مرحله دوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی آغاز شد

معاون مرکز ملی فضای مجازی مرحله دوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی آغاز شد معاون مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی با تأکید بر تلاش بیشتر آنها برای ارتقاء و تقویت خود و نیز ایجاد نتیجه مطلوب خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، امیر […]

معاون مرکز ملی فضای مجازی

مرحله دوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی آغاز شد

معاون مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی با تأکید بر تلاش بیشتر آنها برای ارتقاء و تقویت خود و نیز ایجاد نتیجه مطلوب خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، امیر خوراکیان با اشاره به تصویب سند ساماندهی پیام‌رسان‌ها در کشور، گفت: پس از تصویب این سند استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفته اما در ادامه مشکلات فنی و نواقصی در ارائه خدمات و سرویس دهی‌ها به وجود آمد که البته این تجربه پس از سکون و افت مختصری مسیری برای رشد جدی پیام‌رسان‌های داخلی در زمینه‌های مختلف و مجدداً رشد اقبال نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی فراهم کرد.

وی افزود: برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در مرحله اول براساس مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی کشور یکسری اقدامات صورت گرفت و در حال‌حاضر در مرحله دوم حمایت‌ها برای تقویت و ارتقای آنها هستیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در تشریح مرحله دوم حمایت‌ها از پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کرد: اتصال پیام‌رسان‌های داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارائه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانه‌ها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی از جمله حمایت‌های کشور در مرحله دوم این طرح است.

ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های داخلی

وی تأکید کرد: ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری حمایت بزرگی بود که با همکاری اپراتورها برای اتصال آنها به پیام‌رسان‌ها صورت گرفت. همچنین طبق مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی اپراتورها به میزان ترافیکی که پیام‌رسان‌ها بتوانند ایجاد کنند، سهمی از درآمد آن را پرداخت خواهند کرد که این مهم باعث ایجاد رقابت در جذب مخاطب و تأمین نیازها و سرویس‌های مورد نیاز مردم در پیام‌رسان‌های داخلی و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای ایجاد زیرساخت برای خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات مرکز داده شهیدسلیمانی را ایجاد و به صورت رایگان در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار خواهد داد، گفت: با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین سامانه‌ای ایجاد شد تا پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند با مراجعه به آن و بارگذاری اطلاعات مورد نیاز نسبت به دریافت مجوز در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنند که این مجوز در ادامه برای دریافت تسهیلات، امکانات و تعاملات مورد نیاز است.

عرضه خدمات دولت الکترونیک روی پیام‌رسان‌های داخلی

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی درخصوص ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیام‌رسان‌های داخلی برای افزایش کارایی آنها و تسهیل در تأمین نیازهای مردم اظهار داشت: با توجه به اینکه برای ارائه این خدمات نیاز به همکاری سازمان‌های بسیاری است، علی‌رغم محدودیت‌های فعلی کشور در مبارزه با کرونا، پیگیری‌های لازم صورت گرفته و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه به‌زودی خواهیم بود.

خوراکیان افزود: برای رفع مشکلات قضایی پیام‌رسان‌ها نیز کارگروهی با مشارکت قوه‌قضاییه و دادستانی تشکیل شده و مسائل پیام‌رسان‌ها به‌خصوص در حوزه تفکیک مسؤولیت‌های کاربر با صاحب سرویس در حال پیگیری است.

حمایت همه‌جانبه کشور برای معرفی و تبلیغ پیام‌رسان‌های داخلی

وی با اشاره به اینکه برای تبلیغ و معرفی پیام‌رسان‌های داخلی از صداوسیما درخواست کردیم تا با رفع تداخل قوانین داخلی این سازمان برای معرفی آنها به مردم شرایط ویژه‌ای اختصاص یابد، گفت: آنچه که مسلم است شناسایی پیام‌رسان‌های داخلی به مردم نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد. بنابراین مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی حتماً در اطلاع‌رسانی‌ها و برنامه‌هایی که دارند پیام‌رسان‌های داخلی را مقدم بدارند و اگر مجبورند برای مخاطبان خارجی در پیام‌رسان‌های خارجی اطلاع رسانی کنند این امکان را فراهم کنند تا این محتوا به استناد مطلبی که در پیام‌رسان داخلی منتشر شده بازنشر شود. همچنین از فعالان فضای مجازی و چهره‌های شناخته شده می‌خواهیم برای حفظ منافع عمومی و ضمانت فعالیت مردم در فضای مجازی در پیام‌رسان‌های داخلی پررنگ‌تر ظاهر شوند.

خوراکیان افزود: مشکلات، دعاوی و رسیدگی به حقوق افراد در پیام‌رسان‌های خارجی به‌خصوص در حوزه‌های مسائل مالی و اجتماعی قابل رسیدگی نیست و بنابراین کسب‌وکارها در پیام‌رسان داخلی امنیت بیشتری خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه پیام‌رسان‌های داخلی باید برای ارتقاء و تقویت خود تلاش کنند و سرویس‌های بهتری ارائه دهند چرا که حمایت‌ها در کنار تلاش‌های این پیام‌رسان‌ها نتیجه مطلوب را خواهد داشت بنابراین صرفاً به دنبال حمایت نباشند، تصریح کرد: از پیام‌رسان‌های خارجی دعوت می‌شود در ایران دفتر مرکزی ایجاد کرده و امکان تعامل و ارتباطات را ایجاد کنند چرا که ما موافق فعالیت سرویس‌های خارجی با اولویت حمایت از سرویس‌های داخلی در کشور هستیم اما این به میزان تعامل و همکاری سرویس‌های خارجی براساس اصول بین‌المللی بستگی دارد.