صفر تا ۱۰۰ اسقاط کامیون فرسوده و دریافت کامیون نو رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، جزییات طرحهای نوسازی ناوگان باری جادهای را تشریح کرد. عبدالهاشم حسننیا در گفتوگو با مهر، درباره تلاشهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای نوسازی ناوگان فرسوده باری، گفت: در حالحاضر یکمیلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو باری سنگین […]
صفر تا ۱۰۰ اسقاط کامیون فرسوده و دریافت کامیون نو
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، جزییات طرحهای نوسازی ناوگان باری جادهای را تشریح کرد.
عبدالهاشم حسننیا در گفتوگو با مهر، درباره تلاشهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای نوسازی ناوگان فرسوده باری، گفت: در حالحاضر یکمیلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو باری سنگین اعم از درونشهری و برونشهری در کشور فعال است که ۳۴۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه از آن ناوگان باری برونشهری بوده و در جادهها تحت نظارت سازمان راهداری یا وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه که شامل ناوگان حامل سوخت است، تردد دارند.
وی افزود: از این تعداد، ۵۷۶ هزار و ۵۵ دستگاه معادل ۳۰ درصدِ این دومیلیون دستگاه، ناوگان فرسوده هستند.
به گفته حسننیا تعداد کامیونهای بالای ۲۲سال که تحت نظارت سازمان راهداری در جادهها تردد میکنند، ۱۲۴ هزار و ۴۲۸ دستگاه و معادل ۳۱ درصدِ کل ناوگان باری سنگین برونشهری است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، تصریح کرد: براساس برخی پژوهشها، کامیونهای فرسوده در کشور سالانه ۹۶۰ میلیون لیتر سوخت مازاد مصرف میکنند.
حسننیا افزود: اجرای این طرح، صرفهجویی یکمیلیارد و ۲۲۰ میلیون لیتری مصرف گازوئیل را در یک دوره هفتساله بهدنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: در دو دهه گذشته، ۲۴ هزار دستگاه کامیون فرسوده با کامیونهای نوساز جایگزین شدهاند که سهم دولتهای یازدهم و دوازدهم از طرح نوسازی ناوگان جادهای، پنجهزار و ۱۸۸ دستگاه کامیون فرسوده بوده است.
حسننیا، تعداد کامیونهای بالای ۴۰ سال در کشور را ۵۲ هزار دستگاه عنوان و اظهار کرد: در راستای سیاستهای دولت، نوسازی این ناوگان را در دستور کار قرار دادهایم که در مرحله نخست این طرح پنج هزار دستگاه کامیون با سرمایهگذاری ۱۴هزار میلیارد تومانی بخشخصوصی و بهرهگیری از تسهیلات بانکی، نوسازی خواهد شد.
معاون وزیر راهوشهرسازی، تأکید کرد: در مرحله نخست اجرای طرح نوسازی کامیونهای فرسوده، خودروهای باری سنگین بالای ۵۰سال نوسازی میشوند و هر کامیونداری که خودرو خود را اسقاط کند برای تحویل کامیون نوساز به خودروساز داخلی معرفی میشود؛ خودروسازان دارندگان کامیونهای فرسوده معرفی شده از سوی سازمان راهداری را در اولویت تحویل کامیون نوساز قرار میدهند.
حسننیا با اشاره به امضای قرارداد با دو شرکت داخلی تولیدکننده خودروهای سنگین، گفت: علاوه بر این قراردادها دو قرارداد نیز با دو بانک عامل منعقد شده تا دارندگان خودروهای سنگین فرسوده برای تحویل کامیون و اسقاط کامیون فرسوده خود اقدام کنند. سازمان راهداری نیز نیمی از نرخ سود تسهیلات پرداختی را که ۹درصد از نرخ سود ۱۸درصدی است پرداخت میکند.
معاون وزیر راهوشهرسازی، گفت: در هفت سال گذشته قراردادهای منعقد شده میان سازمان راهداری و تولیدکنندههای داخلی که معادل تولید ۲۵ هزار دستگاه بود، متأسفانه تاکنون پنجهزار دستگاه کامیون از سوی خودروسازان داخلی تولید و برای اجراء در طرح نوسازی ناوگان جادهای، به کامیونداران تحویل شده است.
حسننیا علت افزایش شدید قیمت کامیون را توقف تولید خودروی سنگین در سالهای اخیر دانست و یادآور شد: این افزایش قیمت سبب شده تا قدرت خرید کامیون نوساز از سوی رانندگان به شدت کاهش یابد و رانندگان نتوانند اتوبوس یا کامیون نوساز خریداری کنند. از همینرو سازمان راهداری با هماهنگی مجلس توانست قانون واردات کامیونهای زیر سهسال ساخت را که در قانون برنامه توسعه پنجم آمده بود، مجدداً در بند«ث» ماده۳۰ قانون احکام دائمی برنامههای پنج ساله لحاظ کند؛ آییننامه اجرایی این ماده قانونی توسط دولت تصویب و به وزارت راهوشهرسازی ابلاغ شد؛ همچنین شرایط و ضوابط آن نیز توسط وزیر راهوشهرسازی به سازمان راهداری ابلاغ شده است.
وی خاطرنشان کرد: در طرح واردات کامیونهای زیر سهسال ساخت، مسؤولیت تأمین تسهیلات برعهده واردکنندگان است و گفته شده که واردکنندگان با تعدادی از بانکها برای پرداخت تسهیلات مذاکره داشتهاند.
حسننیا دیگر طرح نوسازی ناوگان جادهای را طرح موسوم به ریاستجمهوری عنوان کرد و افزود: این طرح براساس ماده۱۲ قانون رفع موانع تولید و براساس صرفهجویی مصرف سوخت طراحی شده که در این طرح، نوسازی ۶۵هزار دستگاه کامیون فرسوده هدفگذاری شده است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ادامه داد: از این ۶۵ هزار دستگاه کامیون تاکنون پنجهزار دستگاه وارد چرخه حملونقل شده اما متأسفانه تنها قسمت اندکی از مبالغ حاصل از صرفهجویی سوخت که به حساب خزانه واریز شده، به سرمایهگذاران پرداخت شده است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه، صددرصدِ مبالغِ حاصل از صرفهجویی سوخت از محل نوسازی ناوگان باری جادهای را به سرمایهگذاران پرداخت کند، وزارت نفت نیز در حالحاضر پیگیر بازگشت سرمایه سرمایهگذاران است
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.