یکهو قوز بالای قوز نشود‌!

یکهو قوز بالای قوز نشود‌!       در خبر است‌، آن دلارهای دولتی که به خرید رفته بود‌، یا در کشاکش رفت و برگشت‌، گم‌وگور گشته و یا جمله آورده‌ها به دلار کف بازار حساب گشته و جیب ارزبگیر و واسطه‌، پُروپیمان و چشم تولیدکننده و خلق‌ا… از برای تشریف‌فرمایی جناب ارزانی‌، به در سیاه گشته. […]

یکهو قوز بالای قوز نشود‌!

      در خبر است‌، آن دلارهای دولتی که به خرید رفته بود‌، یا در کشاکش رفت و برگشت‌، گم‌وگور گشته و یا جمله آورده‌ها به دلار کف بازار حساب گشته و جیب ارزبگیر و واسطه‌، پُروپیمان و چشم تولیدکننده و خلق‌ا… از برای تشریف‌فرمایی جناب ارزانی‌، به در سیاه گشته.

      گفته می‌شود که خروارخروار‌، خواروبار و علوفه و علیق در گمرکات‌، معطل دلار است و انقریب برخی روبه فساد گذاشته و یا تاریخ مصرفش از حیظ انتفاع ساقط و چشم به راهی مردم همچنان برقرار خواهد بود‌!          

     و باز در خبر است که دولتیان و اهل‌فن‌، بالاخره از گرگ و میشی آسمان و پس بودن هوا آگاه و مقرر نموده‌اند که هرچه در گمرک است با همراهی و چشم‌پوشی و ملاحظه و ریش‌سفیدی‌، از بند انبار خارج و در کف بازار و کارگاه‌، ملتی را از چشم به راهی نجات دهند.

      آن دلارهای رفته که چون آب به جوی باز نگشت‌، رونق کاسبی دلال و رانتی و باندی هم که همچنان برقرار است و هرچه بخواهی به چند برابر قیمت حی و حاضر است اِلا وجدان و انصاف که کیمیایی است گرانبها‌، مسؤول و مربوط و ناظر و بازرس هم که از خیر گذشته‌ها گذشته‌اند و همچنان به تهدید و توپ و تشر و خط‌ونشان بسنده کرده و آبی از صناعت و هنر ایشان گرم نشده است و همگی عزم جزم کرده‌اند که این چند مثقال‌! انباشته را بفرستند خانه بخت و موجبات فروکش کردن تب گوشت و مرغ و روغن و قس‌علیهذا را فراهم و امروز را گذرانده و چو فردا آید فکر فردا کنند.

     سواد حقیر که آنقدر‌ها قد نمی‌دهد که بفهمد حال و احوال جیب خزانه چطور است و برای چهار روز دیگر کفایت می‌کند یا آنچنان پُروپیمان است که هرچه بریزی و بپاشی و خاصه خرجی کنی‌، پایانی ندارد‌! اما به حسب اینکه این قسم تصمیمات و حرکات‌، عقبه داشته و نتیجه و نهایتش مسبوق به سابقه است و هوای حساب و کتابش ابری و بورانی است‌، خواستیم عجالتاً عرض کنیم که آن دلارهای بر باد رفته که قوزی شده است برای اقتصاد و قوت و خوراک خلق‌ا…‌، این ریخت‌وپاش بُنشن و برنج و ایضاً خوراک دام و طیور و به توپ بستن انبار‌، این‌بار قوزی بالا قوز نشود و باز کاسه چه‌کنم چه‌کنم‌، دست بگیریم که ای وای دیدی چه به روزم شد‌، قوزی به بالای قوزم شد‌!

    

                                                                                               هوشنگ‌خان