سند کمپانی خودرو چیست و چگونه می‌توان المثنی گرفت؟

سند کمپانی خودرو چیست و چگونه می‌توان المثنی گرفت؟ گروه خودرو – هنگام خرید ماشین صفر، شرکت سازنده اتومبیل برگه‌ای را به عنوان سند مالکیت خودرو صادر می‌کند. این سند شامل مشخصات کامل فنی خودرو و اطلاعات خریدار ماشین می‌شود. که هنگام فروش ماشین نیز همین برگه باید در دفاتر اسناد رسمی‌به نام خریدار جدید […]

سند کمپانی خودرو چیست و چگونه می‌توان المثنی گرفت؟

گروه خودرو – هنگام خرید ماشین صفر، شرکت سازنده اتومبیل برگه‌ای را به عنوان سند مالکیت خودرو صادر می‌کند. این سند شامل مشخصات کامل فنی خودرو و اطلاعات خریدار ماشین می‌شود. که هنگام فروش ماشین نیز همین برگه باید در دفاتر اسناد رسمی‌به نام خریدار جدید شود.

این برگه در واقع سند قطعی ماشین است. سند کمپانی ماشین را نباید با برگ سبز ماشین اشتباه گرفت. برگ سبز خودرو هنگام پلاک شدن ماشین از طرف نیروی انتظامی ‌به دارنده ماشین داده می‌شود و در اصل سند مالکیت پلاک خودرو است.

در حالی که سند کمپانی خودرو را قوه‌قضاییه صادر می‌کند و از نگاه قانون، سند خودروی شما به حساب می‌آید. به همین دلیل نیز مفقود شدن سند قطعی خودرو بسیار موضوع حساسی است و گرفتن سند کمپانی المثنی نیاز به طی کردن مراحل قانونی ویژه‌ای دارد.

مفقود شدن سند قطعی خودرو

در صورتی که متوجه مفقودی سند کمپانی خودروی خود شده‌اید، فوراً باید گم شدن آن را آگهی کنید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی پیشگیری شود. مفقود شدن سند قطعی خودرو به اندازه مفقودی خود خودرو اهمیت دارد.

در واقع تا زمانی که اقدام به درج آگهی مفقودی سند خودرو نکنید، تمام تبعات قانونی هرگونه خلافی که با آن انجام شود، متوجه شما خواهد بود. همچنین برای گرفتن سند کمپانی المثنی خودرو شما به چاپ این آگهی نیاز دارید.

به این ترتیب که دستکم باید ۱۰ روز از انتشار آگهی مفقودی سند ماشین شما گذشته باشد تا بتوانید برای دریافت سند المثنی اقدام نمایید. این بازه‌زمانی به شما فرصت می‌دهد تا پیش از هر اقدامی، برای پیدا کردن سند مفقودی ماشین خود نیز بیشتر تلاش کنید.

آگهی مفقودی سند کمپانی خودرو

نخستین اقدامی‌ که پس از گم شدن سند ماشین باید انجام دهید، دادن آگهی مفقودی سند کمپانی خودرو به یک روزنامه کثیرالانتشار است. در واقع شما با ثبت آگهی به طور رسمی ‌گم شدن سند خودروی خود را اعلام می‌کنید و اعتبار قانونی آن را ساقط می‌نمایید.

از طرف دیگر، برای گرفتن سند ماشین المثنی، چاپ یک نوبت آگهی مفقود شدن سند کمپانی خودرو در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار الزامی ‌است.

طبق قانون، پس از گذشت ۱۰ روز از تاریخ این آگهی، شما می‌توانید برای درخواست سند کمپانی المثنی به نمایندگی شرکت خودروسازی تولیدکننده ماشین خود مراجعه کنید. هزینه آگهی مفقودی سند کمپانی خودرو به تعرفه‌های آن روزنامه بستگی دارد.

نمونه متن آگهی مفقودی سند کمپانی خودرو

برای درج آگهی مفقودی سند کمپانی خودرو کافی است، نام و نام‌خانوادگی مالک و مشخصات ماشین شامل مدل، شماره موتور، شماره‌شاسی و پلاک را به یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور بدهید.

سند کمپانی خودرو … مدل … به شماره‌شاسی … و شماره‌موتور … و شماره‌پلاک … به نام … مفقود شده و فاقد اعتبار قانونی است.

مدارک لازم برای گرفتن سند کمپانی المثنی

برای گرفتن سند کمپانی المثنی از شرکت خودروسازی باید این مدارک را با خود همراه داشته باشید:

– اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو

– اصل و کپی برگ سبز ماشین

– آگهی مفقودی سند کمپانی خودرو در روزنامه کثیرالانتشار که حداقل ۱۰ روز از تاریخ انتشار آن گذشته باشد.

توجه داشته باشید که حضور مالک خودرو (یا نماینده قانونی او با وکالت‌نامه رسمی) و خود اتومبیل ضروری است. کارشناسان رسمی ‌کمپانی‌های خودروسازی، اتومبیل شما را بررسی می‌کنند و اطلاعات را تطبیق می‌دهند.

همچنین هنگام گرفتن سند المثنی کمپانی باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که این فرآیند زمان‌بر است. مدت زمان صدور سند المثنی خودرو شاید تمام یک روز کاری طول بکشد. بنابراین توصیه می‌شود که صبح زود و در ساعات ابتدایی زمان کاری به این مراکز مراجعه کنید.

همچنین هزینه صدور سند کمپانی المثنی خودرو در شرکت‌های گوناگون با هم متفاوت است. این مبالغ از طریق دستگاه‌های کارتخوان مستقر در همان مکان از شما دریافت می‌شود.

نحوه گرفتن سند کمپانی المثنی خودرو

پس از مراجعه حضوری به کمپانی سازنده خودرو، ابتدا کارمندان مدارک شناسایی خودرو و مالک آن را بررسی می‌کنند. سپس کارشناسان به وارسی دقیق خودرو می‌پردازند و مشخصات آن را با مدارک ثبت‌شده تطبیق می‌دهند.

پس از تأیید آنها، شما به باجه صدور مدرک می‌روید و سند کمپانی المثنی خودرو را دریافت می‌کنید. همزمان می‌توانید برای دریافت فاکتور خرید المثنی خودرو نیز درخواست بدهید و آن را همراه با سند کمپانی خودرو المثنی دریافت کنید.

توجه به این نکته ضروری است که برگه کمپانی المثنی بر مبنای مدارک قانونی ثبت‌شده در بایگانی رسمی‌شرکت سازنده خودرو صادر می‌شود. بنابراین سند المثنی ماشین به نام آخرین کسی خواهد بود که به عنوان مالک ماشین در دفترخانه‌های رسمی‌ثبت شده است.

در نتیجه، چنانچه ماشین خود را بدون به نام زدنِ سند کمپانی و فقط با به نام زدنِ برگ سبز خریده باشید، باید برای گرفتن سند کمپانی المثنی خودرو به مالک قبلی آن رجوع کنید.

همچنین اگر به این فرد دسترسی نداشته باشید، باید درخواست استعلام خود را به دادگاه ارائه دهید. بنابراین اگر قصد خرید خودرو دست‌دوم دارید، حتماً پس از انجام مراحل تعویض پلاک، به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی ‌بروید و سند کمپانی خودرو را نیز به نام خود بزنید.