افزایش کرایه بار تنها جوابگوی بخشی از هزینه‌ کامیون‌داران است

افزایش کرایه بار تنها جوابگوی بخشی از هزینه‌ کامیون‌داران است رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور، گفت: افزایش حدود ۳۰ درصدی کرایه حمل کالا تنها شامل بخشی از کرایه واقعی است و اگر قرار باشد دستمزد واقعی راننده کامیون داده شود به طور قطع به مراتب رقم افزایش کرایه‌ها بیشتر از این خواهد […]

افزایش کرایه بار تنها جوابگوی بخشی از هزینه‌ کامیون‌داران است

رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور، گفت: افزایش حدود ۳۰ درصدی کرایه حمل کالا تنها شامل بخشی از کرایه واقعی است و اگر قرار باشد دستمزد واقعی راننده کامیون داده شود به طور قطع به مراتب رقم افزایش کرایه‌ها بیشتر از این خواهد بود.

رضا تیموری در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: به استناد مصوبه ۲۰۹ شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور، کرایه حمل کالا نیازمند به‌روزرسانی است و کرایه کنونی مربوط به ماه‌ها قبل و زمانی است که قیمت دلار ۱۵۰ هزار ریال بود. البته افزایش۳۰ درصدی کرایه‌ها که باید از ۱۸ آبان‌ماه عملیاتی می‌شد، هم‌اکنون در بسیاری مناطق کشور هنوز اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: شاید قبلاً زمانی که راننده، موتور کامیون را باز می‌کرد توان جمع کردن و تعمیر سنگین ناوگان را نداشت، اما الان با افزایش قیمت لاستیک و لوازم‌یدکی برخی مالکان شاید توان بازکردن و تعمیر چرخ کامیون را نیز نداشته باشند.

رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران، گفت: رانندگان و کامیون‌داران کشور در اوج کرونا بدون وقفه خدمات بسیار مطلوبی را به مردم ارائه داده‌اند تا چرخ و حمل‌ونقل کشور لنگ نماند.

تیموری افزود: کدام کسب‌وکار، بازرگان، تولیدکننده و صادرکننده در کشور، کالا و خدمات امروز خود را با قیمت دیروز ارائه می‌دهد؟ اما صنف کامیون‌دار تنها صنفی است که با وجود افزایش نرخ کرایه باز هم خدمات خود را با ضرر و یا حداقل سود متعارف عرضه می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال‌حاضر خدمتی که ارائه می‌دهیم با ۶۰ درصد ضرر است. اما این زیان مشخص نیست و زمانی عیان می‌شود که ناوگان برای تعمیر به گاراژ می‌رود و راننده دیگر قدرت تعمیر کامیون خود را ندارد و ورشکسته می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران، گفت: با این اوضاع کسب‌وکار، امکان دارد بسیاری از همکاران پس از خرابی و انتقال خودروی‌شان به گاراژ و تعمیرگاه، امکان بازسازی و تعمیر را نداشته باشند، لذا از این بابت برخی ناخواسته بیکار شده‌اند.

تیموری افزود: هم‌اکنون گاراژهای تعمیر ناوگان سنگین در مشهد مملو از کامیونهایی است که مالکان توان بازسازی و تعمیر اساسی آنها را ندارند و تداوم این روند موجب از رده خارج شدن بیشتر ناوگان از چرخه فعالیت خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه ناوگان باری در کاربری‌های مختلف از خاور تا نفتکش و تریلر در کشور فعالیت دارند و رزق و روزی دست‌کم بیش از یکمیلیون نفر در کشور به صورت مستقیم وابسته به فعالیت این تعداد ناوگان باری است.