مطابق با طرح کلان و معماری شبکه اهداف محتوایی شبکه ملی اطلاعات چیست؟ طبق اهداف عملیاتی مربوط به حوزه محتوای شبکه ملی اطلاعات، سهم محتوای داخلی از ترافیک کاربران باید به ۷۰ درصد برسد و اقتصاد محتوای داخلی باید ۱۵درصد اقتصاد دیجیتال کشور را به خود اختصاص دهد. به گزارش مهر، پس از گذشت حدود […]
مطابق با طرح کلان و معماری شبکه
اهداف محتوایی شبکه ملی اطلاعات چیست؟
طبق اهداف عملیاتی مربوط به حوزه محتوای شبکه ملی اطلاعات، سهم محتوای داخلی از ترافیک کاربران باید به ۷۰ درصد برسد و اقتصاد محتوای داخلی باید ۱۵درصد اقتصاد دیجیتال کشور را به خود اختصاص دهد.
به گزارش مهر، پس از گذشت حدود یک سال از ارائه طرح اولیه معماری کلان شبکه ملی اطلاعات و به دنبال ماهها وقفه در تصویب این طرح در شورایعالی فضای مجازی، این شورا در جلسه شصتوششم خود در تاریخ ۲۵شهریورماه ۹۹، «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» را نهایی و تصویب کرد.
این طرح به تازگی و پس از آنکه به استحضار مقاممعظمرهبری رسیده است، توسط دبیر شورایعالی فضای مجازی ابلاغ شد.
«طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» در راستای تحقق این شبکه برای کاهش وابستگی و جلوگیری از دستاندازی بیگانگان در فضای مجازی، تأمین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی– ایرانی در پنج ماده شامل «خط مشیهای حاکم بر شبکه ملی اطلاعات»، «اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴»، «معماری شبکه ملی اطلاعات»، «اجزای شبکه ملی اطلاعات» و «اقدامات کلان و نگاشت نهادی»، مصوب شده است.
در بخش «اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴» این سند، اهداف در چهار بخش مورد تأکید قرارگرفته است که در بخش اول به صورت جامع به «اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات» پرداخته شده و در سه بخش دیگر «اهداف عملیاتی مرتبط با خدمات کاربردی»، «اهداف عملیاتی محتوا» و «اهداف عملیاتی سالمسازی محتوا و امنیت خدمات» برای پیشرفت، ارتقاء و کاربردیتر شدن شبکه ملی اطلاعات، تعریف شده است.
برای «اهداف عملیاتی محتوای شبکه ملی اطلاعات» ۱۷ هدف در نظر گرفته شده است که متولیان پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات باید حداکثر تا سال ۱۴۰۴ آن را اجرایی کنند.
۱۷ هدف محتوایی در شبکه ملی اطلاعات چیست
مطابق آنچه که در سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» آمده است، موضوع رشد و توسعه محتوای داخلی فضای مجازی بر بستر شبکه ملی اطلاعات از جمله مهمترین اهدافی است که بر آن تأکید شده است. مطابق این اهداف سهم صفحات فارسی از وب باید به بیش از چهار درصد برسد که هماکنون مطابق با آنچه که وزارت ارتباطات اعلام کرده است، این رقم حدود دو درصد است.
در همین حال باید ۷۰ درصد ترافیک مصرفی کاربران مربوط به محتوای داخلی باشد و شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان برای افزایش سهم ترافیک محتوای کودک به ۱۵ درصد از کل ترافیک اینترنت کشور برسد.
هدفگذاری انجام شده به نحوی است که در حوزه شبکههای اجتماعی داخلی، کشور بتواند ۳۰ درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی را نیز جذب کند.
جزییات این اهداف شامل موارد زیر است:
– استقرار نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا
– استقرار نظام مالکیت معنوی و مادی محتوای داخلی تا سال ۱۴۰۰
– دستیابی اقتصاد محتوای داخلی به سهم ۱۵ درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور با نرخ رشد سالیانه ۵۰ درصد
– تحقق سهم ۷۰ درصدی خدمات محتوایی داخلی اعم از ویدیوی درخواستی (VOD) و اشتراک ویدیو از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه ۴۰ درصدی از طریق تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا
– سهم حداقل ۴۰ درصدی محتوای حرفهای داخلی سازگار با فرهنگ اسلامیایرانی از سبد محتوای حرفهای سکوهای داخلی (پلتفرمها) و سکوهای خارجی مجاز در کشور
– ایجاد شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان و افزایش سهم ترافیک محتوای مفید اختصاصی ردههای سنی کودک و نوجوان به ۱۵ درصد از ترافیک کل کشور
– تأمین نیاز کشور به دانشنامه عمومی فراگیر و دانشنامهها و بانکهای اطلاعاتی تخصصی در حوزههای مختلف علوم
– افزایش نرخ رشد سالیانه ۳۰ درصدی سهم بازیهای رایانهای داخلی
– تأمین نیاز محتوایی کشور در خدمات ویدیویی درخواستی (VOD) و اشتراک ویدیو از طریق سامانهها و سکوهای داخلی با حداقل ۱۰ میلیون مشترک فعال
– گسترش منطقهای و بینالمللی سامانههای داخلی اعم از شبکههای اجتماعی و نمایشی آنلاین با جذب ۳۰درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی
– ردهبندی محتوای حرفهای منتشر شده و محتوای کاربر محور با تأکید بر سازوکارهای خود تنظیمگری
– افزایش سهم صفحات فارسی از وب به بیش از چهاردرصد
– کسب سهم ۴۰ درصدی ابزارهای بومیخط و زبان فارسی و آزادسازی پیکرهها و منابع محتوایی مورد نیاز
– دستیابی به حداقل سه سامانه خدمات ارزیابی و صحتسنجی اخبار و محتوا
– تأمین نیاز کشور در حوزه سکوهای آموزشی فراگیر اعم از آموزشهای دانشگاهی، مقاطع تحصیلی، عمومیو مهارتی با ظرفیت ارائه خدمات به ۲۰ میلیون کاربر
– رشد سالیانه ۴۰ درصدی سهم تبلیغاتی قانونی از کل بازار تبلیغات سکوهای داخلی و خارجی فعال در کشور
– افزایش سالیانه ۲۵ درصدی محتوای مرتبط با فرهنگسازی و سواد فضای مجازی
گفته میشود که در راستای تحقق این اهداف عملیاتی، نهادها و وزارتخانههای متولی باید برنامه زمانبندی و نحوه چگونگی اجرای این اهداف را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دهند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.