امنیت صادرات نفت با سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری در خط لوله گوره – جاسک

امنیت صادرات نفت با سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری در خط لوله گوره – جاسک   خط لوله انتقال نفت‌خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران با دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی اشتغال چهار هزار نفر که به همت دولت تدبیر و امید از مردادماه جاری شروع شده به سرعت در حال انجام […]

امنیت صادرات نفت با سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری در خط لوله گوره – جاسک

  خط لوله انتقال نفت‌خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران با دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی اشتغال چهار هزار نفر که به همت دولت تدبیر و امید از مردادماه جاری شروع شده به سرعت در حال انجام است.

به گزارش ايرنا،‌ در طرح خط لوله نفتی گوره به جاسک که یکی از طرح‌های مهم وزارت نفت در سال «جهش‌تولید» است، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد تأمین لوله و حدود ۴۸ میلیون دلار مربوط به ساخت پمپ‌های انتقال می‌شود که از کارخانجات داخلی و با تکیه بر توان داخلی در حال تأمین است.

این اعتبار که توسط دولت تأمین و اجرایی شده با هدف توسعه صادرات و بازکردن مسیر جدید برای فروش محصولات نفتی به کشورهای هدف منطقه به‌ویژه در شرق آسیا بوده و قرار است با همین سرعت تاپایان سال هم به بهره‌برداری برسد.

طرح خط لوله گوره به جاسک یک ابتکار به‌طور کامل ایرانی بوده که هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۷۰درصدی و ۱۰هزار نفر نیروی انسانی سرگرم کانال‌کشی ، انتقال لوله، جوشکاری و نصب لوله‌های نفت هستند که بخشی از این خط بزرگ در استان هرمزگان است.

این طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت‌خام سبک و سنگین صادراتی در روز با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک‌میلیون بشکه نفت‌خام در روز از گوره به پایانه جاسک و ذخیره‌سازی نفت‌خام و صادرات آن ازطریق پایانه جدید جاسک احداث و تکمیل می‌شود.

خط لوله انتقال نفت‌خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران از طریق یک خط لوله ۴۲ اینچ با طول تقریبی یک‌هزار کیلومتر و با استفاده از پنج تلمبه‌خانه بین راهی و دو ایستگاه توپکرانی، همچنین تعداد ۱۱پست برق و خطوط انتقال برق به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر تیر امسال آغاز به کار کرد.

عملیات احداث خط لوله انتقال نفت‌خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران پنجم با هدف توسعه صادرات نفت تیرماه امسال با دستور رئیس‌جمهوری به صورت ویدیوکنفرانسی درحالی آغاز شد که چشم دولتمردان به آینده درخشان آن دوخته شده است.

این خط که از خوزستان شروع شده و از مسیر بوشهر گذرکرده و به هرمزگان رسیده از مهم‌ترین طرح‌های وزارت نفت در بخش انرژی بوده که قرار است تا قبل از سال ۱۴۰۰، نفت از پایانه‌ای خارج از خلیج‌فارس صادر شود و ایران برای صادرات نفت تنگه‌هرمز را دور بزند.

مبدأ خط انتقال نفت گوره به جاسک منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه‌ریزی شده است، متصل می‌شود.

پیرو تأکید مقام‌معظم‌رهبری و رئیس‌جمهوری بر اجرایی شدن خط انتقال نفت صادراتی از گوره به جاسک به‌عنوان راهبردی‌ترین پروژه‌های این دولت محسوب می‌شود که به گفته استاندار خوزستان اسلب‌های تولیدی فولاد جهان‌آرا در پیشرفت فیزیکی این طرح نقش تعیینکننده‌ای خواهند داشت.

 غلامرضا شریعتی، مهرماه جاری اعلام کرد که طول خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک را یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر برای کاهش وابستگی صادرات نفت ایران از تنگه‌هرمز بوده که با اجرایی شدن این پروژه بخش قابل‌توجهی از کار صادرات نفت کشور از دریای عمان انجام می‌شود.

ورق مورد نیاز این پروژه پیش از این قرار بود به صورت وارداتی انجام گیرد تا در شرکت لوله سازی اهواز تبدیل به لوله شوندولی با اعمال تحریم‌ها، واردات این ورق‌ها منتفی شد اما در این بین، ظرفیت شرکت فولاداکسین خوزستان که کاربرد آن تولید ورق‌های عریض است، مورد استفاده قرار گرفت.

در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین‌بار اتفاق افتاده است، شرکت فولادمبارکه اصفهان، شرکت فولاداکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایرانآروین، لوله‌سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت می‌کنند.

وزیر نفت هم مردادماه امسال در مراسم شروع این طرح گفته بود با توجه به هدف‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه منطقه مکران و جاسک از ۱٫۸ میلیارد دلاری که برای طرح راهبردی انتقال نفت گوره به جاسک در نظر گرفته شده‌ ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در منطقه جاسک انجام می‌شود که علاوه بر این با ساخت دو پالایشگاه در جاسک موافقت شده و پس از آن توسعه پتروشیمی ‌و انتقال گاز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم چهره این منطقه را تغییر دهیم.

بیژن زنگنه این را هم یادآورشده که برای طرح احداث خط لوله انتقال نفت‌خام گوره به جاسک که توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود ۳۰۰میلیون دلار هزینه شده و برای تکمیل این طرح به حدود ۸۰۰میلیون دلار اعتبار نیاز است و نخستین محصولی که از بندر جاسک صادرخواهد شد، میعانات گازی پارس جنوبی است که اواخر سال آینده انجام خواهد شد و تا قبل از پایان دولت، رساندن نفت و میعانات به جاسک آغاز می‌شود.