انتقاد‌ها از خرید هواپیما منصفانه نیست

  عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی هما گفت: بسیار جای تعجب دارد در شرایطی که کشوری مانند امارات ۷۵ فروند ایرباس ۳۸۰ برای ناوگان خود در نظر گرفته و ۷۵ فروند دیگر نیز برای آینده سفارش داده است، در کشور ما پس از سال‌ها نبود هیچ امکانی برای بستن قرارداد خرید این مدل از ایرباس […]

 

عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی هما گفت: بسیار جای تعجب دارد در شرایطی که کشوری مانند امارات ۷۵ فروند ایرباس ۳۸۰ برای ناوگان خود در نظر گرفته و ۷۵ فروند دیگر نیز برای آینده سفارش داده است، در کشور ما پس از سال‌ها نبود هیچ امکانی برای بستن قرارداد خرید این مدل از ایرباس با انتقاد روبه‌رو می‌شود.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل محمدی‌راد تصریح کرد: در طول تمام سال‌های گذشته ایران به دلیل محدودیت‌های اقتصادی نتوانست در بازار جهانی، هواپیماهای مدنظر خود را تهیه کند که این موضوع باعث بالا رفتن میانگین سن ناوگان و افزایش هزینه پرواز آن‌ها شد.

وی با بیان این‌که برای حضور در میان قدرت‌های برتر جهانی قطعاً هر ایرلاین باید یک برنامه‌ریزی منسجم و البته ناوگانی قوی داشته باشد اعلام کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در طول سال‌های گذشته به‌طوری کاملاً دقیق و حساب‌شده بازار فروش هواپیما را رصد کرده و اهداف خود را در نظر گرفته بود و خرید ۱۳۸ هواپیمای اعلام شده در قرارداد اخیر بخشی از این برنامه بود. از این رو به نظر می‌رسد کسانی که از دور نسبت به اجرایی شدن این توافق انتقاد دارند، در جریان کار قرار ندارند و اعتراض می‌کنند. قراردادی که به شکل کلی تمام جوانب آن رعایت شده و انتقاد به این شکل از آن تأسف‌برانگیز است.

عضو علی‌البدل هیأت مدیره شرکت هواپیمایی «هما» با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق این شرکت برای استفاده حداکثری از توان هواپیماهای خریداری شده تصریح کرد: در سبد خرید ما هواپیماهای ایرباس ۳۲۰، ۳۲۱ و ۳۳۰ قرار دارد که از بسیاری از جهات شبیه یکدیگر هستند و در پروازهای داخل کشور و پروازهای منطقه‌ای می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. مدل ۳۲۱ حتی با استفاده از امکانات اضافه توانایی سفر به مقاصد اروپایی را نیز خواهد داشت.

محمدی‌راد با بیان این‌که هواپیماهای ایرباس ۳۳۰ برای مقاصد دوربرد در نظر گرفته شده است ادامه داد: در کنار آن ایرباس ۳۵۰ نیز خریداری شده که طبق توافق از سال ۲۰۲۰ وارد کشور می‌شود و ما در طول این زمان می‌توانیم وضعیت صنعت هوایی خود را بهبود بخشیم تا توان استفاده کامل از این ناوگان جدید به وجود آید.

وی با بیان این‌که هنوز قرارداد خرید ایرباس ۳۸۰ نهایی نشده است، تأکید کرد: ایران‌ایر برای خرید این هواپیما شرط‌هایی گذاشته است. اگر ما تا سال ۲۰۲۰ بتوانیم نیازهای زیرساختی کشور را تأمین کرده و شرایط را برای استفاده از این هواپیما مهیا کنیم قطعاً می‌توان به وارد کردن این مدل از ایرباس امید داشت و از این نوع هواپیما برای مسیرهای دوربرد مانند خاوردور استفاده کرد.

محمدی‌راد با اشاره به گستردگی قراردادهای شرکت ایرباس در طول سال‌های گذشته تصریح کرد: این شرکت در طول این سال‌ها بیش از ۹۰۰۰ فروند هواپیما ساخته است و قطعاً قرارداد این هواپیما‌ها بسیار بزرگ خواهد بود اما در کشور ما متأسفانه از سوی برخی این صحبت‌‌ها مطرح شده که قرارداد ما ایرباس را از ورشکستگی نجات داده، در شرایطی که حجم مبادلات اقتصادی این شرکت بسیار بالاتر از این ارقام است.

وی درباره قرارداد ایران‌ایر با شرکت ایتالیایی ATR برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوچک نیز توضیح داد: تمام ایرلاین‌های بزرگ جهان برای پروازهای کوتاه‌برد خود در اتصال شهرهای کوچک به یکدیگر از هواپیماهای با ظرفیت اینچنینی استفاده می‌کنند. این هواپیما‌ها هزینه کمی برای پرواز داشته و با توجه به ظرفیت ۷۰ نفری‌شان از پله و امکانات دیگر استفاده نمی‌کنند. از این رو با توجه به این‌که در ایران تعداد زیادی فرودگاه در شهرهای کوچک کشور وجود دارد که تاکنون برای آن‌ها برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته، می‌توان انتظار داشت این هواپیما‌ها به بهبود اوضاع آن‌ها کمک ویژه‌ای کنند.

عضو هیأت مدیره ایران‌ایر درباره مذاکرات با ایرباس برای راه‌اندازی مرکز تعمیرات هواپیما در ایران نیز گفت: شرکت ایرباس به عنوان یک شرکت سازنده هواپیما به‌طور مستقیم در عرصه تعمیرات ورود نمی‌کند اما با توجه به این‌که ایران از نظر تخصص نیروهای انسانی جایگاهی مناسب دارد، این شرکت مطالعه راه‌اندازی این مرکز را در دستور کار خود قرارداده است.

 

وی ادامه داد: از این رو ایران‌ایر با شرکت لوفت‌هانزا مذاکراتی داشته تا امکان ایجاد این مرکز تعمیرات فراهم شود و در این راستا از کمک ایرباس نیز استفاده کنیم. بعد از ۲۰ سال شرایطی به وجود آمده که تکنولوژی نسل سوم هواپیما‌ها وارد ایران شود که می‌تواند به همراه خود کاهش هزینه و خودکفایی کشور در عرصه‌های نوین را به همراه داشته باشد. هواپیماهای جدید بین ۱۰ تا ۱۵ سال کم‌ترین هزینه تعمیراتی را خواهند داشت و می‌توان با استفاده از هواپیمای‌های جدید تأخیر پرواز‌ها را کاهش داد و در زمینه به‌کارگیری متخصصانی که به دلیل نبود شرایط لازم بیکار مانده‌اند نیز تحولاتی ایجاد کرد.