تولیدکنندگان مسؤول قیمت‌گذاری لاستیک

تولیدکنندگان مسؤول قیمت‌گذاری لاستیک ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری لاستیک را به تولیدکنندگان واگذار کرد. ستاد تنظیم بازار در مصوبه‌ای اعلام کرد که لاستیک‌های سواری تولید شده با مواداولیه ارزنیمایی در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن (زنجیره توزیع) در سامانه جامع تجارت ثبت شود، رأساً توسط واحدهای […]

تولیدکنندگان مسؤول قیمت‌گذاری لاستیک

ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری لاستیک را به تولیدکنندگان واگذار کرد.

ستاد تنظیم بازار در مصوبه‌ای اعلام کرد که لاستیک‌های سواری تولید شده با مواداولیه ارزنیمایی در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن (زنجیره توزیع) در سامانه جامع تجارت ثبت شود، رأساً توسط واحدهای تولیدی قیمت‌گذاری شوند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار ارز تخصیصی به لاستیک‌های سنگین وارداتی همان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود که مطابق محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طریق سامانه جامع تجارت و با حواله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها به فروش می‌رسد.

همچنین قرار شده لاستیک‌های سواری تولیدشده با مواداولیه ارزنیمایی در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط براینکه تولید و فروش آن «زنجیره توزیع» در سامانه جامع تجارت ثبت گردد رأساً توسط واحدهای تولیدی قیمت‌گذاری شوند.

 البته در تبصره این مصوبه عنوان شده عدم رعایت ثبت اطلاعات فروش در سامانه جامع تجارت مصداق تخلف عرضه خارج از شبکه بوده و دستگاه‌های نظارتی مکلفند با متخلفین برخورد قانونی را انجام دهند.

 علاوه براین، براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار برخی از لاستیک‌های دپو شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که بیش از هشت ماه در انبار عاملین موجود باشد، علاوه بر هزینه‌های تبعی بیشتر برای توزیع‌کننده لاستیک سنگین که تاریخ مصرف آن نیز در حال اتمام می‌باشد، باید در هر استان کمیته‌ای با ریاست سازمان صنعت،معدن‌وتجارت و با عضویت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، استانداری و نهادهای نظارتی تشکیل تا نسبت به تعیین و تکلیف لاستیک‌های دپو شده قبل از سال ۹۹ اقدام نمایند.

علاوه براین کلیه محموله‌های مواداولیه ترخیص شده از تاریخ ۲۰ فروردین ماه امسال لغایت اول خردادماه امسال به دلیل عدم اعلام قیمت محصولات نهایی تولید شده توسط سازمان حمایت و فروش به قیمت مصوب قبلی مشمول اخذ مابه التفاوت نرخ ارز نمی‌باشند.

در این رابطه مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن تایرسازان، گفت: سال گذشته و با افزایش یک‌باره فشار تحریم‌ها، صنایع کشور غافلگیر شدند و جریان تولید با وقفه همراه شد.

این مقام صنفی ادامه‌داد: طولانی شدن ثبت سفارش مواداولیه تا تخصیص ارز، مشکلات ارزی، رسانیدن ارز به دست فروشندگان و دشواری حمل مواداولیه و تجهیزات به کشور که در بسیاری موارد به صورت غیرمستقیم و از طریق کشورهای ثالث انجام می‌شد، همگی دست به دست هم داد تا کارخانجات تایرسازی نتوانند همچون سال‌های گذشته به تولید بپردازند.

وی تصریح کرد: در ماه‌های اخیر، قیمت مواداولیه تولید تایر در کشور شناور شده است؛ به عنوان مثال یکی از مواداولیه ما که تا دو ماه پیش ۹هزار و ۹۰۰ تومان قیمت داشت هم‌اکنون با قیمت ۲۳هزار و ۶۰۰ تومان می‌خریم، همچنین قیمت اس‌بی‌آر که ۱۰ هزار تومان بود، هم‌اکنون به ۴۰ هزار تومان رسیده است.

این مقام صنفی، تصریح کرد: ۳۰ تا ۳۵ درصد مواداولیه ما وارداتی و مابقی داخلی است و باید بگویم که نوسان قیمت در مواداولیه داخلی بیشتر بوده است.

تنها افزود: در حال‌حاضر ثبات قیمت‌ها دشوار شده و به تولیدکنندگان فشار وارد می‌شود؛ از این‌رو ما درخواست دادیم که مبنای قیمت‌گذاری تغییر کند. موازین نرخ‌گذاری یا همان فرمول قیمت‌گذاری تغییر خواهد کرد، اما هنوز مشخص نیست که چه میزان افزایش قیمت اعمال شود. البته مصوبه ستاد تنظیم بازار هنوز به ما ابلاغ نشده است.

سخنگوی انجمن تایرسازان، یادآور شد: نرخ‌های مصوب ما برمبنای دلار نیمایی ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان است در حالی‌که هم‌اکنون نرخ این نوع ارز در سامانه نیما تا ۲۵ هزار تومان دیده می‌شود. وعده دولت برای حل مشکلات صنعت موتورسیکلت، ضرورت همفکری با تولیدکنندگان برای تدوین مصوبات است.