تأثیرپذیری مستقیم قیمت خودرو از نرخ ارز

تأثیرپذیری مستقیم قیمت خودرو از نرخ ارز   گروه خودرو – خودرو در ایران با توجه به ناآرامی‌های اقتصادی طی یکی، دو سال اخیر از یک کالای مصرفی خارج شده و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. در این میان نرخ ارز به عنوان یکی از اصلی‌ترین پارامتر تأثیرگذار نقش اساسی در تعیین قیمت […]

تأثیرپذیری مستقیم قیمت خودرو از نرخ ارز  

گروه خودرو – خودرو در ایران با توجه به ناآرامی‌های اقتصادی طی یکی، دو سال اخیر از یک کالای مصرفی خارج شده و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. در این میان نرخ ارز به عنوان یکی از اصلی‌ترین پارامتر تأثیرگذار نقش اساسی در تعیین قیمت کالاهای داخلی به‌خصوص در قیمت خودرو علاوه بر سایر عوامل دیگر می‌باشد.

به طوری که قیمت خودرو کاملاً وابسته به قیمت دلار شده است است و هر تغییر کاهشی یا افزایش در قیمت دلار، اثر خود را بر قیمت خودرو می‌گذارد. اگر قیمت دلار ثابت بماند، قیمت خودرو هم بدون تغییر خواهد ماند و چنانچه قیمت افزایش یابد، قیمت خودرو هم نوسان خواهد داشت. به گفته سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، بین نرخ ارز و قیمت خودرو رابطه تنگاتنگ و مستقیمی‌ وجود دارد و نرخ آن‌ها همسو با یکدیگر تغییر می‌کند به‌گونه‌ای که با کاهش نرخ ارز قیمت خودرو کاهش و با افزایش قیمت دلار، نرخ خودرو افزایش می‌یابد.

 فربد زاوه؛ کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اثرات مستقیم نرخ ارز بر قیمت خودرو، گفت: قیمت خودرو بر پایه دلار قیمت‌گذاری می‌شود و همین عامل باعث نوسانات قیمتی این کالا با توجه به نوسانات نرخ ارز است. این روزها با توجه به اینکه شاهد کاهش قیمت ارز هستیم، قیمت خودرو نیز روند کاهشی دارد.

زاوه با بیان اینکه نوسانات قیمتی دو سال گذشته در بازار خودرو نشان داد که این بازار در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کند و این مقاومت نمی‌شکند، گفت: آنچه مشخص است طی یک سال گذشته هر تغییر و تحولی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای ساماندهی بازار و صنعت خودرو اجراء می‌شد در ابتدا تأثیر آن در بازار قابل مشاهده بود، به ‌عنوان نمونه همراه با رونمایی از بسته فروش خودروسازان و قرعه‌کشی متقاضیان خودرو، بازار متأثر از اجرای این بسته به یک‌باره روند نزولی را در قیمت‌ها شاهد بود.

همچنین میلاد بیگی؛ کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اثرات نرخ دلار بر بازار خودرو، اظهار کرد: متأسفانه بازار خودرو در کشور ما عمق کافی را ندارد، به عبارتی ساده‌تر عرضه‌کننده و بازار مصرف زیادی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا قیمت‌سازی بسیار راحت‌تر باشد.

این کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: با توجه به تعداد محدودی که از عرضه‌کننده‌ها وجود دارد، امکان قدرت گرفتن آن‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت متخلفان فراهم می‌شود.وی با اشاره به تأثیر وجود سایت‌های خرید و فروش بر انجام این کار، گفت: امروزه شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به این که قیمت خودرو‌ها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن بر روی هر یک از آن‌ها می‌تواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد. بیگی تصریح کرد: نوسانات قیمت دلار در سال ۹۷ و همراه شدن آن با افزایش قیمت خودرو، مردم را نسبت به این موضوع شرطی کرده و باعث می‌شود همه این تغییرات را بپذیرند.