تولید ۲۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در خوزستان

تولید ۲۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در خوزستان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به فعالیت شرکت‌های پتروشیمی در خوزستان گفت: تولید ۲۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در خوزستان ظرفیت‌سازی شده است اما دنیا در تلاش است که این بخش را دچار مشکل کند. به گزارش ایسنا، سیدنورا… حسن‌زاده اظهار کرد: در تحقق […]

تولید ۲۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در خوزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به فعالیت شرکت‌های پتروشیمی در خوزستان گفت: تولید ۲۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در خوزستان ظرفیت‌سازی شده است اما دنیا در تلاش است که این بخش را دچار مشکل کند.

به گزارش ایسنا، سیدنورا… حسن‌زاده اظهار کرد: در تحقق شعار سال به عنوان یکی از وظیفه‌های اصلی حوزه اقتصادی، تلاش‌های خوبی در حال انجام است تا بتوانیم در راستای تحقق شعار رهبری و جهش‌تولید، گام‌های مؤثری برداریم.

وی افزود: برخی کارها و پروژه‌های شاخصی که در استان خوزستان وجود دارد، به صورت ویژه پیگیری می‌شوند تا شاهد اجرایی شدن آن‌ها باشیم که برای مثال می‌توان به پروژه آزادراه اهواز- اصفهان به عنوان یک طرح شاخص استان خوزستان اشاره کرد که اکنون پیگیر اجرایی شدن آن هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری جهت ساماندهی واحدهای تولیدی در استان خوزستان انجام شده است و در یک سال اخیر واحدهای تولیدی که زیر ظرفیت اسمی کار می‌کنند، کاملاً هوشمندانه شناسایی شده‌اند.

حسن‌زاده با بیان اینکه بانک‌ها باید واحدهای تملک‌شده را واگذار و یا خودشان فعال کنند، گفت: برای حفظ اشتغال موجود در واحدهایی که با ظرفیت پایین فعال هستند نیز گام‌هایی برداشته شده است.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های پتروشیمی در خوزستان افزود: تولید ۲۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در خوزستان ظرفیت‌سازی شده است اما دنیا در تلاش است که این بخش را دچار مشکل کند. پتروشیمی‌ها تنها منبع درآمدی کشور در دوره تحریم‌ها هستند و باید از خام‌فروشی در این حوزه جلوگیری کرد و زنجیره‌های تولید در این بخش تکمیل شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: برای تکمیل زنجیره تولید در پتروشیمی‌ها به منابع، تکنولوژی، منابع انسانی و… نیاز است و باید فرآیندهای بسیاری انجام شود تا شاهد تکمیل این زنجیره تولید برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد پتروشیمی‌ها باشیم. 

حسن‌زاده با اشاره به انجام صادرات در بخش پتروشیمی گفت: مقاصد صادراتی نباید معرفی شوند زیرا این مقاصد صادراتی، از جمله اهداف دشمن هستند تا مانع صادرات ما شوند.

وی ادامه داد: تلاش برای صادراتی کردن محصولات تولیدی و رفع موانع صادرات از جمله بحث‌هایی است که به جدیت در معاونت اقتصادی پیگیری می‌شود. تلاش خواهیم کرد طرح‌هایی که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند در مدت یک سال باقیمانده دولت به اتمام برسند و امیدواریم این مهم در استان خوزستان محقق شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان اظهار کرد: مشکلات بیش از ۸۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌هایی که در خوزستان مشکل داشته‌اند، با برگزاری جلسات در اداره‌کل اشتغال و سرمایه‌گذاری مرتفع شده است و باقی موارد نیز با ورود استاندار خوزستان مرتفع شده‌اند.

حسن‌زاده درخصوص آخرین وضعیت طرح‌های شاخص و بزرگ در خوزستان گفت: پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس یکی از طرح‌های شاخص استان خوزستان است که در دوره تحریم‌ها و علی‌رغم مشکلات بسیار اکنون به تولید رسیده است اما همچنان مشکلاتی در حوزه‌های مختلف دارد که باید رفع شوند.

وی ادامه داد: پتروشیمی مسجدسلیمان یکی دیگر از طرح‌هایی است که تلاش‌های بسیاری برای حل مشکلات آن شده است؛ این طرح مشکلاتی در حوزه گاز دارد که باید حل شوند. استاندار خوزستان نیز پیگیر مشکلات این طرح است و امیدواریم مشکلات شاخص آن به صورت کامل رفع شوند.

حسن‌زاده درخصوص کمبود کپسول‌های گاز گفت: حدود ۸۰ درصد از سهمیه گاز کپسولی در خوزستان توسط خودروها استفاده می‌شود؛ سهمیه‌بندی انجام‌شده برای آن است که گاز مایع کپسولی به همه‌ مردم برسد و مشکلات مردم در این زمینه رفع شود اما واقعیت این است که اقدامات در این زمینه بسیار دشوار است.

وی با اشاره به مشکلات تحریم‌ها برای واحدهای تولیدی خوزستان بیان کرد: بیشترین آثار تحریم، بر حوزه نفت بوده و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد و صنایع قطعه‌ساز استان خوزستان بیشترین آسیب را از تحریم‌ها دیده‌اند. بخش اعظمی از مطالبات این واحدها با پیگیری از وزارت نفت پرداخت شده اما بیشترین آسیب به واحدهای قطعه‌ساز خوزستانی در اثر تحریم‌ها وارد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: سعی شده این واحدهای قطعه‌ساز به سمت تولید قطعات سایر بخش‌ها از جمله نیشکر و فولاد و پتروشیمی‌ها سوق داده شوند تا از شرایط تحریمی کمتر آسیب ببینند.

حسن‌زاده درخصوص واردات کالاهایی که نمونه مشابه آن‌ها در درون کشور ساخته می‌شود، گفت: کالاهایی که ساخت داخل باشند و کیفیت آن‌ها مورد تأیید باشد، واردات نمونه خارجی آن‌ها ممنوع اعلام می‌شود و قطعاً شاهد واردات چنین محصولاتی نخواهیم بود.