ بی‌کیفیتی در جامعه منشأ بی‌کیفیتی قوانین است. یعنی قوانین بی‌کیفیت هستند و این قوانین بی‌کیفیت در عرصه اجراء بی‌کیفیت اجراء می‌شوند و در نهایت به یک جامعه بی‌کیفیت مواجه خواهیم شد.

نائبرئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، گفت: تکنولوژی که برای تولید خودروی سواری در کشور استفاده می‌شود متعلق به ۲۰ تا ۳۰ سال قبل است.

وی افزود: ضرورت ایجاب می‌کند، شرکت‌های خودروسازی کشور در تولید خودرو به سمت تکنولوژی و استانداردهای روز جهانی حرکت کنند.

شکرخدایی ضمن اشاره به قانون مجلس در حوزه تدوین مقررات فنی، اظهارداشت: طبق این قانون قرار بود همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به تدوین مقررات فنی حوزه خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در کشور فقط حوزه مسکن دارای مقررات فنی است و در سایر حوزه‌ها از جمله خودرو، نفت، گاز و… همچنان فاقد مقررات فنی هستند.

نائبرئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، گفت: طبق قانون تدوین مقررات فنی حوزه خودرو برعهده وزارت صمت بود که تاکنون این وزارتخانه مقررات مربوطه را تدوین نکرده است.

وی افزود: قانون تصویب و به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد ظرف سه سال مقررات فنی حوزه خود را تدوین و در شورای‌عالی استاندارد مصوب کنندکه تاکنون وزارتخانه‌ها مبادرت به چنین کاری نکرده‌اند.

وی افزود: یکی از خواسته‌های جدی انجمن مدیریت کیفیت ایران طی سه سال گذشته این بوده که چرا متولیان امر دست به تدوین مقررات فنی خودرو نمی‌زنند که یکبار برای همیشه موضوع مقررات فنی خودرو را به تصویب شورای‌عالی استاندارد برسانند تا دعوای همیشگی بین تولیدکنندگان حلوفصل شود.

تولید خودرو در کشور فاقد فضای رقابتی است

همچنین مسلم بیات؛ معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران ضمن اشاره به اینکه کنترل بخشی از یک فرآیند تولید است نه همه آن گفت: کم و کسری تکنولوژی، نقص در فرآوری و فرآیند تولید و مباحث اینچنینی را نمی‌توان با کنترل جبران و اصلاح کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه تولید خودرو در کشور فاقد فضای رقابتی است، اظهارداشت: وقتی رقابت آزاد و عادلانه در صنعت خودروی کشور وجود ندارد با فشار، کنترل و بگیر و ببند تا حدودی می‌توانید شرایط را مدیریت کرد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، گفت: با این وجود کارکرد سازمان‌های نظارتی در جایگاه خودشان می‌تواند اثربخش باشد.

بیات در ادامه با بیان کیفیت در فرآیند شکل می‌گیرد و استاندارد حدی از کیفیت است، افزود: وظیفه اصلی سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و تدوین استانداردهای مورد نیاز و همچنین ارزیابی کیفیت کالاها و خدمات براساس استانداردهای مرتبط است.

وی اظهارداشت: خودروساز مکلف است مقررات فنی را در حوزه تولید خود تهیه، تدوین و براساس آن عمل کند.

وی تصریح کرد: برای مثال شرکت خودروسازی بنز آلمان استانداردهایی که تدوین می‌کند از استاندارد سازمان ملی کشور آلمان قوی‌تر است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران ضمن اشاره به حوزه سوخت خودرو، گفت: حرکت به سمت سوخت بهتر، مصرف کمتر و آلودگی کمتر جزء فلسفه پایداری کشورهاست.

وی با اشاره به اینکه ایران هم به این سمت‌وسو در حال حرکت است، یادآورشد: با توجه به کثرت اتومبیل در تهران و همینطورحجم، فضاو ظرفیتی که این شهر دارد، بایستی مدیریت جدی بر روی کاهش مصرف سوخت اتومبیل‌ها و تردد کمتر اتومبیل‌ها در سطح شهر صورت گیرد.