سبز شدن پالایشگاه‌های زیستی در مسیر تولید مکمل بنزین

سبز شدن پالایشگاه‌های زیستی در مسیر تولید مکمل بنزین معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به پیشرفت بیش از ۷۰درصدی نخستین پالایشگاه زیستی کشور در کرمانشاه، گفت: حداقل به ۱۰ پالایشگاه زیستی دیگر در کشور برای تولید مکمل پاک بنزین نیاز داریم. به گزارش ایسنا، محمد نوری‌امیری در حاشیه مراسم نصب برج […]

سبز شدن پالایشگاه‌های زیستی در مسیر تولید مکمل بنزین

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به پیشرفت بیش از ۷۰درصدی نخستین پالایشگاه زیستی کشور در کرمانشاه، گفت: حداقل به ۱۰ پالایشگاه زیستی دیگر در کشور برای تولید مکمل پاک بنزین نیاز داریم.

به گزارش ایسنا، محمد نوری‌امیری در حاشیه مراسم نصب برج تقطیر نخستین زیست پالایشگاه کشور در کرمانشاه با اشاره به بخشی از فعالیت‌های حال‌حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، اظهارکرد: این سازمان هم‌اکنون ۲۳ طرح با سرمایه‌گذاری ۴۲ هزار میلیارد تومان در حال اجراء دارد.

وی پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها را بین ۲۰ تا ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: پروژه‌های بایوایمپلنت و بایواتانول زیست پالایشگاه در کرمانشاه از جمله این پروژه‌ها هستند که پروژه بایوایمپلنت تا پایان امسال و پروژه بایواتانول در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه پروژه بایواتانول کرمانشاه نخستین پالایشگاه زیستی کشور است، اظهارکرد: این پروژه از مصوبات سفر مقام‌معظم‌رهبری به این استان است که در حال‌حاضر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با تأکید براینکه برای احداث این پالایشگاه زیستی تماماً از دانش فنی مهندسین و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده شده، افزود: تا پیش از این دانش فنی ساخت این پالایشگاه‌ها مختص خارجی‌ها بود، اما ما با اتکاء به شرکت‌های دانش‌بنیان و مشاوران ایرانی توانستیم به دانش آن دست پیدا کنیم و اولین نمونه آن را در کرمانشاه احداث کنیم.

نوری‌امیری در ادامه با بیان اینکه در کشور حداقل به ۱۰ پالایشگاه زیستی دیگر نیاز داریم، گفت: در کنار ساخت اولین پالایشگاه زیستی کشور در کرمانشاه، اجرای دومین پالایشگاه نیز معادل ظرفیت پالایشگاه زیستی کرمانشاه یعنی ۶۶میلیون لیتر سوخت اتانول سوختی و ۶۶میلیون کیلوگرم کنجاله تخمیری را در گچساران استان کهگیلویه‌وبویراحمد شروع کرده‌ایم.

وی به ضرورت‌های احداث پالایشگاه‌های زیستی هم اشاره کرد و گفت: با توجه به نیازی که در داخل کشور به تولیدات این پالایشگاه‌ها داشتیم، برنامه احداث آنها را با اخذ فناوری‌های روز جهانی، به‌روزرسانی و تکثیر آن در دستور کار قرار دادیم و از آنجایی که پروژه پالایشگاه کرمانشاه بیش از ۷۰درصد پیشرفت دارد، از هم‌اکنون تقاضاهایی از کشورهای منطقه برای خرید محصولات آن داریم، اما مشتری اصلی ما شرکت ملی نفت و وزارت نفت است که درخواست خرید محصولات پالایشگاه را داده‌اند.

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه این گفت‌وگو به تشریح تفاوت‌های پالایشگاه‌های زیستی با پالایشگاه‌های سنتی پرداخت و گفت: پالایشگاه‌های سنتی نفت را تبدیل به مواد مختلف دیگری می‌کنند، یعنی پایه فعالیتی که انجام می‌دهند، شیمیایی است، اما در پالایشگاه‌های زیستی پایه فعالیت مواد طبیعی است، برای مثال در پالایشگاه زیستی کرمانشاه که در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، برای تولید اتانول سوختی دانه‌هایی همچون ذرت، گندم و جو که قابل استفاده نیستند، ورودی پالایشگاه خواهند بود که پس از آسیاب شدن تحت فرآیندهایی قرار گرفته و تبدیل به الکل سوختی می‌شوند.

نوری‌امیری در پایان محصولات تولیدی پالایشگاه زیستی کرمانشاه را اتانول سوختی و کنجاله تخمیری دانست و افزود: از آنجایی که هردوی این محصولات در حال‌حاضر وارداتی هستند، با تولید آنها در پالایشگاه‌ها زیستی کشور، علاوه براینکه نیاز داخل را تأمین می‌کنیم، به دلیل اینکه یک فناوری پیشرفته محسوب می‌شود، برای کشور به عنوان یک دانش فنی بسیار مفید واقع خواهد شد.