اجرای ۲۸۹ پروژه آب و فاضلاب در کشور

اجرای ۲۸۹ پروژه آب و فاضلاب در کشور معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور از اجرای ۲۸۹ پروژه آب و فاضلاب در سطح کشور پس از آغاز طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی با استفاده از پتانسیل‌های موجود و بدون احداث تأسیسات جديد در فرصت چند ماهه اخير خبر داد.  به گزارش […]

اجرای ۲۸۹ پروژه آب و فاضلاب در کشور

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور از اجرای ۲۸۹ پروژه آب و فاضلاب در سطح کشور پس از آغاز طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی با استفاده از پتانسیل‌های موجود و بدون احداث تأسیسات جديد در فرصت چند ماهه اخير خبر داد.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، حمیدرضا کشفی، درخصوص دستاورد‍‌های طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی اظهار کرد: براساس بررسی‌‌ها و آمار موجود، در پی یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب و تاکنون در سطح کشور با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود تاکنون بیش از چهار هزار ۷۸۴ لیتر بر ثانیه (معادل ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سال) براي جمعيتي بالغ بر یک میلیون و ۷۳۴ هزار نفر تأمین شده است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور با اشاره به اقدامات انجام شده از این طرح، یادآور شد: در راستای پیاده‌سازی این طرح اقداماتی شامل تشکیل کارگروه‌های تخصصی، برگزاری جلسات فوق‌العاده مجامع عمومی، تعیین تکلیف نیروی انسانی و تعیینتکلیف سهام، اموال و دارایی‌ها انجام شده است.

وی افزود: همچنین انتقال ردیف‌های اعتباری و طرح‌های شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی، انتخاب مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب استانی، تهیه و ابلاغ چارت سازمانی شرکت‌های آب و فاضلاب استانی از دیگر اقدامات اجراء شده برای پیاده‌سازی این طرح یکپارچه‌‌سازی است.

کشفی، افزایش پتانسیل شرکت‌های آبفا را برای اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی از اهداف مهم این طرح دانست و خاطرنشان کرد: يکي از مهم‌ترين مزيت‌هاي يکپارچه‌سازي شرکت‌هاي آبفاي شهري و روستايي، به اشتراک‌گذاري و استفاده حداکثري از تأسیسات و تجهيزات آبرساني موجود، براي آبرساني به مناطق مجاور اين تأسیسات(خصوصاً روستاها) است که تا پيش از فرآيند تجميع شرکت‌ها به دليل تفکيک جغرافيايي حوزه مأموريت هر يک از دو شرکت، عملا امکان استفاده بهينه و حداکثري از اين امکانات ميسر نبود.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور با اشاره به تاریخچه این طرح، یادآور شد: ايده يکپارچه‌سازي شرکت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي در استان‌ها با هدف سازماندهي بهتر سازمان اداري بخش آب و فاضلاب، سرعت دادن به برنامه‌هاي آبرسانی روستایی، استفاده بهتر از امکانات موجود و منابع انسانی، ظرفیت‌های تخصصی و منابع مالی و نهايتاً ارتقاي کيفيت خدمات قابل ارائه به مردم از سال‌ها پيش مطرح شده و فرازوفرودهاي بسياري يافته بود.

وی افزود: هیأت وزیران نهايتاً در جلسه شش آذرماه سال ۱۳۹۸ به وزارت نيرو اجازه داد؛ مطابق قوانین و مقررات و پس از تصویب مجامع عمومی‌شرکت‌های ذی‌ربط، اين مهم را به سرانجام برساند که با این مصوبه بلافاصله اقدامات لازم به‌منظور یکپارچه‌سازی دو شرکت آب و فاضلاب استانی روستایی و شهری براساس برنامه زمان‌بندي، آغاز شد.