مصرف برق ۳۰ میلیون نفر رایگان می‌شود

وزير نيرو مصرف برق ۳۰ میلیون نفر رایگان می‌شود   وزیر نیرو گفت: حدود ۳۰میلیون نفر از هموطنان مشمول تخفیف صددرصدی در چارچوب طرح برق امید خواهند شد، امید است به سمتی برویم که با همراهی مردم با کم شدن تعداد پرمصرف‌ها بیشترین نفع عاید وزارت نیرو شود و صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌ها […]

وزير نيرو

مصرف برق ۳۰ میلیون نفر رایگان می‌شود

 

وزیر نیرو گفت: حدود ۳۰میلیون نفر از هموطنان مشمول تخفیف صددرصدی در چارچوب طرح برق امید خواهند شد، امید است به سمتی برویم که با همراهی مردم با کم شدن تعداد پرمصرف‌ها بیشترین نفع عاید وزارت نیرو شود و صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌ها صورت گیرد.

به‌گزارش ایسنا، رضا اردکانیان شنبه شب گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه ۸٫۴ میلیون مشترک ما کم‌مصرف هستند که فقط شش‌درصد انرژی را در مقابل ۴۳درصد مشترکان پرمصرف استفاده می‌کنند، چالش اصلی در بحث انرژی را اصلاح مصرف عنوان کرد و با تأکید بر رعایت الگوی مصرف گفت: در بخش خانگی حساسیت بالاتری بویژه در شرایط کرونایی و حتی تابستان و زمستان وجود دارد.

وی درباره برق امید، گفت: اصلاً به‌دنبال جریمه برای تأمین منابع مالی نبودیم، هدف ما این است که تعداد پرمصرف‌ها کمتر و به مجموعه خوش‌مصرف‌ها اضافه شود.

تجربه شرایط حدی طی ۳ سال اخیر در کشور

وزیر نیرو همچنین با اشاره به تجربه شرایط حدی در کشور در سه سال اخیر، گفت: نوع مدیریت در چنین شرایطی با مدیریت منابع آب در شرایط معتدل و متوسط متفاوت است چرا که هم باید امکان ذخیره بارش و سیلاب‌ها را داشته باشیم تا از خطرات سیلاب مصون بمانیم، همچنین ظرفیت آب‌شیرین را برای شرایط خشک و کم‌آبی ذخیره کنیم و هم این که در ترسالی‌ها امکان گذر سیل را فراهم کنیم که خسارات کمتری ببینیم.

وی در این رابطه تأکید کرد: لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها بحث‌های مهمی ‌است.

طبق اعلام وزارت نیرو، اردکانیان گفت: دو سال گذشته به دلیل شرایط خوبی که داشتیم، ذخایر خوبی فراهم و حدود یکمیلیارد مترمکعب بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی جبران شد و تالاب‌های زیادی سیراب شدند که سال‌های بسیاری این تالاب‌ها خشک بودند.

وزیر نیرو گفت: امکانات آب‌شیرین در مخازن فراهم و خاک‌شویی‌های لازم در استان‌هایی مانند گلستان انجام شد که بازدهی کمتری در اثر سیلاب‌ها داشت.

پیش‌بینی کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری

وی افزود: امسال بنا به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، پاییز به پربارشی‌ سال‌های گذشته نیست. تا روز جمعه گذشته، میزان بارش ما در سال آبی جاری حدود ۱۹میلی‌متر بوده که در مقایسه با متوسط درازمدت حدود ۱۶درصد و در مقایسه با پارسال هم حدود ۱۷درصد کمتر است.

اردکانیان گفت: ما مهیای این وضعیت هستیم، مردم هم مراعات بیشتری خواهند کرد، امیدواریم در سه ماهه دوم سال آبی جاری وضعیت بهتر شود.

فعالیت ۸۵۰ آب‌شیرین‌کن در منطقه خلیج‌فارس

وزیر نیرو، همچنین با یادآوری تاریخچه فناوری شیرین‌سازی آب دریا، اظهار داشت: در منطقه خلیج‌فارس که محدودیت آب‌شیرین وجود دارد ولی در عین حال منابع سرشار نفتی هم وجود دارد، بنابراین کشورهای ثروتمندی در این منطقه حضور دارند که توانسته‌اند از دیرباز از این فناوری که در آن زمان بسیار هم گران بوده، استفاده کنند.

وی همچنین گفت: اکنون بیش از ۸۵۰ آب‌شیرین‌کن در این منطقه فعال هستند که ۲۵ مورد آنها آب‌شیرین‌کن‌های بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز هستند که پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس هم از زمره این‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: ۷۵درصد نمک‌زدایی که در جهان صورت می‌گیرد، مربوط به منطقه خلیج‌فارس است. اتکای اصلی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس برای تأمین آب‌شیرین مورد نیازشان به آب‌شیرین‌کن‌هاست که سال به سال توسعه فناوری موجب این شده که هم از آثار و عوارض زیست‌محیطی شیرین‌سازی آب دریا و برگرداندن آب شورتر شده و قیمت تمام شده کاهش یابد.

