شیب مصرف بنزین نزولی شد

شیب مصرف بنزین نزولی شد  در آستانه یک‌ساله شدن سهمیه‌بندی بنزین، بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف بنزین در هفت ماهه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰درصدی را به ثبت رسانده است. به گزارش ایرنا، مصرف بنزین در ایران همواره یکی از شاخص‌های نشان‌دهنده شدت مصرف انرژی به‌شمار می‌رود و در سال‌های […]

شیب مصرف بنزین نزولی شد

 در آستانه یکساله شدن سهمیه‌بندی بنزین، بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف بنزین در هفت ماهه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰درصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش ایرنا، مصرف بنزین در ایران همواره یکی از شاخص‌های نشان‌دهنده شدت مصرف انرژی به‌شمار می‌رود و در سال‌های اخیر به جز موارد معدودی، شیب صعودی خود را حفظ کرده است.

از همینرو برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور، ساخت پالایشگاه در دستور کار بوده و با توجه به همین مورد، ایران از واردکننده بنزین به صادرکننده این محصول تبدیل شده است. 

با این حال در کنار افزایش تولید فرآورده‌های نفتی، مصرف نیز با شتاب بیشتری روبه افزایش بود.

تا آنجا که وزیر نفت بارها تأکید کرده که برای تأمین بنزین مورد نیاز در صورت ادامه رشد مصرف بنزین، دیگر نمی‌توان پالایشگاهی شبیه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس احداث کرد، زیرا خوراک مورد نیاز آن وجود ندارد.

با این حال شدت مصرف بنزین در ایران در تابستان گذشته آنچنان بالا گرفته بود که میانگین مصرف روزانه از بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز پایین نیامد. 

این زنگ خطری بود که می‌توانست خودکفایی تولید بنزین ایران را به خطر بیندازد و در میانمدت، مصرف از ظرفیت تولید ۱۱۲ میلیون لیتری در روز بیشتر شود.

با توجه به این موارد و همچنین افزایش سهم ایران در بازارهای صادراتی بنزین، این سوخت آبان‌ماه سال گذشته سهمیه‌بندی شد تا ترمز مصرف بنزین کشیده شود. 

با اجرای سهمیهبندی در حالی که میانگین مصرف روزانه بنزین در آبان‌ماه سال گذشته ۹۴ میلیون لیتر در روز بود در آذرماه همان سال به ۷۶٫۵ میلیون لیتر رسید. 

روند کاهش مصرف بنزین در ماه‌های بعدی سال نیز ادامه داشت.

در اسفندماه اما به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های تردد برای کنترل این بیماری، مصرف بنزین که به دلیل سهمیهبندی در میانه کانال ۷۰ میلیون لیتری جا خوش کرده بود به ۶۷ میلیون لیتر در روز رسید. 

اوج کاهش مصرف بنزین اما در فروردین سال‌جاری اتفاق افتاد.

در این ماه برخی روزها مصرف بنزین به ۴۰ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد هر چند که میانگین مصرف عدد۵۰میلیون لیتر مصرف بنزین در روز را نشان می‌دهد. این عدد در مقایسه با میانگین مصرف در فروردینماه سال گذشته ۹۱میلیون لیتر در روز بود.

روند رشد مصرف بعد از کاهش محدودیت‌های کرونایی در کشور آغاز شد و اردیبهشتماه ایرانیان روزانه ۶۹ میلیون لیتر بنزین سوزاندند که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل کاهشی ۳۶درصدی را نشان می‌دهد. 

خردادماه با کنترل نسبی شیوع کرونا و البته وجود تعطیلات چند روزه در تقویم، مصرف بنزین که چند ماهی کمتر از ۷۰ میلیون لیتر در روز بود ناگهان به بالای ۸۰ میلیون لیتر افزایش پیدا کرد. مصرفی که اگر چه در مقایسه با ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده بود اما در مقایسه با خرداد سال ۹۸، افتی ۱۶٫۵ درصدی را رقم شده بود. 

در مجموع ایرانیان در بهار امسال در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته، ۳۹ درصد بنزین کمتری مصرف کردند که البته در این میان علاوه بر سهمیه‌بندی بنزین، شیوع کرونا نیز نقش‌آفرینی کرده بود. 

تابستان روند مصرف بنزین صعودی بود از ۷۹ میلیون لیتر در تیرماه به ۸۴ میلیون لیتر در شهریورماه رسید. این در حالی بود که سال گذشته مصرف بنزین در تابستان در ماه‌های تیر تا شهریور به ترتیب ۱۰۰، ۱۰۴ و ۱۰۱ میلیون لیتر برآورد شده است. 

در مجموع، مصرف بنزین در ایران در تابستان گذشته به طور میانگین ۱۰۲ میلیون لیتر در روز بوده که این میزان در تابستان امسال با کاهشی ۲۴ درصدی به ۸۲ میلیون لیتر کاهش یافته است. 

افزایش میانگین مصرف بنزین در تابستان سال‌جاری در مقایسه با بهار نیز بیش از هر چیز به دلیل کاهش محدودیت‌ها بوده که باعث افزایش مسافرت‌ها نیز شد.

با این حال مصرف بنزین در مهرماه کاهشی شد و تا ۸۰ میلیون لیتر پایین آمد. مصرف در مقایسه با مهرماه سال ۹۸ نیز کاهشی ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. 

بررسی این آمارها حکایت از آن دارد در حالی که میانگین مصرف بنزین در هفت ماهه اول سال۹۸ عددی معادل ۹۷میلیون لیتر در روز بوده، در هفت ماهه سال‌جاری به ۷۵ میلیون لیتر در روز رسیده است. عددی که نشان می‌دهد مصرف بنزین حدود ۳۰ درصد کاهش را در کشور ثبت کرده است. 

در مجموع باید گفت: اگرچه مصرف بنزین در ایران به دلیل سهمیه‌بندی، افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد حمل‌ونقل کشور و همچنین محدودیت‌های کرونایی با کاهشی ۳۰ درصدی در سال‌جاری همراه بوده اما همچنان باید اقدامات لازم برای بهینهسازی مصرف انرژی انجام شود.

ایران اکنون از نظر میزان عرضه انرژی نزدیک به کشور آلمان است، اما شدت مصرف انرژی در ایران شش برابر این کشور است که نشان می‌دهد مصرف انرژی در ایران در خدمت بخش غیرمولد می‌باشد. 

از همینرو وزارت نفت سند بهینهسازی مصرف سوخت در حوزه حمل‌ونقل تا سال۱۴۲۰ را تدوین و به مجلس ارسال کرده است که می‌تواند تا ۵۰ درصد از شدت مصرف انرژی را بکاهد.