قانون بقای مشکلات‌!

قانون بقای مشکلات‌! به عرض مبارک جمیع اهل محل می‌رساند که آن قانون بقای (پایستگی) انرژی است که میگوید انرژی نه به وجود می‌آید و نه از میان می‌رود، فقط از یک شکل به شکل دیگر تغییر پیدا می‌کند، اما کل انرژی در یک سامانه بسته، همیشه ثابت است و البته حدود دو قرنی از […]

قانون بقای مشکلات‌!

به عرض مبارک جمیع اهل محل می‌رساند که آن قانون بقای (پایستگی) انرژی است که میگوید انرژی نه به وجود می‌آید و نه از میان می‌رود، فقط از یک شکل به شکل دیگر تغییر پیدا می‌کند، اما کل انرژی در یک سامانه بسته، همیشه ثابت است و البته حدود دو قرنی از کشف آن می‌گذرد‌، عجالتاً نه نیاز به شرح و بحث دارد و نه می‌توان آن را برای چیزهای دیگر به‌کار برد‌! اما چه می‌شود کرد این سرزمین و کشور و آبادی‌، قرانی یک تومان‌! با دیگر بلاد و خصوصاً بلاد کفر توفیر دارد‌، بنابراین با رعایت احتیاط و به شرط التزام به عدم تلاش جهت اشاعه بیش از حد این قانون‌، اختیار داده می‌شود آن را به قانون بقای مشکلات تعمیم بدهید!

 حال که خوب فکر می‌کنیم‌، به‌نظر مبارک هوشنگ‌خانی ما می‌رسد، حتی به لحاظ عقلی و منطقی برهان و استدلال این یکی همچین پایه و اساس محکم‌تری نسبت به آن قانون پیش گفته قدیمی ‌مجهول دارد‌!‌! چون تا حقیر به یاد دارد مشکلات همیشه وجود داشته است و فقط از شکلی به شکلی دیگر‌، از کالایی به داستانی دیگر‌، از وزیری به وزارتخانه دیگر و از وکیلی به نهادی دیگر منتقل شده ولی برعکس آن قانون انرژی‌، این یکی روزبه‌روز و یا نهایتاً ماه به ماه رو به تزاید گذاشته و زمان‌های آرامش و سکون فقط از برای دورخیز و پرش و جهش بلندتر بوده و هست و خواهد بود.

     ظاهراً وزارت کریمه‌ای از نظارت و تنظیم بازار برخی کالاها وامانده است و قرار است این عدم نظارت و تنظیم را با سلام و صلوات دست به دست کند و در ید با کفایت وزارتی دیگر که خود در تنظیم نیم‌بند قلم خوراک دام و طیور کارنامه درخشان دارد‌! بگذارد و من‌بعد نظارت و تنظیم بازار مرغ و گوشت و لبن صاحب و مسؤولی دیگر و باری به هر جهتی و عدم کنترل و نظارت و آشفته بازار این اقلام‌، متولی و سالاری جدید به خود ببیند تا همچنان پایستگی مشکلات حفظ شود و به قانون بقاء گزندی وارد نشود‌!

     عزیزی فرمایشی بس نغز فرموده و وعده‌ای آنچنان شیرین داده‌اند که چنان گلو را می‌زند که هیچ اهل فنی را یارای مقابله‌، محاسبه‌، تحمل و درک و فهم آن را نداشته و به‌زعم هوشنگ‌خانی ما نخواهد داشت زیرا که اساساً به‌نظر می‌رسد گفته عزیزمان همه چیزش درست و به سامان است‌، فقط نرخ مبادله‌ای دلارش به‌روز نشده و احتمالاً اگر با دلار همین ۱۰، ۱۲ سال پیش محاسبه شود‌، از اتفاق حرف دقیق و قابل‌تأملی است که ۵۰ هزار دلار درآمد سرانه و رونق کهکشانی تولید ملی که هیچ‌، بر این مژده گر جان فشانم خطاست‌!‌!

البته خدای ناخواسته قصد ندارم از قانون جدید‌التأسیسی مثل قانون بقای وعده یا قانون بقای بُزک نمیر بهار میاد، حرفی بزنم بلکه به نظر می‌رسد موضوع پیش گفته در راستای همان قانون بقای مشکلات است ولی این‌بار نوع مشکل و مزه و طعمش فرق دارد‌! مثل همین مورد جدید که بزرگی فرمایش کرده‌اند که خودروسازی را از انحصار در می‌آوریم و یا در جایی دیگر حرف از برهم زدن کاسه و کوسه رانت زده‌اند‌! که این هم یک نوع دیگر از همان قانون است که این‌بار خود را در قالب هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو کنتور که ندارد‌، نشد هم که نشد‌، فدای سرت تنت سالم باشد‌، خود را نمایان کرده است‌!

     به هرحال خواستیم بگوییم این قانون بقای مشکلات هم حساب و کتابش درست و حسابی‌تر از آن قانون بقای انرژی است‌، هم انواع و مدل‌های مختلف و متنوعی دارد‌، سن و سال و تیپ و قیافه هم نمی‌شناسد و به مکان و زمان خاصی هم وابستگی و دلبستگی ندارد و نهایتاً تا بوده همین بوده ….‌!

 

                                                                                               هوشنگ‌خان