ضرورت بررسی وضعیت پدافند غیرعامل پالایشگاه‌ها

  ضرورت بررسی وضعیت پدافند غیرعامل پالایشگاه‌ها ‌نائب‌رئیس اول مجلس شورای‌اسلامی ‌به همراه مالک شریعتی؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس و آشوری و مرادی نمایندگان مردم بندرعباس در مجلس از پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بازدید کردند.  سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی؛ ‌نائب رئیس اول مجلس شورای‌اسلامی ‌در جریان سفر به هرمزگان، در جمع مدیرعامل، مدیران ارشد […]

 

ضرورت بررسی وضعیت پدافند غیرعامل پالایشگاه‌ها

‌نائب‌رئیس اول مجلس شورای‌اسلامی ‌به همراه مالک شریعتی؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس و آشوری و مرادی نمایندگان مردم بندرعباس در مجلس از پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بازدید کردند.

 سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی؛ ‌نائب رئیس اول مجلس شورای‌اسلامی ‌در جریان سفر به هرمزگان، در جمع مدیرعامل، مدیران ارشد شرکت پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و معاون سیاسی استاندار هرمزگان، گفت: یکی از دلایل تاب‌آوری اقتصادی ما در مقابل فشارها و تحریم‌های خارجی، همین کارهایی است که شما انجام می‌دهید و اگر این پالایشگاه و اقدامات شما نبود چه بسا در بحث بنزین دچار مشکلات زیادی می‌شدیم و این هم یک امر اقتصادی است و هم یک امر امنیتی؛ و امیدوارم در برنامه‌ریزی‌ها موفق باشید و کارها توسعه پیدا کند.

نائبرئیس مجلس شورای‌اسلامی ‌افزود: ای کاش روزی برسد که ما یک قطره نفت‌خام را صادر نکنیم و نفروشیم و ارزش زنجیره تولید به حدی پیشرفت کند که مجموعه مواد معدنی با حداکثر ارزش‌افزوده‌ای که ممکن است ایجاد شود را، فراهم کنیم و موجب {ایجاد} شغل، ثروت، قدرت و اقتدار بیشتر ملت و کشور شود، به‌طوری که دیگران به خودشان جرأت ندهند که کشور را تحت فشار قرار دهند.

وی با اشاره به اهمیت تولید ناخالص جهانی، خاطرنشان کرد: اگر سهم ما از تولید ناخالص جهانی به عدد قابل‌قبولی برسد و به‌طور مثال بیش از ۱۰درصد تولید ناخالص جهانی را به خودمان اختصاص دهیم، شرایط ما در حوزه روابط بین‌الملل هم تغییر پیدا می‌کند.

قاضی‌زاده‌هاشمی، ‌بیان کرد: ذکر چند نکته حائزاهمیت است؛ اولین نکته این‌که باید از منظر پدافند غیرعامل وضعیت پالایشگاه‌ها بررسی شود، این‌که پالایشگاه‌ها را در کنار هم قرار می‌دهیم آیا درست است یا خیر؟ مثلاً در عسلویه تعداد زیادی فاز پالایشگاهی وجود دارد، آیا این اقدام درست است یا خیر؟ چه بسا می‌شد با فاصله قابل‌قبولی زیرساخت‌های جدید فراهم می‌شد.

وی افزود: نکته دوم این‌که شرایط کار خیلی سخت است؛ آیا برنامه‌ای برای ارتقای دستمزد نیروی کار وجود دارد یا خیر؟ چراکه یکی از مسائل مهم، رسیدگی به مشکلات اقتصادی و فرهنگی و وضعیت تحصیلی فرزندان نیروهاست.

نائبرئیس اول مجلس تصریح کرد: در بازدیدی که از یک مرکز رشد دانشگاه شهیدبهشتی صورت گرفت، مشخص شد که در حوزه نفت اقدامات خوبی انجام داده‌اند. بنابراین مشخص است، ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که توان همکاری دارند که در صورت بهاء دادن به آن‌ها، در امر تولید و صادرات تأثیرگذار خواهد بود.

 وی گفت: با توجه به حجم طرح‌های وزارت نفت در هرمزگان تلاش می‌شود پشتیبانی‌های لازم از سوی مجلس شورای‌اسلامی ‌در قالب حمایت‌های ارزی و تسریع در تصویب قوانین لازم نیز صورت گیرد.

گفتنی است؛ ایران با دارا بودن حدود ۹٫۶ درصد ذخایر نفت (رتبه چهارم) و ۱۷٫۵ درصد ذخایر گاز (رتبه دوم) در جهان، نقش تعیین‌کننده‌ای در صنعت نفت‌وگاز و پتروشیمی‌ دارد و یکی از محوری‌ترین اهداف برنامه ششم توسعه نیز تحقق نرخ رشد هشت درصدی اقتصاد است که نمی‌توان از نقش شرکت پالایش نفت بندرعباس در جهش‌تولید و نرخ رشد غافل بود.

پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از ۱۰ شرکت پالایشی کشور است که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ‌کار مطالعه و طراحی ساخت این پالایشگاه با کوشش متخصصان داخلی در سال ۱۳۷۱ ساخته و شروع کار نصب تجهیزات نیز در سال ۷۳ اجرایی شد و در نهایت با تلاش متخصصان ایرانی مردادماه سال ۷۶ با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این شرکت که فعالیت خود را در زمینه تهیه، تولید و تأمین نفت‌خام و میعانات گازی و انجام عملیات پالایش و تولید فرآورده‌های نفتی آغاز کرد در دهه۸۰ سهم قابل‌توجهی در تصفیه گازمایع و تولید بنزین موتور و سوخت سنگین جت و همچنین تولید قیر و نفت کوره و صادرات نفت سفید داشته است.