تشکیل کارگروه تخصصی راهکار حل مشکلات صنعت موتورسیکلت

دبیر انجمن موتورسیکلت مطرح کرد تشکیل کارگروه تخصصی راهکار حل مشکلات صنعت موتورسیکلت دبیر انجمن موتورسیکلت، شرایط فعلی تولید موتورسیکلت در کشور را نامناسب توصیف کرد و گفت: با توجه به گذشت هشت ماه از سال تقریباً هر دو ماه یکبار خط تولید به دلایل مختلف به مدت دو هفته متوقف می‌شود. بهمن ضیا‍ءمقدم در […]

دبیر انجمن موتورسیکلت مطرح کرد

تشکیل کارگروه تخصصی راهکار حل مشکلات صنعت موتورسیکلت

دبیر انجمن موتورسیکلت، شرایط فعلی تولید موتورسیکلت در کشور را نامناسب توصیف کرد و گفت: با توجه به گذشت هشت ماه از سال تقریباً هر دو ماه یکبار خط تولید به دلایل مختلف به مدت دو هفته متوقف می‌شود.

بهمن ضیا‍ءمقدم در گفت‌وگو با میزان، نوسانات موجود در بازار ارز را یکی از مشکلات این صنعت دانست و با بیان اینکه تأثیرات انتخابات آمریکا در کاهش نرخ ارز وضعیت پایداری نیست، تصریح کرد: ما هنوز در انتقال ارز و واردات با مشکل روبه‌رو هستیم و حتی برای دو، سه ماه آینده نیز نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مطمئنی برای سرمایه‌گذاری و سفارش قطعات داشته باشیم.

وی سیاست‌های جدید وزارت صمت و کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای ‌اسلامی ‌را درخصوص ارز و تجارت بین‌المللی کمک‌کننده دانست و افزود: در جلسه چند روز پیش، مشکلات این حوزه را با مسؤولان در وزارتخانه مطرح کردیم و قرار شد دولت در این زمینه تا جایی که امکان دارد برای رفع موانع تولید، کمک و حمایت کند تا شرکت‌های تولیدکننده بتوانند برای تولیدات آینده برنامه‌ریزی داشته باشند.

ضیاءمقدم در ادامه با انتقاد از نگاه منفی که جامعه و برخی سازمان‌ها به نوع مصرف موتورسیکلت دارند، بیان کرد: برخی از مسائل و مشکلات در حوزه مصرف به تولیدکننده مربوط نمی‌شود و باید نگاه مثبت به تولید در این صنعت داشت، چرا که شرکت‌های تولیدکننده این کالا در کشور به طور مستمر توسط سازمان‌های ناظر مانند سازمان محیط‌زیست و سازمان استاندارد مورد ارزیابی و بازرسی قرار می‌گیرند و تمام موتورسیکلت‌ها تولیدشده تحت استاندارد‌های الزامی، تولید می‌شوند.

 دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با استقبال از مسأله ادغام شرکت‌ها، گفت: این موضوعی است که در همه دنیا در حال اتفاق است، اما بزرگ‌ترین چالش برای تولید موضوع مصوبه‌ها و قوانینی است که فاصله زمانی بین تصویب و اجرای آن کوتاه است به طوری که تولیدکننده فرصت لازم برای اجرای آن مصوبه قانون را ندارد و این باعث توقف موقت در تولید می‌شود.

به گفته ضیاء‌مقدم، فاصله زمانی استاندارد برای اجرای یک مصوبه در اروپا چهار سال یک‌بار است، اما در کشور ما، طی چهار سال اخیر چهار مصوبه تدوین و اجراء شده است. در صورتی‌که بعد از تصویب یک مصوبه، باید فرصت کافی به تولیدکننده داده شود تا بتواند محصول خود را در آن بازه‌زمانی مطابق مصوبه تعیین‌شده تولید کند.

وی در ادامه به مصوبه اسقاط موتورسیکلت در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: این مصوبه در مهرماه آن سال تصویب و به فاصله یک ماه در آذرماه اجراء شد.

با توجه به توضیحات ضیاء‌مقدم در مورد مصوبه اسقاط موتورسیکلت‌ها، شماره‌گذاری موتورسیکلت تولید شده در مقابل ارائه برگه گواهی اسقاط انجام می‌شود و هدف آن کاهش آلودگی با حذف موتورسیکلت‌های فرسوده که در سطح کلانشهر‌ها تردد می‌کنند، است. اما چون زیرساخت‌های آن ایجاد نشده بود باعث توقف شش ماهه خط تولید شد و در نهایت تولیدکننده را مجبور کرد تا برای جلوگیری از توقف و تعطیلی بیشتر، اقدام به خریداری موتورسیکلت‌های فرسوده کند؛ به این معنی که علی‌رغم اجرای مصوبه، هیچ کدام از موتورسیکلت‌های فرسوده در سطح شهر از چرخه مصرف حذف نشدند و تأثیری در کاهش آلودگی نداشت.

وی با انتقاد از اینکه تولیدکننده نباید مسؤول تهیه برگه اسقاط باشد و تنها مسؤولیت تولید برعهده اوست، گفت: اگر قرار است مصوبه‌ای تصویب شود باید از کارشناسان و بخش‌خصوصی و تولیدکنندگان برای همفکری دعوت شود چراکه این بخش‌ها از جزییات صنعت مربوطه اطلاعات کافی و دقیق‌تری دارند.

ضیاءمقدم تشکیل کارگروه تخصصی صنعت موتورسیکلت در وزارتخانه را راه‌حل مؤثری برای برطرف شدن مشکلات و موانع در این حوزه عنوان کرد و اذعان داشت: ما بار‌ها پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه داد‌ایم و ار آنجایی‌که همه ارگان‌های ذی‌ربط در این کارگروه حضور دارند، تشکیل آن گام مؤثری در پیشرفت صنعت موتورسیکلت است.

وی ظرفیت و آمادگی صنعت موتورسیکلت برای ورود به بازار‌های جهانی را مناسب و کافی توصیف کرد و افزود: در بحث صادرات قیمت تمام شده محصول بسیار مهم است؛ ما علی‌رغم وجود ظرفیت و آمادگی ما برای صادرات، شرایط مناسبی نداریم.

ضیاءمقدم به رقبای قوی و قدرتمند در بازار‌های جهانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه به‌خاطر وجود رقبای قوی در بازار جهانی، برخی از بازار‌های جهانی مانند افغانستان و پاکستان را از دست دادیم، اما در صورت ایجاد شرایط مناسب و پایدار می‌توانیم از فرصت‌های جدید در بازار‌های بین‌المللی استفاده کنیم.