قطعه‌سازان خودرو همچنان در اصلاح قیمت‌ها بلاتکلیف هستند

دبیر انجمن قطعه‌سازان قطعه‌سازان خودرو همچنان در اصلاح قیمت‌ها بلاتکلیف هستند   دبیر انجمن قطعه‌سازان با انتقاد از تأثیر روند کنونی اصلاح قرارداد قطعه‌سازان بر تشدید مشکل نقدینگی سازندگان، نسبت به افت شدید تولید خودروسازان ظرف هفته‌های آتی هشدار داد و خواستار اصلاح ماهانه قراردادها و تسریع در پرداخت قیمت قطعه‌سازان شد. مازیار بیگلو در […]

دبیر انجمن قطعه‌سازان

قطعه‌سازان خودرو همچنان در اصلاح قیمت‌ها بلاتکلیف هستند  

دبیر انجمن قطعه‌سازان با انتقاد از تأثیر روند کنونی اصلاح قرارداد قطعه‌سازان بر تشدید مشکل نقدینگی سازندگان، نسبت به افت شدید تولید خودروسازان ظرف هفته‌های آتی هشدار داد و خواستار اصلاح ماهانه قراردادها و تسریع در پرداخت قیمت قطعه‌سازان شد.

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با پرشینخودرو، با اشاره به مشکل جدی نقدینگی قطعه‌سازان، اصلاح قراردادها را از جمله محورهای مهم در نشست هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان عنوان کرد و افزود: متأسفانه بر خلاف وعده و وعیدهای داده شده همچنان اصلاح قیمت‌های سه‌ماهه دوم قطعه‌سازان به نتیجه نرسیده است و هنوز مبانی قیمتی قراردادها در حوزه نرخ ارز و مواد اولیه روشن نشده است به همین جهت کماکان بسیاری از قطعه‌سازان در زمینه اصلاح قراردادها بلاتکلیف هستند.

وی مشکل اصلی در این جریان را ادامه اصلاح قیمت‌ها با روش‌های قبلی بیان کرد و گفت: در شرایطی روند اصلاح قیمت‌ها با تأخیر صورت می‌گیرد که تمام خریدهای مواد اولیه قطعه‌سازان به صورت نقدی انجام می‌شود در حالی که عملاً امکان دریافت مطالبات ظرف حداقل سه تا چهار ماه نیز وجود ندارد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران مشکل اصلی قطعه‌سازان را اصلاح قیمت قراردادها هر سه ماه یکبار مطرح کرد و اظهار داشت: در فاصله سه ماهه‌ای که قرادادها اصلاح می‌شود قطعه‌سازان اختلاف قیمت زیادی را پرداخت می‌کنند که به دلیل عدم اصلاح قیمت‌ها در حساب خودروسازان لحاظ نمی‌شود.

بیگلو تأکید کرد: با این روند، پرداخت‌های قطعه‌سازان نیز طولانی‌تر و دیرتر می‌شود در صورتی که خریدهای مواداولیه با قیمت‌های روز صورت می‌گیرد بنابراین قطعه‌سازان دیگر توان مالی برای تأمین منابع و خرید مواد اولیه ندارند.

وی با اشاره به تأثیر مستقیم قیمت فروش خودرو بر سود و زیان قطعه‌سازان گفت: متأسفانه شرایط کنونی تمام قطعه‌سازان را وارد فاز زیان کرده است و با این روند ادامه کار امکان‌پذیر نخواهد بود و خودروسازان باید سیاست‌هایشان درخصوص قرارداد با قطعه‌سازان تغییر دهند.

بیگلو در ادامه پیشنهاد قطعه‌سازان را اصلاح ماهانه قراردادها و پرداخت سریع اصلاح قیمت‌ها اعلام کرد و افزود: اینکه قراردادها ماهانه اصلاح شود اما پرداخت چند هفته بعد انجام شود دیگر برای قطعه‌سازان به لحاظ تأمین منابع مالی قابل تحمل نیست.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان خاطر نشان کرد: پرداخت سریع اصلاح قیمت قراردادها توسط خودروسازان با وجود چند دهه تجربه و سیستم‌های مالی و اقتصادی امکان‌پذیر است.

به گفته بیگلو خودروسازان با وجود سیستم‌های مالی هر ماه می‌توانند قراردادها را بازنگری و پارامترهای تعریف شده را تغییر بدهند تا قیمت‌ها به‌روز شود منتهی چتری که نهاد‌های نظارتی بر روی دو خودروساز بزرگ زدند مانع عملکرد سریع خودروسازان و اصلاح طولانی قراردادهای قطعه‌سازان شده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در ادامه به آخرین روند اصلاح قیمت قرارداد قطعه‌سازان اشاره و تصریح کرد: در حال‌حاضر قرارداد سه‌ماهه اول بسیاری از قطعه‌سازان اصلاح شده اما درصد زیادی از اصلاح قیمت‌ها به حساب‌های قطعه‌سازان واریز نشده است لذا قابل رؤیت نیست.

بیگلو افزود: در مورد سه ماهه دوم امسال هیچ اقدام و توافق نهایی انجام نشده است و با وجود برگزاری جلسات و مذاکرات متأسفانه تاکنون خصوص نتیجه نهایی حاصل نشده و همچنان قطعه‌سازان درخصوص قیمت‌های سه ماهه دوم امسال بلاتکلیف هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز دغدغه جدی قطعه‌سازان نقدینگی است، یادآور شد: با اصلاح قیمت‌ها این دغدغه نیز تا حدودی مرتفع خواهد شد.

وی در پایان نسبت به ادامه تأخیر در اصلاح قراردادها و افت تولید در این صنعت هشدار داد و گفت: با این روندی که در اصلاح قیمت‌ها وجود دارد و مشکلات جدی نقدینگی قطعه‌سازان مطمئناً ظرف هفته‌های آتی شاهد کاهش شدید تولید در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور خواهیم بود، افتی که در این شرایط اجتناب‌ناپذیر است، مگر اینکه از هم‌اکنون سیاست‌ها تغییر کند و قیمت‌های قطعه‌سازان اصلاح و برای تأمین منابع مالی این صنعت، فکری شود.