بندر رجایی؛ امیدوار به برجام ناامید از تصمیمها مزایدهای برای برگزار نشدن! هرچند نهایی شدن قراردادهای کلان عرصه حمل و نقل به زمانی چند ساله احتیاج دارد و در فاصله چند ماه پس از اجرایی شدن برجام نمیتوان توقع داشت در زیرساختهای عمده تفاوتهایی مشهود دیده شود اما آمارهای ارایه شده از فعالیتهای بنادر ایران […]
بندر رجایی؛ امیدوار به برجام ناامید از تصمیمها
مزایدهای برای برگزار نشدن!
هرچند نهایی شدن قراردادهای کلان عرصه حمل و نقل به زمانی چند ساله احتیاج دارد و در فاصله چند ماه پس از اجرایی شدن برجام نمیتوان توقع داشت در زیرساختهای عمده تفاوتهایی مشهود دیده شود اما آمارهای ارایه شده از فعالیتهای بنادر ایران نشان میدهد فضای به وجود آمده پس از توافق تأثیر خود را دریاهای ایران گذاشته است.
به گزارش ایسنا، لغو تحریمهای کشتیرانی ایران و بازگشت سرمایهگذاران عرصههای دریایی باعث شده حال و روز بنادر اقتصادی کشور در خلیجفارس به شکل قابل توجهی بهبود یابد و در رأس این فهرست، بندر شهید رجایی جای گرفته است.
این بندر که در سالهای گذشته اصلیترین جایگاه اقتصادی دریایی ایران را از آن خود کرده است، در ماههای گذشته چند تحول مهم را پشت سر گذاشت. پس از آنکه با لغو تحریم اپراتور این بندر رسماً امکان بازگشت لاینرهای بزرگ دریایی فراهم شد، به گفته مدیرعامل سازمان بنادر تاکنون ۱۳ لاینر وارد این بندر شدهاند و این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک این رقم افزایش جدی را نیز تجربه کند.
ورود لاینرهای جدید خود را در آمارهای رسمی تخلیه و بارگیری در رجایی جای داده است. جایی که طبق اعلام رسمی ابراهیم ایدنی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، تنها در ۳ ماه نخست امسال صادرات کالاهای غیرنفتی افزایشی نزدیک به ۷۰ درصدی را به ثبت رسانده است.
سرمایهگذاریها در بندر شهید رجایی به گونهای است که در این مدت حدود ۱۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری جدید در بزرگترین بندر تجاری کشور به ثبت رسیده و شاید این روند با تکمیل فرایند اجرای برجام افزایشی چند باره را نیز تجربه کند.
کنار هم قراردادن وضعیت فعلی بندر شهید رجایی و آمارهایی که از افزایش سرعت توسعه چابهار، لنگه و دیگر بنادر جنوبی به گوش میرسد نشان از آن دارد که بهبودی نسبی در راه دریاهای ایران قرار دارد.
البته این امر یک امای بزرگ را نیز در سر راه خود میبیند و آن وضعیت قطعی اپراتور شهید رجایی است. پس از آنکه تایدواتر به دلیل قرار گرفتن در فهرست تحریمها از این بندر رفت، سازمان بنادر اعلام کرد در آیندهای نزدیک با برگزاری یک مناقصه جدید اپراتوری قطعی انتخاب خواهد کرد؛ آینده نزدیکی که هنوز فرا نرسیده و درباره آن اطلاعرسانی خاصی نیز صورت نمیگیرد.
این درجا زدن در تصمیمگیری با توجه به محوریت بندر شهیدرجایی در پیشبرد اهداف دریایی کشور شاید تصویر آینده را قدری مخدوش کند؛ تصویری که با اجرای برجام افقی تازه پیدا کرده و حالا باید در انتظار اتفاقاتی جدید باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.