عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس کاهش سوداگری در بازار با اعمال مالیات بر معاملات مکرر خودرو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایاسلامی، گفت: یک مشکل اساسی این است که خودرو تبدیل به یک کالای سرمایهای و عاملی برای انتفاع از شکاف قیمتی و حاشیه بازار شده است. این باعث هجوم تقاضای کاذب و […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس
کاهش سوداگری در بازار با اعمال مالیات بر معاملات مکرر خودرو
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایاسلامی، گفت: یک مشکل اساسی این است که خودرو تبدیل به یک کالای سرمایهای و عاملی برای انتفاع از شکاف قیمتی و حاشیه بازار شده است. این باعث هجوم تقاضای کاذب و غیرواقعی میشود که بهدنبال انتفاع هستند نه مصرف.
روحا… ایزدخواه در گفتوگو با ایلنا، افزود: از سوی دیگر قیمتهای دستوری باعث شدهاند که واقعیات صنعت خودرو دیده نشود، لذا خودروساز با فشار قیمتهای دستوری متضرر میشود و قدرت تولید خودروساز نیز روزبهروز کاهش مییابد. قیمت نیز در بازار به طور افسارگسیخته بالا میرود.
وی اضافه کرد: راهکار کوتاهمدت این است که ما جلوی سوداگری در بازار را بگیریم و با وضع مالیات به سمت شفافسازی توزیع خودرو، واقعی کردن قیمتها حرکت کنیم و سوداگری در بازار خودرو را از بین ببریم.
ایزدخواه در مورد برنامههای میانمدت و بلندمدت، تصریح کرد: در میانمدت و بلندمدت نیز باید سیاستهای صنعتی در حوزه خودرو اعمال شود که باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت تمامشده، شود. هزینه قطعات در خودروسازی ما بالای ۸۰ درصد بوده در حالی که میانگین جهانی آن حدود ۵۵ درصد است، بنابراین باید کاری کنیم که هزینههای تمام شده نیز کاهش پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر خودرو برای فروش در بازار آزاد و انتفاع از اختلاف قیمت آن خریداری میشود باید برای آن مالیات در نظر گرفته شود، بعضی کشورها تا ۸۰ درصد از این مابهالتفاوت مالیات میگیرند که با این کار مانع سوداگری میشوند. کسی که خودرو میخرد، باید آن را مصرف کند. اینکه خریدار، ماشین را نگه دارد و وقتی قیمت آن افزایش پیدا کرد بفروشد، باید مالیات بپردازد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین، اظهار داشت: برنامهای که در این مورد در کمیسیون دنبال میکنیم چند بُعد دارد که یکی از آنها شفافسازی عرضه و فروش خودرو است، از همینروی به دنبال عرضه در بورس کالا هستیم. یکی دیگر از برنامههای کمیسیون همین موضوع مالیات روی خودروهای صفر و معاملات مکرر است، همچنین سیاست صنعتی خودرو را دنبال میکنیم.
ایزدخواه در مورد واردات خودرو، اظهار داشت: قطعاً واردات خودرو راهحل اول نیست، به هرحال صنعت خودرو برای کشور ما یک صنعت استراتژیک است که حدود ۴۰ رشته صنعتی را توسعه میدهد. از همین جهت کنار گذاشتن صنعت خودرو عاقلانه نیست و هر کشوری در دنیا که پیشرفته و صنعتی شده حتماً دارای صنعت خودرو نیز است. چون یک صنعت کشنده بوده و میتواند صنایع دیگر را به دنبال خود رشد دهد.
وی با انتقاد از کسانی که نگاه افراطی به واردات دارند، خاطرنشان کرد: بعضیها تنها راهحل را، واردات خودرو میدانند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.