تداوم نهضت داخلی‌سازی خودرو نیازمند سرمایه برنامه بلندمدت

تداوم نهضت داخلی‌سازی خودرو نیازمند سرمایه برنامه بلندمدت گروه خودرو -از تیرماه پارسال تاکنون چهار میز داخلی‌سازی در زمینه صنعت خودرو و قطعه‌سازی در راستای قطع وابستگی به خارج از کشور، جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال، ارتقای سطح تکنولوژی صنعت قطعه‌سازی، کاهش هزینه و در پی آن کاهش قیمت تمام شده محصولات و کاهش […]

تداوم نهضت داخلی‌سازی خودرو نیازمند سرمایه برنامه بلندمدت

گروه خودرو -از تیرماه پارسال تاکنون چهار میز داخلی‌سازی در زمینه صنعت خودرو و قطعه‌سازی در راستای قطع وابستگی به خارج از کشور، جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال، ارتقای سطح تکنولوژی صنعت قطعه‌سازی، کاهش هزینه و در پی آن کاهش قیمت تمام شده محصولات و کاهش نیاز به سرمایه در گردش صنعت خودرو و قطعه‌سازی برگزار شده است که نتیجه این چهار میز ساخت داخل در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، ۳۴۳ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی می‌باشد‌. همچنین میزان پیشرفت فیزیکی و صرفه‌جویی ارزی در میز نخست به ترتیب ۸۲ درصد و ۶۰ درصد، در میز دوم ۶۵ درصد و ۷۰ درصد، در میز سوم ۵۷ درصد و ۲۷ درصد و در میز چهارم ۵۴٫۵ درصد و ۲۵ درصد می‌باشد. با وجود انتخاب وزیر از برگزاری میز پنجم خبری نیست در این رابطه احمدرضا رعنایی؛ سخنگوی انجمن صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور درباره دلیل توقف برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل، بیان کرد: عدم برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل دلیل خاصی نداشته و با توجه به اینکه این جلسات به دعوت خودروسازان انجام می‌شود ممکن است مدیران خودروساز مشغول امور مختلف بوده و به همین دلیل برگزاری این میزها با تأخیر مواجه شده است.

رعنایی در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود در چهار میزی که در گذشته برگزار شده است، گفت: یکی از چالش‌های عمده در چهار میز برگزار شده تأمین بودجه مورد نیاز برای داخلی‌سازی است چرا که تغییر خطوط تولید و قالب‌سازی قطعات نیاز به بودجه زیادی دارد که با توجه به بدهی سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان و عدم پرداخت معوقات آنان، امکان سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان در این بخش وجود ندارد.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، افزود: یکی از چالش‌های دیگر مربوط به تیراژ تولید است. زیرا قطعاتی که برای داخلی‌سازی تعریف می‌شوند اگر تیراژ لازم را نداشته باشند، صرفه اقتصادی ندارد و قطعه‌سازان به دلیل افزایش هزینه مواد اولیه زیربار تیراژ تولید پایین نمی‌روند. همچنین عواملی چون واردات ماشینآلات و تکنولوژی جدید و به طور کل مشکلاتی که در زمینه واردات وجود دارد گریبانگیر نهضت ساخت داخل شده است.

رعنایی در پاسخ به این سؤال که تداوم نهضت داخلی‌سازی نیازمند چه الزاماتی است، گفت: تداوم این نهضت نیازمند سرمایه‌گذاری، تعیین برنامه بلندمدت و تیراژ اقتصادی است.

سخنگوی انجمن صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در پایان با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های تولید خاطرنشان کرد: علی‌رغم افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در دو، سه ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید همچنان شاهد افزایش زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌سازان هستیم.