بازگشت زیرپوستی قیمت مسکن به آگهی‌های مجازی

بازگشت زیرپوستی قیمت مسکن به آگهی‌های مجازی چند روزی است که برخی کاربران امکان مشاهده قیمت مسکن در آگهی‌های اینترنتی فروش ملک را پیدا کرده‌اند که این اقدام انتقاد برخی نمایندگان را در پی داشته و خواهان برخورد دستگاه قضایی شده‌اند. به گزارش ایرنا، از اردیبهشت‌ماه امسال به‌دنبال نوسانات قیمت در بازارها دادستانی، مدیران سایت‌های […]

بازگشت زیرپوستی قیمت مسکن به آگهی‌های مجازی

چند روزی است که برخی کاربران امکان مشاهده قیمت مسکن در آگهی‌های اینترنتی فروش ملک را پیدا کرده‌اند که این اقدام انتقاد برخی نمایندگان را در پی داشته و خواهان برخورد دستگاه قضایی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، از اردیبهشتماه امسال به‌دنبال نوسانات قیمت در بازارها دادستانی، مدیران سایت‌های اینترنتی را از درج قیمت مسکن و خودرو منع کرد. هرچند در مواردی اپلیکیشنها و سایت‌ها امکان مشاهده قیمت را از طرقی همچون آگهی‌های نشاندار فراهم کردند که بعداً متوقف شد.

اما طی چند روز گذشته مجدداً در مواردی بعضی کاربران امکان مشاهده قیمت در آگهی‌های فروش مسکن را پیدا کرده‌اند که انتقاد نمایندگان مجلس را در پی داشته است. در این خصوص احمد جباری؛ عضو هیأترئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه درج قیمت در آگهی‌های اینترنتی خرید و فروش مسکن تخلف است، گفته است: دستگاه قضا و پلیس فتا باید با سایت‌های متخلف برخورد جدی کنند.

برخی فعالان بازار مسکن که با ممنوعیت درج قیمت مسکن در فضای مجازی موافقند، از دلایل ایجاد التهاب در بازار مسکن را تغییر لحظه‌به‌لحظه قیمت از سوی برخی کاربران سایت‌های اینترنتی عنوان می‌کنند. در مقابل، مخالفان این ممنوعیت می‌گویند عدم شفافیت، جدا از آنکه بازار لطمه می‌زند منجر به دردسرهای تماس برای متعاملین شده است. از طرف دیگر آمارها نشان می‌دهد برداشتن قیمت از آگهی‌ها تأثیر چندانی در بازار نداشت و از اردیبهشتماه تاکنون متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

برای جلوگیری از ایجاد آگهی توسط کاربران بدون هویت، اواخر شهریورماه، دادستانی طی نامه‌ای کسب‌وکارهای اینترنتی فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن را موظف کرد تا کاربران خود را از اول مهر ماه از طریق سامانه امتا احراز هویت کنند. گفته می‌شود کاربران با درج کدملی می‌توانند حساب کاربری بسازند و در صورت تأیید هویت امکان ثبت آگهی خواهند داشت. نامه دادستانی برای همه کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی است اما در مرحله اول اولویت با کسب‌وکارها و پلتفرم‌هایی است که در حوزه فروش خودرو و املاک فعالیت می‌کنند.