عضویت ۳ حقوقدان ایرانی در «بنیاد بین‌المللی هیأت‌های حلّ و فصل اختلافات»

      مدیران پروژه‌های موفق صنعتی، اختلافات را به صورت منصفانه و کارآمد حلّ و فصل می‌کنند. برخی از پروژه‌ها از مزایایی نظیر ترکیب مناسب توانایی‌های رهبری، توانایی‌های فنی       و تکنیکی، تیزهوشی در کسب و کار و توانمندی‌های شخصی مدیران در جهت حل اختلافات بهره‌مند هستند.  در سایر پروژه‌ها می‌توان مشکلات […]

      مدیران پروژه‌های موفق صنعتی، اختلافات را به صورت منصفانه و کارآمد حلّ و فصل می‌کنند. برخی از پروژه‌ها از مزایایی نظیر ترکیب مناسب توانایی‌های رهبری، توانایی‌های فنی       و تکنیکی، تیزهوشی در کسب و کار و توانمندی‌های شخصی مدیران در جهت حل اختلافات بهره‌مند هستند.

 در سایر پروژه‌ها می‌توان مشکلات و اختلافات پیچیده‌ای را یافت که، حلّ و فصل آن‌‌ها بسیار دشوار است. دست‌اندرکاران پروژه‌های عمرانی و صنعتی شروع به تهیه برنامه‌های مدونی نموده‌اند تا به یک مکانیزم عملی برای حل گستره‌ای از دامنه وسیع اختلافاتی که ممکظن است در حین اجرای پروژه پیش آید، دست یابند. یکی از اثربخش‌‌ترین ابزار‌ها در این خصوص «هیأت‌های رسیدگی به اختلاف» می‌باشد. به صورت ساده هیأت‌های رسیدگی به اختلاف، هیأت‌هایی شامل متخصّصان مجرّب و بی‌طرفی هستند که، در ابتدای پروژه تعریف و انتخاب شده و تا مراحل توسعه و بهره‌برداری پروژه، تشویق به عدم ایجاد اختلاف و کمک به حلّ اختلافات پیش آمده را در طول پروژه پیگیری می‌نمایند. انواع مختلف این هیأت‌ها عبارتند از: هیأت بررسی اختلاف (Dispute Review Board)، هیأت حل اختلاف (Dispute Resolution Board)، و هیأت حَکَمیت اختلاف (Dispute Adjudication Board) که، استاد ابراهیم اسماعیلی هریسی، برای اولین بار در کشور، از آن به مرجع کارگشایی یاد نمودند. در تقسیم‌بندی روش‌های حلّ و فصل اختلاف، این روش از نوع روش‌های نیمه الزام‌آور (Semi-binding Method) بوده و گاهی برای لازم‌الاجرا شدن، نیاز به دستور قضایی خواهد داشت. همچنین بنیاد بین‌المللی هیأت‌های حلّ اختلافات، در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد. هدف این نهاد ترویج و گسترش استفاده از این سازوکار حلّ و فصل اختلافات در پروژه‌های احداث است. از وظایف این بنیاد می‌توان به ارایه خدمات فنی برای کارفرمایان، پیمانکاران و اعضای هیأت جهت حلّ اختلافات با این مکانیزم نام برد. این بنیاد برنامه‌هایی برای ارایه اطلاعات و ایجاد فرصت‌های آموزشی برای گسترش این فرایند را نیز، در دستور کار قرارداده است. استاد ابراهیم اسماعیلی هریسی، دکتر جواد حدّاد و مهندس حمید حسین‌زاده، اعضای هیأت‌مدیره مؤسسه بین‌المللی و حقوقی حسین‌زاده حدّاد هریسی «تریپل اچ اینترنشال» که، هر سه ایشان، عضو کارگروه مناقصه‌مزایده پیمان، به دبیری حقوقدان مبتکر، علی قره‌داغلی نیز، می‌باشند، مفتخرند به عنوان اولین اعضای ایرانی این بنیاد بین‌المللی، تلاش و کوشش خود را، در ترویج و توسعه این سازوکار حلّ و فصل اختلافات، در پروژه‌های احداث، صنعت و انرژی میهن عزیزمان به‌کار گیرند.