دبیر انجمن واردات خودرو عمل و ادعای مسؤولان در زمینه خودرو متضاد است دبیر انجمن واردات خودرو با اشاره به اینکه در شرایط کنونی برخی بهدنبال ایجاد انحصار در بازار خودرو و حذف کامل واردات هستند، گفت: در شرایط کنونی به اسم کاهش قیمت خودرو، بهدنبال عرضه خودرو در بورس کالا هستند اما اگر این […]
دبیر انجمن واردات خودرو
عمل و ادعای مسؤولان در زمینه خودرو متضاد است
دبیر انجمن واردات خودرو با اشاره به اینکه در شرایط کنونی برخی بهدنبال ایجاد انحصار در بازار خودرو و حذف کامل واردات هستند، گفت: در شرایط کنونی به اسم کاهش قیمت خودرو، بهدنبال عرضه خودرو در بورس کالا هستند اما اگر این قانون مصوب شود قیمت خودروهای داخلی گران خواهد شد، زیرا تجربهای که در بخش عرضه پترشیمیها و فولاد وجود دارد عرضه در بورس کالا منجر به گرانی شده و برخلاف اینکه بورس کالا باید شفاف باشد معاملات به صورت غیرشفاف انجام میشود و کالاها قیمتی صعودی پیدا میکنند.
مهدی دادفر در گفتوگو با موج، با بیان اینکه عمل و ادعای مسؤولان در زمینه خودرو متضاد است، تصریح کرد: دومیلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای آخرین قرعهکشی یکی از خودروسازها شرکتکننده وجود داشته، در حالی که قبلاً سرپرست سابق وزارت صمت اعلام کرده بود که تقاضا برای خرید خودرو از طریق قرعهکشی کاهش یافته است. بنابراین تفاوت در میزان متقاضیان و قیمت خودرو با مصاحبه مسؤولان متناقض است و این ناشی از عدم آگاهی یا دروغگویی است.
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی میزان عرضه خودرو در کشور کاهش یافته است، اظهار کرد: از آنجایی که خودرو در ایران نقش کالای سرمایهای دارد و افزایش قیمت خودرو تاکنون به نفع تولیدکننده و مصرفکننده نبوده است، برخی به دنبال این هستند که این افزایش قیمت را به نفع تولیدکننده تغییر دهند و البته ناگفته نماند که از طرف دیگر سرگردانی در تصمیمگیری وجود دارد و تصمیمگیری بین سازمان حمایت و شورای رقابت و… پاسکاری میشود و این نشاندهنده این است که آنها مدیریت درستی در این زمینه ندارد و اگر میخواستند مشکل بازار خودرو را حل کنند باید از ریشه آن یعنی تولید و عرضه کافی مسأله را حل میکردند نه با آزادسازی قیمت خودرو.
دادفر ادامه داد: اگر قرار است آزادسازی صورت بگیرد، باید به شکل درستی اجراء شود و وزیر صنعت،معدنوتجارت میتواند قیمت خودروی داخلی را آزاد کند و واردات خودرو را هم با ۲۰ درصد تعرفه آزاد کند، در چنین شرایطی بازار به تعادل میرسد و شرکتهای داخلی هم مجبورند در بازار رقابت کنند. این تنها راهکار تنظیم بازار است، هرچند ممکن است از طرف برخی افراد در داخل، وزیر مورد تهاجم قرار بگیرد و او را متهم کنند اما این یک اقدامیتاریخی و به نفع مردم و صنعت خودرو خواهد بود.
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی وزارت صمت، مجلس و… هرکدام با یک عنوان بهدنبال آزادسازی قیمت خودروی داخلی و ایجاد انحصار از طریق بالا بردن نرخ عوارض و… هستند، گفت: دولت و مجلس اگر به دنبال حمایت از تولید داخلی خودرو است میتواند تولیدکنندهها را به مدت سه سال معاف از مالیات کند و تأمین قطعات را برای آنها تسهیل کند و تسهیلات ارزانقیمت در اختیار آنها قرار دهد، چرا با گران کردن خودرو از جیب مردم هزینه میدهد، در حالی که جلوی واردات را هم گرفته است. اگر دولت و مجلس از تولیدکنندهها مالیات نگیرند، قیمتها تعدیل میشود و هم مردم راضی میشوند و هم تولیدکنندهها سود بیشتری میبرند و تولید رونق میگیرد.
دبیر انجمن واردات خودرو با طرح این سؤال که مسؤولان الان چگونه جواب مردم را میدهند؟ گفت: خودرویی که الان در کارخانه ۸۸ میلیون تومان است در بازار آزاد ۲۰۰ میلیون تومان معامله میشود و از طرف دیگر عرضه کارخانه هم ندارند و به هر کسی هم نمیفروشند و بیشتر به دنبال عناوینی مانند جلوگیری از خروج ارز، اشتغالزایی، جلوگیری از زیان خودروسازی و… هستند اما اینها بهانهای برای آزادسازی و گرانی خودرو هستند.
وی درباره دلایل گرانی خودرو گفت: بازار منتظر شعار مسؤولان نیست و هوشمند پیشبینی میکند و مطابق آن سرمایهگذاری میکند و از طرف دیگر عرضهکنندههای خودرو بهدنبال گران کردن بودند و این روند روبه رشد باعث شده، هیچگاه تقاضا کاهش پیدا نکند. در حالحاضر آنهایی که پلاکارد شعار تولید ملی را به دست گرفتن و میخواهند قیمت خودرو را آزاد کنند، تاکنون تلاشی برای ایجاد بهرهوری خودروسازها انجام ندادهاند و همچنان هزینههای تولید خودرو در ایران بسیار بالاست و رقابتپذیری هم ندارند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.