کمتر از ۳دهم درصد منابع آب‌شیرین جهان سهم ماست

وزیر نیرو گفت: در حالی که یکدرصد جمعیت دنیا در کشور ساکن هستند کمتر از سه‌دهم درصد منابع آب‌شیرین جهان سهم ماست. امید به زندگی برای یک جمعیت وسیع در منطقه فلات‌مرکزی با دسترسی و ابراز این توانایی بسیار افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به کار مطالعاتی وسیع برای ۱۷استان‌ ساحلی و استان‌های منطقه مرکزی گفت: حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب در سال مصرف این استان‌هاست. درست است که فناوری انتقال بین حوضه‌ای را برای مصارف شرب داریم و در دستور کار و سیاست ماست، اما صنایع بزرگ و معادن ما برای فرآوری نیاز به آب دارند.

کسری ۹۰۰ میلیون مترمکعبی برای تأمین آب صنایع

وزیر نیرو همچنین، خاطرنشان کرد: براساس مطالعات، علاوه بر نیاز شربی که مناطق ساحلی دارند، در افق ۱۴۲۵، ۹۰۰میلیون مترمکعب کسری آب برای صنایع داریم.

وی با یادآوری فعالیت بیش از ۱۹۰ شرکت ایرانی با ظرفیت ۱۶هزار نفر در طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات‌مرکزی گفت: تاکنون حدود ۱۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای این طرح سرمایه‌گذاری شده است. ابتدا باید در بندرعباس آبگیر احداث می‌شد و حجم قابل‌ملاحظه و مورد نیاز آب توسط این آبگیر به سمت آب‌شیرین‌کن می‌آمد.

اردکانیان افزود: توسط این آبگیر سالانه ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب شور به سمت آب‌شیرین‌کن‌های وسیع احداث شده در بندرعباس می‌رود و فاز نخست آن با ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز افتتاح شد.

وزیر نیرو گفت: آب شور تا ۲۳۳۰ متر دور از ساحل و تا عمق ۱۰متری برگردانده و در آنجا تخلیه صورت می‌گیرد که در این فاصله و عمق، غلظت و رقت آب به نحوی خواهد بود که رعایت‌های زیست‌محیطی صورت گرفته است.

اردکانیان با تشریح اقدام‌های صورت گرفته در چارچوب اجرای این طرح گفت: سالانه ۴۰میلیون مترمکعب آب برای گل‌گهر، ۳۰میلیون مترمکعب برای مس‌سرچشمه، ۲۰میلیون مترمکعب آب‌شیرین برای چادرملو به علاوه ۵۰میلیون مترمکعب در استان هرمزگان و ۱۰میلیون مترمکعب برای روستاهای واقع در مسیر تدارک می‌شود و در فازهای بعدی هم این طرح به ثمر خواهد رسید.

وزیر نیرو گفت: تهیه این طرح‌ها به این معناست که فکر انتقال آب از دریا به تنهایی نباید موجب این شود که روش‌های مناسب‌تری برای استفاده از آب موجود دنبال نشود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت طرح آمایش سرزمین، گفت: این طرح، پیش‌شرط نگاه بین بخشی به مسأله آب است. تا پایان امسال سازمان برنامه و بودجه این طرح را مصوب خواهد کرد.

استفاده از منابع آب مرزی براساس معاهدات بین‌المللی

وزیر نیرو درباره تبعات زیست‌محیطی سدسازی در کشورهای همسایه هم، گفت: با کشورهای همسایه برای استفاده از منابع آب مرزی معاهداتی داریم که محترم بوده و باید رعایت شود و سازوکارهای خود را دارد.

وی از جمله این معاهدات به تأمین حقابه ایران از رودخانه هیرمند اشاره کرد و گفت: افغانستان به این موضوع پایبند است و امیدواریم با توجه به سازوکارهای موجود، هر نوع طرح سازه‌ای آبی در حوضه هیرمند با رعایت حقوق قانونی ما باشد.

اردکانیان گفت: در چارچوب سند جامع راهبردی همکاری‌های دو کشور، این روزها هیأتی از دولت افغانستان مهمان ما هستند که روی این سند برای نهایی شدن آن کار می‌کنند تا توسط مقامات دو کشور به امضاء برسد.

وزیر نیرو گفت: در آینده نزدیک راه آهن خواف-هرات هم افتتاح خواهد شد، فعالیت‌های اقتصادی فی‌مابین در حال رشد است.

وی افزود: طرف افغانستانی هم به این موضوع توجه دارند که رعایت حقابه‌های قانونی یک شرط است و ما هم ظرفیت‌های فنی مهندسی کافی داریم که در صورت لزوم به آنها برای اجرای طرح‌ها کمک کنیم اما لطمه و خدشه‌ای به حقابه‌ها و حقوق قانونی ما پیش نیاید.

اردکانیان درباره ترکیه هم، گفت: در طرح‌های بالادستی که در حوضه‌های آبریز غیر مشترک اجراء می‌شود تابع مقررات کلان‌تر و جامع‌تر بین‌المللی است که توسط سازمان‌های بین‌المللی دنبال می‌شود. در حوضه‌های مشترک هم براساس معاهدات موجود عمل می‌شود.